Srbija

04.09.2024. 09:14

Nova ekonomija

Autor: Nevena Petaković

Izbor novog direktora APR-a „restartovan“ jer Vlada i Ministarstvo godinama kasne sa razrešenjem članova UO

Dodatno, legalitet i legitimitet svih odluka koje je Upravni odbor donosio u međuvremenu je doveden u pitanje

Foto: Pixabay ilustracija

Srbija

04.09.2024. 09:14

Izborni postupak za imenovanje direktora Agencije za privredne registre (APR), koji je pokrenut 9. avgusta, obustavljen је manje od dve nedelje kasnije. Iz APR-a su za Novu ekonomiju tada objasnili da je to učinjeno jer je mandat istekao i nekim članovima Upravnog odbora Agencije, na čiji predlog se pokreće postupak za izbor rukovodstva. Konkretno, APR je naveo da je postupak obustavljen „kako se ne bi dovela u pitanje legitimnost procesa izbora direktora“.  Međutim, analizom javno dostupnih dokumenata, vidi se da je mandat ovim članovima istekao još pre dve godine, odnosno da je legalnost svih odluka koje je UO donosio u međuvremenu – upitna. 

Upravni odbor APR-a ima predsednika i četiri člana, koje imenuje i razrešava Vlada Srbije, na predlog ministarstva nadležnog za poslove privrede. Prema Zakonu o agenciji za privredne registre mandat predsednika i članova Upravnog odbora traje četiri godine.

Za razrešenje starih, imenovanje novih ili produžetak mandata članovima Upravnog odbora (i predsednika tog tela) nadležna je Vlada Srbije, koja to radi na predlog Ministarstva privrede.

Ni iz jedne od ove dve institucije nisu odgovorili na pitanja Nove ekonomije zašto članovi UO APR-a nisu razrešeni u zakonskim rokovima, odnosno zašto nisu postavljeni novi.

Podsećamo, Vlada Srbije je odlukama od 22. avgusta, a koje su u Službenom glasniku objavljene dan kasnije, razrešila neke članove i predsednika UO APR-a kojima je istekao mandat.

Istog dana objavljene su odluke kojima se imenuju novi predsednik i novi član, a jednom članu dodeljuje novi mandat.

Međutim, kako se može videti iz dostupnih  dokumenata, članovima koji su razrešeni odlukom od 22. avgusta ove godine, mandat je istekao pre najmanje dve godine, jer su te funkcije imenovani još 2018. godine.

Predsedniku UO koji je razrešen istog datuma ovog avgusta mandat je istekao pre više od godinu dana, budući da je na tu funkciju imenovan početkom 2019. godine.

Dodatno, ovo pitanje komplikuje to što ne postoji nijedan propis koji reguliše rad UO i njegovih članova po isteku mandata.

Na pitanje Nove ekonomije, zbog čega članovi UO kojima je istekao mandat nisu ranije razrešeni i imenovani novi, iz APR-a navode da predsednika i članove Upravnog odbora imenuje i razrešava Vlada Srbije na predlog Ministarstva privrede, i da Agencija ne može da pruži odgovor jer nije nije nadležna za to pitanje.

U pokušaju da nađe objašnjenje za ovu situaciju, Nova ekonomija je  Vladi Srbije i Ministarstvu privrede uputila pitanja, ali do objavljivanja ovog teksta nismo dobili odgovore.

Na dodatnо pitanje Nove ekonomije upućenо APR-u, da li je Upravni odbor dužan da obavesti Ministarstvo privrede ili Vladu Srbije o isteku mandata svojih članova ili predsednika, odnosno da li su to učinili i za članove koji su na tu funkciju imenovani 2018. godine, iz APR-a navode:

Zakonom o Agenciji za privredne registre i drugim pozitivnim propisima, kojima se uređuje rad javnih agencija, nije propisana obaveza upravnog odbora Agencije za privredne registre da obaveštava Ministarstvo privrede/Vladu o isteku mandata članova ili predsednika Upravnog odbora.

