Šta organizacionu kulturu čini i zašto je tako bitna i za kompaniju i za njene zaposlene? Na koji način utiče na poslovanje i zašto su kompanije sa razvijenom kulturom poželjniji poslodavci od onih koji toj kulturi ne pridaju veliku važnost? O ovom „fenomenu“ razgovarali smo sa Jelenom Parojčić, izvršnom direktorkom za ljudske resurse u farmaceutskoj kompaniji Galenika.
Jelena Parojčić, izvršna direktorka za ljudske resurse, Galenika
Šta organizaciona kultura predstavlja za jednu kompaniju?
Organizaciona kultura predstavlja „ličnost i karakter“ kompanije, ona odaje prvi utisak o kompaniji novozaposlenima i ima veliki uticaj na kvalitet rada već zaposlenih. To su vrednosti, uverenja, norme, pisana i nepisana pravila ponašanja zaposlenih, njihovi simboli i mitovi… Dakle, sve ono što povezuje zaposlene u jednoj kompaniji i pruža im osećanje pripadnosti.
Bitna karakteristika svake organizacione kulture jeste da se stvara postepeno, a ostaje na snazi vrlo dugo i nakon što njeni idejni tvorci više nisu u organizaciji. Reč je zapravo o stvaranju smisla i pripadnosti svakog pojedinca u kompaniji, kao i načina na koji se ljudi u organizaciji svakodnevno ponašaju, kroz vrednosti i uverenja koja karakterišu zaposlene u toj kompaniji.
Kakva je uloga kompanijskih lidera u učvršćivanju organizacione kulture?
Lideri imaju ogroman uticaj na kulturu kompanije. Dobra i zdrava organizaciona kultura je ona u kojoj lideri kompanije postavljaju jasne ciljeve, određuju prioritete u radu, upravljaju, vode i delegiraju. Snažni lideri pružaju osećaj vizije, svrhe, mentorstva i inspiracije onima koje vode. Oni mogu da ojačaju organizacione vrednosti motivišući i pomažući svojim ljudima da rastu i razvijaju se kroz često, direktno i redovno davanje dvosmernih povratnih informacija. Kada zaposleni imaju otvoren i stalan dijalog o svom poslu, njihovo poverenje u svog lidera jača.
Efikasno liderstvo je jedna od najvećih osnova za izgradnju uspešnih organizacionih kultura. Lider može biti svako ko ima uticaj ili autoritet, bez obzira na titulu, a lideri daju ton organizacionoj kulturi.
Kakva je veza između organizacione kulture i poslovnih uspeha kompanije? U čemu se ogleda?
Organizaciona kultura može biti glavni faktor koji može doprineti uspehu organizacije jer može uticati na ponašanje zaposlenih. Pozitivna i jaka kultura može učiniti da prosečni pojedinac radi i postigne briljantne rezultate, dok negativna i slaba kultura može demotivisati izvanrednog zaposlenog da ne uspe. Ono što uspešna kultura kompanije može da uradi je da ujedini zaposlene i da ih pokrene ka zajedničkom cilju.
Imajući sve ovo u vidu, i za našu kompaniju organizaciona kultura je važnija nego ikad. Naši zaposleni, sa svojim znanjima, veštinama, sposobnostima, kreativnošću i inovativnošću, predstavljaju jedan od najvažnijih činilaca razvoja Galenike.
Galenika je napravila značajne korake u razvoju organizacione kulture. O čemu je reč?
U prethodnom periodu zaposleni Galenike definisali su četiri vrednosti kompanije: integritet, odgovornost, hrabrost i strast, koji su jasna ilustracija onoga kakva je kompanija. Kao deo programa za bolje razumevanje naših vrednosti, kontinuirano realizujemo brojne promotivne aktivnosti, zabavnog ali i edukativnog karaktera, kao i niz radionica, gde kroz igru i interakciju, u konstruktivnoj atmosferi, pokazujemo koliko energije nosimo u sebi i sa koliko žara želimo da učinimo našu kompaniju uspešnijom. Drugim rečima – pokrenuli smo novu Galenika-energiju.