Vesti iz zemlje

15.03.2016. 14:11

Tanjug

Autor: Nova Ekonomija

DAN ZAŠTITE POTROŠAČA: Najviše se žale na odeću i mobilne telefone

U Srbiji se obeležava Svetski dan zaštite potrošača, a ministar trgovine Rasim Ljajić je rekao da su građani sve više svesni svojih prava, a trgovci obaveza.

Kako kaže, to potvrđuje činjenica da je u 2015. godini bilo za oko 2.000 manje prigovora nego u 2014.

„Iz Nacionalnog registra za prigovore potrošaca u prošloj godini prvi put imamo manje poziva i pritužbi – oko 14.500 poziva, što je za više od 2.000 manje u odnosu na 2014. godinu“, rekao je Ljajić koji je u Delta sitiju delio građanima informativni materijal pravima potrošača.

Prema njegovim rečima, do poboljšanja je došlo zbog većeg nivoa zaštite potrošača i veće savesti trgovaca i potrošača.

Najveći broj pritužbi i poziva se odnosi na kupovinu obuće, mobilnih telefona, računara, nameštaja, televizora i odeće.

Ljajić je istakao da je Svetski dan zaštite potrošača prilika da to ministarstvo nastavi kampanju koja ima za cilj da upozna građane sa pravima i obavezama kupca i trgovaca, kao i da podižemo svet o značaju ove teme.

„Kada ocenjujemo stanje u zaštiti potrošača mi obično razmatramo normative, na kom je nivou svet građana i da li je zakon primenjen u praksi odnosno  kakvo je stanje u realnosti. Što se normative tiče, mi smo 99 odsto usklađeni sa regulativom EU i ugradili sve direktive Evropske komisije o zaštiti prava potrošača. Imamo dobar zakon koji je donet pre godinu i po dana, jer štiti potrošače i ne šteti trgovcima odnosno afirmiše dobru poslovnu praksu trgovaca“, naglasio je Ljajić.

On je istakao da je svest građana na daleko većem nivou nego pre pet godina kada nisu znali nijedno potrošačko pravo.

„Tržišna inspekcija je prošle godine imala kontrole u oko 4.000 slučajeva i reagovla je na 3.000 poziva građana. Takođe, u proteklih godinu i po dana je podnela 1.322 prekršajne prijave zbog kršenja odredbi zakona prema kupcima“, naveo je Ljajić.

Prema njegovim rečima, najviše pritužbi je bilo sa teritorije Beograda 46 odsto, na drugom mestu je Vojvodina 23 odsto i ostatak Srbije svega 31 odsto pritužbi.

„Ne možemo da utičemo na sudske postupke, tu je važna uloga organizacija za zaštitu potrošača. Nastojimo da povećamo kapacitete svih organizacija i udruženja za zaštitu potrošača, što je standard i u EU da nagalsak bude na udruženjima“, rekao je Ljajić dodajući da sud treba da bude poslednja instance.

On je kazao da ministarstvo ne može da utiče na sudove zbog sporosti u sporovođenju postupaka, ali da može da apeluje.

„Voleli bismo da sud brže donosi odluke na osnovu žalbi, pritužbi i prerkšajnih prijava“”, poručio je Ljajić.

Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Goran Papović je kazao da sve više građana zna svoja prava i da je prošle godine to bilo svega 15 do 20 odsto, dok sada svoja prava zna čak oko 70 odsto građana.

„Tražimo uvođenje prekršajnih naloga odnosno izmene i dopune zakona, to znaci da za sve prekršaje koje trgovac napravi, a dokazivo je odmah, da se ne ide na sud“, kazao je Papović.

Kako kaže, Ministarstvo trgovine je pokrenulo oko 500 prekršajnih potupaka u prethodnih nekoliko godina.

Inače, građani su se najviše žalili na mobilne telefone. Čak 73 odsto potrošača žalilo se na kvalitet svog mobilng telefona, a bilo je i dosta žalbi na usluge mobilnih opreratera.

U periodu od dve godine kupac ima pravo na reklamaciju iako nema garanciju za kupljeni proizvod, a trgovac ima osam dana rok da odgovori na reklamaciju.

Takođe, šest meseci kupac ima pravo da robu koja nije ispravna zameni ili traži novac nazad. U tih šest meseci neispravna roba može biti popravljena, ali izričito uz saglasnost kupca.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.