Srbija

14.09.2021. 10:48

Nova ekonomija

Autor: Nova Ekonomija

Hobi više podstiče preduzetništvo od fakulteta u Srbiji

Studenti u Srbiji do preduzetničkih ideja uglavnom dolaze baveći se hobijem ili drugim aktivnostima u slobodno vreme, čak u 30 odsto slučajeva. Sa druge strane, samo u 14 odsto slučajeva do ideje su došli pohađajući nastavu na fakultetu...

Foto: FEFA

Srbija

14.09.2021. 10:48

Studenti u Srbiji do preduzetničkih ideja uglavnom dolaze baveći se hobijem ili drugim aktivnostima u slobodno vreme, čak u trećini slučajeva. Sa druge strane, samo u 14 odsto slučajeva do ideje su došli pohađajući nastavu na fakultetu. 

Okruženje na fakultetu ne deluje u dovoljnoj meri podsticajno za razvoj novih preduzetničkih ideja, navodi se u istraživanju „Studentsko preduzetništvo u Srbiji – uloga fakulteta u razvoju preduzetništva mladih“. Istraživanje je pokazalo da u čak 74 odsto slučajeva, fakulteti ne pružaju podršku studentima u razvoju svojih preduzetničkih ideja.

Istraživanje je sprovedeno od strane istraživačkog tima FEFA koji su činili profesor i studenti.

U 18 odsto slučajeva, studenti dobijaju podršku fakulteta, ali smatraju da ona može biti i veća. Samo u osam odsto slučajeva, studenti dobijaju od fakulteta svu podršku koja im je potrebna.

Većina studentskih ideja spada u domen razvoja softvera i elektronike, zdravstva i veterine i poljoprivrede i prehrambene industrije.

Skoro dve trećine studenata koji su učestvovali u istraživanju je izjavilo da namerava da u nekom trenutku svog života pokrene sopstveno preduzeće, dok je 19 odsto studenata kategorično izjavilo da to ne želi, a 18 odsto studenata još nema jasan stav o tome.

Među studentima u Srbiji, koji su zainteresovani za preduzetništvo, 60 odsto njih još nema jasnu viziju o tome kada bi se to moglo desiti. Kod ovih studenata je prisutna želja da jednog dana budu preduzetnici, ali ne i konkretna ideja ili plan čime bi se njihovo preduzeće bavilo. 

Fakultet  mora da predstavlja ekosistem, gde će kroz nastavu, studentske projekte i komunikaciju studenata i nastavnika da se razvija inovativno razmišljanje i podstiču novi poslovni, istraživački, umetnički i drugi poduhvati, poručuje se u istraživanju. 

Preduzetnički ekosistem koji je potrebno izgraditi na fakultetima, morao bi da podrazumeva i način za vođenje evidencije o studentima zainteresovanim za preduzetništvo, kao i pružanje neophodne podrške u vidu saveta, kontakata i materijalnih resursa fakulteta.

Globalni indeks preduzetništva: Srbija na 67. mestu

Prema Globalnom indeksu preduzetništva koji obuhvata 137 zemalja, Srbija je u 2019. zauzela 67. mesto i u odnosu na prethodnu godinu, napredovala je za 7 pozicija. 

Globalni indeks preduzetništva predstavlja meru kvaliteta i dinamike preduzetništva i njime se objašnjava kakvu ulogu ima preduzetništvo u ekonomskom razvoju. Globalni indeks preduzetništva ima 14 podindeksa (startap veštine, prihvatanje ineksa, podrška društva, umrežavanje, ljudski kapital, konkurencija….).

Prema većini podindkeska Srbija se nalazi ispod proseka Evropske unije, dok se iznad proseka nalazi samo po podindeksu startap veština.

Istraživanje o studentskom preduzetništvu FEFA je sprovela tokom 2019. i 2020. godine na uzorku od 529 studenata državnih i privatnih univerziteta širom Srbije. Odgovori su prikupljani anonimno putem javno dostupne onlajn ankete. 

U školskoj 2019/20. godini, na svim visokoškolskim ustanovama i na svim nivoima studija u Srbiji, upisano je 241.968 studenata. Od ukupnog broja upisanih, 104.058 studenata je muškog pola, a 137.910 ženskog pola.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.