Turističke agencije koje su članice Udruženja turističkih agencija Srbije (UTAS) na vreme su obavile fiskalizaciju i počele su da koriste nove fiskalne kase, kažu njihovi predstavnici. Ipak, naglašavaju da im veliki problem predstavlja evidentiranje avansnih prometa, koje su u obavezi da rade.
„Ako imate nekoliko uplata, na primer pet rata, vi izdajete tih pet fiskalnih avansnih računa, a na primer Galebove kase i dalje ne mogu da povezuju“, kaže za Novu ekonomiju predstavnica UTAS-a, Ana Ječmenica.
Kako objašnjava, kada putnik ode na put radnici u turističkim agencijama moraju ručno da traže i da poništavaju te račune u fiskalnim kasama.
„Samo jedna osoba treba to da radi. Finansijski nam je udar što smo do sada mesečno održavanje plaćali 400, 500 dinara, a sada je na primer 1.800, 1.900 dinara“, kaže Ječmenica.
Izuzev toga, na šta se kako dodaje, troši mnogo vremena, uvođenje nove fiskalizacije 2022. nije im predstavljalo prevelik problem.
„Oni nama zahtevaju da evidentirami svaku uplatu i svako od kolega to radi. Pri izdavanju tog finalnog fiskalnog računa vi morate da poništite te avansne račune koje ste izdali, to je petostruki posao“, kaže sagovornica Nove ekonomije.
Računovođe: E-fakture i nove fiskalne kase ne funkcionišu
Nove fiskalne kase: Mali privrednici se žale zbog kazniKako dodaje, u okviru sektora za turiszam Privredne komore, još nisu dobili neko tumačenje Ministarstva finansija o tom problemu koji se javlja pri evidentiranju avanskih uplata.
Od ostalih problema, kako podseća, desilo se da jedna osiguravajuća kuća nije htela da aktivira polisu za turističku agenciju Faros koja je otišla u stečaj prošle godine.
„Tu su sada najveći problemi, svakako verujem da će posredstvom ministarstva da se iznađe neko rešenje koje će biti zadovoljavajuće za sve“, ddoaje Ječmenica.
Pored toga, druge kolege iz UTAS-a kažu da se dešava dosta kažnjenja na avionskim linijama, kao i da se otkazuje dosta letova.
„Imamo problem sa prtljagom u Londonu, to je problem koji će definitivno da se dešava na svim evrospkim aerodromima, tako da verujem da će avionski saobraćaj ove godine biti dosta otežan, pogotovu uz ove doplate za gorivo koje sve avio-kompanije sada traže da se plaća retroaktivno“, naglašava predstavnica UTAS-a.
PRIVREDNICI PONOVO TRAŽE ODLAGANJE ROKA ZA NOVE FISKALNE KASE
(NE) USPEŠAN PRELAZAK NA NOVE FISKALNE KASETUMAČENJE MINISTARSTVA FINANSIJA
Prodaja putovanja, kako se naglašava u tom objašnjenju, mora da se evidentira preko elektronskog fiskalnog uređaja, i to nezavisno od načina plaćanja (gotovinom, instant transferom odobrenja, čekom, platnom karticom), uključujući i primljene avanse za budući promet navedenih usluga, podseća se u tumačenju koje je objavljeno u Biltenu Ministarstva finansija.
U vezi sa momentom evidentiranja avansnog plaćanja preko fiskalne kase, bez obzira da li je plaćanje izvršeno jednokratno ili na rate (jedna ili više avansnih uplata), obveznik je dužan da izda račun za avans Avans Prodaja, dodaje se u objašnjenju.
Ukoliko se račun za avans izdaje narednog radnog dana od dana prijema avansne uplate, obveznik je dužan da pored datuma izdavanjaiskaže i datum kada su sredstva preneta na račun obveznika fiskalizacije, dodaje se u objašnjenju.
„Кada je u pitanju momenat evidentiranja prometa na malo preko elektronskog fiskalnog uređaja, mišljenja smo da agencija može da evidentira taj promet na dan kada je korisnik usluge dobio dokument o pravu da krene na ugovoreno putovanje, najkasnije na dan kada je završena turistička usluga prema programu putovanja, izdavanjem (konačnog) fiskalnog računa Promet Prodaja“, kažu u Ministarstvu finansija.
Kako se dodaje, obveznik fiskalizacije, kada izdaje konačni fiskalnog računa Promet Prodaja, u fiskalnom računu iskazuje poziv na jedinstveni redni broj jednog ili više računa za avans, ukoliko je plaćanje obavljeno u celosti ili delimično pre evidentiranja prodaje.
Čedomir Savković