Pravilnikom o radu tela za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova definisane su naknade za rad tela, kao i obaveze i uslovi koje lice koje želi da osnuje ovo telo mora da ispuni.
Ministar trgovine, turizma i telekomunikacija doneo je pravilnik kojim se uređuje rad tela za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova, objavljeno je u Službenom glasniku.
Pravilnikom su određene naknade za rad ovih tela – za zaključeni sporazum 8.000 dinara, za preporuku 6.000 dinara, a za odluku o obustavi postupka 3.500 dinara.
Zakon o zaštiti potrošača je predvideo da isplatu naknade za rad ovih tela vrši Ministarstvo.
Rad tela za vansudsko rešavanje potrošačkog spora je besplatan za stranke u postupku vansudskog rešavanja potrošačkog spora, piše u Zakonu o zaštiti potrošača.
Sa druge strane, svaka stranka u postupku vansudskog rešavanja potrošačkog spora plaća svoje troškove, troškove zastupanja, putne troškove.
Novi Zakon o zaštiti potrošača zabranjuje prodaju telefonomZakon o zaštiti potrošača usvojen je u septembru 2021. godine i predvideo je, između ostalog, mehanizam vansudskog rešavanje sporova, kao alternativan način rešavanja potrošačkih sporova.
Da bi neko lice osnovalo telo za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova i upisalo se na listu tih tela potrebno je da:
- obezbedi prostor u kojem će se obavljati taj postupak,
- da taj prostor bude tehnički opremljen (računar, internet veza),
- da lice nije na bilo koji način angažovano kod udruženja odnosno saveza udruženja za zaštitu potrošača ili kod trgovca.
Postupak treba da se sprovodi elektronskim putem, ukoliko je u predlogu za pokretanje postupka tako naznačeno.
Dalje, u roku koje samo odredi, telo treba da omogući potrošaču i trgovcu da izraze svoj stav, dostave dokaze, izjave i mišljenja stručnjaka i omogućava im da daju komentare na njih, piše u Pravilniku.
Obaveza tela je da obavesti potrošača i trgovca o pravnom dejstvu zaključenog sporazuma, donete preporuke ili odluke o obustavi postupka.
Koja su vaša prava kada agencija poveća cenu turističkog aranžmana?Potrošač i trgovac u vansudskom rešavanju potrošačkog spora ne moraju da angažuju advokata ili pravnog savetnika, pri čemu se potrošač i trgovac ne lišavaju prava na zastupanje, piše u Pravilniku.
Pravilnik propisuje i da telo treba da obaveštava ministarstvo nadležno za poslove zaštite potrošača i potrošača o razlogu za odbacivanje predloga za pokretanje postupka za vansudsko rešavanje spora.
Vansudski postupak pred telom može da pokrene potrošač samo ukoliko je prethodno izjavio reklamaciju ili prigovor trgovcu, piše u Zakonu gde se navodi i da je trgovac obavezan da učestvuje u postupku vansudskog rešavanja potrošačkih sporova.
Postupak može da traje najduže 90 dana od dana podnošenja predloga, a u izutetno kod složenih sporova još 90 dana.
Vansudski postupak, odnosno učešće u njemu, ne isključuje i ne utiče na ostvarivanje prava na sudsku zaštitu, kao ni na pravo potrošača da zahteva naknadu štete u sudskom postupku.
Tela za vansudsko rešavanje sporova su lica koja imaju svojstvo posrednika, u skladu sa zakonom kojim se uređuje posredovanje u rešavanju sporova, koja su diplomirala na pravnom fakultetu, stekla nakon diplomiranja dve godine iskustva u građanskopravnoj materiji i koja su upisana u listu tela koje sačinjava Ministarstvo trgovine i telekomunikacija.