Vesti iz zemlje

25.06.2020. 09:50

Nova ekonomija

Autor: Nova Ekonomija

Jasna Terzić (IO Erste Banka): Očuvanje likvidnosti preduzeća je u ovom trenutku ključno

Intervju: Jasna Terzić, članica Izvršnog odbora Erste BankeKako je Erste banka pokazala solidarnost sa mikro, malim i srednjim preduzećima u krizi i da li će se ta podrška nastaviti?Na prvom mestu i dalje nam je zdravlje na&...

Jasna Terzić, članica IO Erste Banke, FOTO: Erste

Intervju: Jasna Terzić, članica Izvršnog odbora Erste Banke

Kako je Erste banka pokazala solidarnost sa mikro, malim i srednjim preduzećima u krizi i da li će se ta podrška nastaviti?

Na prvom mestu i dalje nam je zdravlje naših zaposlenih i klijenata. I tome smo tokom intenzivnog trajanja epidemije posvetili najveću pažnju. 

Sve naše kolege su i tokom vanrednog stanja bile na raspolaganju svim našim klijentima, zaista ne pitajući za doba dana, vikend ili radno vreme.

Međutim, ova kriza je stavila velike izazove pred privredu, ne samo naše zemlje, već i celog sveta. Mnoge firme širom Srbije bile su primorane da uspore poslovanje.

Svesni upravo uticaja pandemije na privredu, želeli smo da za naše klijente mikro, mala i socijalna preduzeća u ovoj situaciji zaista budemo tu na najbolji mogući način, koji može stvarno da im znači u ovom trenutku. 

Pored toga što smo bili svakodnevno uključeni u stvaranje paketa mera Vlade, pored našeg savetovanja, proizvoda i usluga koje redovno pružamo klijentima, osećali smo i znali da vanredne okolnosti u kojim smo se svi našli zahtevaju i dodatnu podršku banke. 

Znajući iz sopstvenog iskustva koliko medijsko prisustvo doprinosi unapređenju prodaje, ali i prepoznatljivosti ne samo njihovih proizvoda i usluga, već i njihovih porodičnih preduzeća, odlučili smo da reklamni TV i onlajn prostor koji bismo inače koristili za promociju sopstvenih proizvoda i usluga ustupimo našim klijentima i time ih učinimo što vidljivijim u javnosti. 

Osim reklamnog prostora, otišli smo i korak dalje pa smo u želji da što više ljudi sazna za njih, njihove priče koje pokreću i proizvode koje s ljubavlju, hrabrošću i entuzijazmom stvaraju – i snimili. Sve to kako bi u ovoj situaciji mogli da očuvaju i poboljšaju svoje poslovanje.

Moram da istaknem da ovaj vid brige o klijentima za nas nije novina, već strateško opredeljenje, jedan u nizu koraka podrške klijentima sa kojom ćemo definitivno nastaviti i u predstojećem periodu.

Koliko se u krizi pokazao značaj programa kao što je „Korak po korak“? Da li socijalna preduzeća, startapi i organizacije mogu i dalje da računaju na pomoć Banke u smislu redefinisanja biznis modela?

Apsolutno, dosledni smo svojoj misiji, koja se ogleda i u pružanju finansijske i nefinansijske podrške onima koji često nemaju pristup bankarskim proizvodima i uslugama, kao što su startapi, socijalna preduzeća i organizacije civilnog društva. 

O značaju i rezultatima programa verovatno najbolje svedoči podatak da su u uslovima krize klijenti uz našu podršku uspeli da u velikoj meri sačuvaju održivost svog poslovanja i delovanja, tako da je više od 95 odsto njih i dalje aktivno na tržištu i u društvu. Nastavljaju da rastu, a neki od njih su u ovoj situaciji izašli i na međunarodna tržišta, na šta smo veoma ponosni. 

Nastavljamo našu finansijsku i mentorsku podršku i uspešan razvoj ovog programa. Podrška podrazumeva i savetovanje oko promena poslovnog modela, međusobno povezivanje preduzeća, kao i promociju njihovih proizvoda i priča u medijima i na društvenim mrežama.

Koliko su značajne dosadašnje mere podrške privredi Vlade Srbije, u kojoj meri su privrednicima važni i dodatna podrška i ohrabrenje?

Svaka od donesenih mera imala je i ima svoju važnu funkciju. Moratorijum je pomogao privrednicima na samom početku krize, da mogu da računaju na pauzu u otplati obaveza ukoliko im je potrebna. Imao je i psihološku komponentu, u smislu relaksiranja situacije, kako bi se lakše i sigurnije pristupilo sledećim koracima.

U tom smislu, dodatni manevarski prostor privrednicima dale su i mere odlaganja plaćanja poreskih obaveza i isplate minimalnih zarada. Pripremile su ih za sledeći korak, odnosno mogućnost da iskoriste kredite za likvidnost i obrtna sredstva, kako bi u ovoj situaciji očuvali i potencijalno unapredili svoje poslovanje. Izuzetno je važno što su mere uključile i pomoć ugroženim industrijama.