A na pitanje da li je nekim aktom uređen rad UO i njegovih članova po isteku mandata, objašnjavaju da je rad Upravnog odbora uređen Poslovnikom o radu upravnog odbora Agencije, ali da ni to pitanje nije njime regulisano.

„Prethodno, Zakonom o Agenciji za privredne registre i drugim pozitivnim propisima, kojima se uređuje rad javnih agencija, ovo pitanje, takođe, nije regulisano,“ naveli su iz APR-a.

Odgovornost na Ministarstvu

Programski direktor Transparentnosti Nemanja Nenadić rekao je za Novu ekonomiju da u našoj zemlji nisu retke situacije u kojima mandat funkcionerima, bilo onim koju su inokosni (poput direktora) ili pak rade u kolektivnim telima (kao što su upravni i nadzorni odbori) istekne, a da onaj ko je nadležan za imenovanje i ne pokrene proceduru da se taj problem reši.

„Situacija u pogledu legalnosti takve situacije se može razlikovati. Zakonom može da bude propisano da član kojem je istekao mandat nastavlja da obavlja tu funkciju do imenovanja novog, a veoma često, a to je i slučaj u Zakonu o agenciji za privredne registre – takva norma ne postoji, tako da se ne može tumačiti drugačije nego da je mandat prestao po sili zakona, a da je Vlada samo propustila da to konstatuje donošenjem akta o razrešenju. To je jedna opasna situacija jer dovodi u pitanje legalnost odluka koje upravni odbor donese od momenta kada je članu istekao mandat“, rekao je Nenadić.

On je ukazao i da su situacije u kojima mandat funkcioneru istekne bez izbora novog „još češće i opasnije u slučaju inokosnih organa“, na primer direktorima u javnim preduzećima i javnim ustanovama ili pak u vrhovima državne uprave (direktori posebnih organizacija, pomoćnicima ministara…).

„Međutim tu su predviđeni neki drugi mehanizmi kao što je imenovanje vršilaca dužnosti – ali se i tu se u praksi dešavaju brojni propusti i problemi. (Na primer) Vlada Srbije donosi rešenja o postavljanju vršilaca dužnosti koja su ili retroaktivna ili premašuje zakonom dozvoljeni broj takvih postavljenja“, rekao je Nenadić.

U slučajnu članova UO APR-a, Nenadić navodi da tu „nema nikakve sumnje“ da odgovornost leži na Ministrima privrede, zato što su oni jedini koji predlažu članove, a takođe je jedino unutar Vlade Srbije nadležno da se stara o pravilnom sprovođenju ovog zakona.

„Tako da verovatno niko drugi u vladi nije ni imao ni dužnost da prati da li je mandat istekao i da pokrene proceduru“, rekao je Nenadić.

Nenadić smatra i da je sam APR, odnosno članovi Upravnog odbora, trebali da se obrate Ministarstvu i da ukažu da njihov dalji rad može biti ugrožen zbog toga što mandat nije produžen ili nisu izabrani novi članovi Upravnog odbora – iako nemaju zakonom propisanu dužnost za to.

„Takođe, mislim da bi o isteku mandata trebalo da vodi još jedan organ koji za to nema zakonom propisanu obavezu, a to je Agencija za sprečavanje korupcije koja ima registar javnih funkcionera. Mislim da bi oni trebalo da vode računa o ovakvim stvarima i da imaju softversko rešenje koje će signalizirati da je mandat istekao, zato što je to povezano sa obavezom funkcionera da po isteku mandatu predaju izveštaj o imovini i prihodima“, rekao je Nenadić.

Podsetimo, u Službenom glasniku je 9. avgusta objavljen konkurs za imenovanje direktora tog preduzeća na period od pet godina. Rok za podnošenje prijava bio je 24. avgust.

Par nedelja nakon tog, konkretno 23. avgusta, u Službenom glasniku, objavljena je odluka da se obustavlja se izborni postupak za imenovanje direktora Agencije za privredne registre, na osnovu javnog konkursa za imenovanje direktora Agencije za privredne registre koji je objavljen 9. avgusta 2024. i da se stavlja se van snage Odluka o pokretanju izbornog postupka za imenovanje direktora Agencije za privredne registre.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.