Iako manje zarađujemo, cene autobuskih karata na linijama između dva veća grada su dvostruko veće od prosečne cene u zemljama Evropske unije (EU), pokazuje analiza Komisije za zaštitu konkurencije (KZK).
Dodaje se da je dohodak po stanovniku u Srbiji 2019. godine bio na nivou 41 odsto proseka zemalja Evropske unije.
Kentkart će naplaćivati karte i u kragujevačkim autobusima
Međutim, cene karata po kilometru na linijama između dva veća grada bile su približno dvostruko veće od prosečne cene u zemljama EU.
Cene su više i na linijama između srednjih i malih gradova, navodi se.
„Podaci prikupljeni za ovo istraživanje tržišta ukazuju na to da su tipične cene koje autobuske stanice naplaćuju za ukrcavanje i iskrcavanje putnika više u Srbiji za bar 35 odsto nego u Nemačkoj ili Poljskoj“, ističe Komisija za zaštitu konkurencije.
Korisnici usluga bi mogli da uštede 20 miliona dolara godišnje u izdacima na autobuske karte i stanične usluge kada bi postojala veća konkurencija.
Za uštedu bi bilo dovoljno sniženje cene karata od 10 odsto, pokazuju proračuni Svetske banke.
Međutim, na dve trećine svih autobuskih linija u Srbiji saobraća samo po jedan prevoznik.
Matijević za 2,23 miliona evra kupio autobusku stanicu u Novom Sadu
Koncentracija je niža na republičkom nivou, gde deset najvećih poslovnih grupacija opslužuje više od polovine mreže linija u državi.
Autoprevoznici su najčešće i vlasnici većine autobuskih stanica, a svaki grad najčešće ima samo po jednu autobusku stanicu, čime se dodatno učvršćuje lokalna dominacija prevoznika.
„Podaci koje su prikupili KZK i Grupa svetske banke ukazuju na to da autobuske stanice u Srbiji često naplaćuju dodatne naknade na cenu karte prodate u svojim prostorijama i pružaju povezanim prevoznicima povoljniji tretman nego konkurentima,“ navodi se u analizi.