Vesti iz zemlje

03.07.2019. 12:31

Danas, Nova ekonomija

Autor: Ivan Stamenković i Nikola Vučković

Država poklonila Fijatu skoro tri milijarde dinara u 2018. godini

Država je kompaniji Fijat Krajsler automobili Srbija (FCA) dala 2,75 milijardi dinara subvencija prošle godine, zahvaljujući čemu je ova firma ostvarila neto dobit u 2018, objavio je dnevni list Danas.

Kako piše ovaj list, Fijat je prošle godine imao neto dobitak od 1,5 milijardi dinara, prema finansijskom izveštaju podnetom Agenciji za privredne registre (APR).

Celokupni poslovni prihodi iznosili su 88,3 milijarde dinara dok su u 2017. iznosili 111,3 milijarde, a ovaj pad se može nastaviti jer će obustava proizvodnje ove godine po svemu sudeći trajati duže nego prošle, piše Danas.

Desetogodišnji ugovor sa Fijatom ističe krajem ove godine, a profesor Ekonomskog fakulteta Univerziteta u Beogradu Ljubodrag Savić očekuje da će Fijat pritisnuti Vladu da „odreši kesu“ da bi zadržala tu kompaniju u Srbiji.

„Fijat je od posla veka postao fijasko veka. To nije posao koji donosi veliku korist za državu“, rekao je Savić za Danas.

Ekonomista Milan Kovačević rekao je da se ne zna kako i koliko država daje Fijatu.

„Bojim se da će Fijat tražiti novi ugovor sa državom sa novim subvencijama i da ćemo mi to prihvatiti, nama na štetu a njima na korist“, rekao je Kovačević za Danas.

PROČITAJTE JOŠ:

Podrška teška dve milijarde evra (analiza Nove ekonomije o efektima subvencija)

Neobavezujući memorandum sa Fijatom potpisan je pred izbore 2008, kada je predsednik Srbije bio Boris Tadić a ministar ekonomije Mlađan Dinkić.

Kada je konačno sklopljen, ugovor je samo delimično objavljen, a deo o podsticajima je zatamnjen. Fijatu je dato 10.000 evra po radnom mestu, a plaća im se i 1.000 evra za „troškove obuke“.

FAS praktično ne plaća ni poreze i doprinose na zarade jer se država obavezala da će u periodu od 10 godina refundirati pun uplaćeni iznos za sve radnike, a oslobođen je i poreza na imovinu, kao i taksa prema lokalnoj samoupravi. Ni to nije kraj, jer je država subvencionisala i prodaju Fijatovih automobila nekoliko godina iznosom od po 3.000 evra po automobilu.

Analizom završnih računa za 2013. i 2014. godinu, zaključuje se da je samo u tim godinama FAS primio više od šest milijardi dinara subvencija.

Investicija države u Fijat se pravda time da je izvoz povećan za oko 1,3 milijarde evra, međutim pored izvoza Fijat je i najveći uvoznik u Srbiji, sa uvozom oko milijardu evra, odnosno neto efekat je manji od 200 miliona evra.

Ceo projekat je pod znakom pitanja, jer ne postoji nikakva garancija da će Fijat nastaviti proizvosnju posle kraja 2019. godine, kada ističe ugovor.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.