Vesti iz zemlje

20.06.2022. 16:42

Nevena Petaković

Autor: Nova Ekonomija

Donet Pravilnik o telima za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova

Pixabay

Pravilnikom o radu tela za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova definisane su naknade za rad tela, kao i obaveze i uslovi koje lice koje želi da osnuje ovo telo mora da ispuni.

Ministar trgovine, turizma i telekomunikacija doneo je pravilnik kojim se uređuje rad tela za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova, objavljeno je u Službenom glasniku. 

Pravilnikom su određene naknade za rad ovih tela – za zaključeni sporazum 8.000 dinara, za preporuku 6.000 dinara, a za odluku o obustavi postupka 3.500 dinara.

Zakon o zaštiti potrošača je predvideo da isplatu naknade za rad ovih tela vrši Ministarstvo. 

Rad tela za vansudsko rešavanje potrošačkog spora je besplatan za stranke u postupku vansudskog rešavanja potrošačkog spora, piše u Zakonu o zaštiti potrošača.

Sa druge strane, svaka stranka u postupku vansudskog rešavanja potrošačkog spora plaća svoje troškove, troškove zastupanja, putne troškove. 

Novi Zakon o zaštiti potrošača zabranjuje prodaju telefonom

Zakon o zaštiti potrošača usvojen je u septembru 2021. godine i predvideo je, između ostalog, mehanizam vansudskog rešavanje sporova, kao alternativan način rešavanja potrošačkih sporova.

Da bi neko lice osnovalo telo za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova i upisalo se na listu tih tela potrebno je da:

  • obezbedi prostor u kojem će se obavljati taj postupak,
  • da taj prostor bude tehnički opremljen (računar, internet veza),
  • da lice nije na bilo koji način angažovano kod udruženja odnosno saveza udruženja za zaštitu potrošača ili kod trgovca.

Postupak treba da se sprovodi elektronskim putem, ukoliko je u predlogu za pokretanje postupka tako naznačeno.

Dalje, u roku koje samo odredi, telo treba da omogući potrošaču i trgovcu da izraze svoj stav, dostave dokaze, izjave i mišljenja stručnjaka i omogućava im da daju komentare na njih, piše u Pravilniku. 

Obaveza tela je da obavesti potrošača i trgovca o pravnom dejstvu zaključenog sporazuma, donete preporuke ili odluke o obustavi postupka.

Koja su vaša prava kada agencija poveća cenu turističkog aranžmana?

Potrošač i trgovac u vansudskom rešavanju potrošačkog spora ne moraju da angažuju advokata ili pravnog savetnika, pri čemu se potrošač i trgovac ne lišavaju prava na zastupanje, piše u Pravilniku. 

Pravilnik propisuje i da telo treba da obaveštava ministarstvo nadležno za poslove zaštite potrošača i potrošača o razlogu za odbacivanje predloga za pokretanje postupka za vansudsko rešavanje spora. 

Vansudski postupak pred telom može da pokrene potrošač samo ukoliko je prethodno izjavio reklamaciju ili prigovor trgovcu, piše u Zakonu gde se navodi i da je trgovac obavezan da učestvuje u postupku vansudskog rešavanja potrošačkih sporova.

Postupak može da traje najduže 90 dana od dana podnošenja predloga, a u izutetno kod složenih sporova još 90 dana. 

Vansudski postupak, odnosno učešće u njemu, ne isključuje i ne utiče na ostvarivanje prava na sudsku zaštitu, kao ni na pravo potrošača da zahteva naknadu štete u sudskom postupku.

Tela za vansudsko rešavanje sporova su lica koja imaju svojstvo posrednika, u skladu sa zakonom kojim se uređuje posredovanje u rešavanju sporova, koja su diplomirala na pravnom fakultetu, stekla nakon diplomiranja dve godine iskustva u građanskopravnoj materiji i koja su upisana u listu tela koje sačinjava Ministarstvo trgovine i telekomunikacija. 

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.