Pored svega navedenog, privrednicima mnogo znači i svaka vrsta dodatne podrške i ohrabrenja koju mogu da dobiju, što smo prepoznali i odlučili da sa reklamnom kampanjom podržimo nekoliko domaćih firmi, od početnika pa do onih većih, koji već godinama posluju na tržištu.

Kako ste došli na ideju da vašim klijentima ustupite prostor za reklame? Zašto ste odabrali baš te kompanije?

Razmišljali smo upravo kakvu vrstu dodatne podrške bismo mogli da im ponudimo. Naša ekspertiza kao bankara jeste u domenu finansija, ali u banci rade i stručnjaci za marketing i komunikacije koji su tu da pomognu svojim idejama i iskustvom. Na njihovu inicijativu odlučili smo da u ovom kriznom periodu ne oglašavamo naše proizvode, već da taj prostor ustupimo onima kojima je takva vrsta promocije sada daleko potrebnija. 

Želeli smo da na ovaj neuobičajeni način budemo solidarni, pomognemo im i da se osećaju bolje, ali i da im se na taj način zahvalimo za saradnju koja traje godinama.

U fokusu ove kampanje su klijenti koji su nas inspirisali ljubavlju prema onom što stvaraju, verom u svoje zaposlene, inovativnošću i posvećenošću. To su ljudi i preduzeća za koje verujemo da tu svoju posvećenost i entuzijazam lako mogu da prenesu na druge.

Želja nam je i da na ovaj način motivišemo i sve druge koji mogu i žele, da se priključe i pruže podršku privredi. 

Kakve su dosadašnje reakcije klijenata, koliko im takva vrsta podrške znači u ovom trenutku?

Možda je najbolje da oni sami pričaju o tome, ali mogu da kažem da ih je veoma obradovala ova vrsta podrške i „vetra u leđa“. Znače im pozitivne reakcije koje od samog početka kampanje dobijaju sa brojnih strana, počevši od njihovih najbližih i sugrađana, kao i onih koje dobijaju na društvenim mrežama. 

Kao rezultat dosadašnje kampanje, neke od njih češće posećuju sugrađani i kupuju proizvode, povećana im je onlajn prodaja, kao i broj pratilaca na društvenim mrežama. Pojedinim firmama su se obratili i potencijalni novi partneri koji mogu da im pomognu da još bolje i dalje plasiraju svoje proizvode, ili klijenti sa kojima dugo nisu bili u kontaktu. 

Većina firmi ističe povećanu svest o svojim proizvodima i kao rezultat koji je značajan iz više razloga, kako za poboljšanu prodaju, tako i za dalje širenje svog poslovanja.

Mikro, mala i srednja preduzeća su ušla u pandemiju već prilično ranjiva. Kakva su očekivanja Vaše banke?

Preduzeća iz većine industrija postepeno se vraćaju svojim redovnim aktivnostima, što je ohrabrujuće, ali na deo njih, pandemija je značajnije i dugotrajnije uticala – svi znamo, da su industrije kao što su turizam, hotelijerstvo ili transportna industrija, veoma pogođene situacijom, usled prirode delatnosti i restrikcija izazvanih pandemijom.

Očuvanje likvidnosti preduzeća je u ovom trenutku ključno, jer njen pad može biti najveći rizik za kompanije kratkoročno, kao i pad tražnje, koji na duže staze može voditi manjoj profitabilnosti I eventualno čak ugroziti održivost poslovanja. 

Očekujem da će kompanije na najbolji način iskoristiti kredite za likvidnost. Mnogi naši klijenti podneli su zahteve za tom vrstom podrške, a zajedno sa našim dugogodišnjim partnerima, Evropskom bankom za obnovu i razvoj, nedavno smo potpisali nove ugovore i nastavili da pružamo podršku malim i srednjim preduzećima, za likvidnost, ali i finansiranje investicija i obrtnih sredstava. 

Kao i uvek, trudimo se da sa klijentima zajednički dođemo do onih rešenja koja su najpogodnija i najpotrebnija njihovom poslovanju. 

Klijenti su u ovom periodu češće nego inače koristili elektronsko bankarstvo. Koliko je važna edukacija klijenata u ovoj oblasti? Kakva su iskustva Erste Banke?

Izuzetno je važna, imajući u vidu koliko elektronsko bankarstvo pomaže i nudi opcije svakom od nas da obavimo većinu poslova u vezi sa ličnim finansijama na brz, jednostavan i bezbedan način, i to baš onda kada i gde nam odgovara. 

Tokom vanrednog stanja, sve ove prednosti i mogućnosti elektronskog bankarstva smo još intenzivnije komunicirali klijentima, a i oni su ih prepoznali imajući u vidu njihovu veću aktivnost na onlajn kanalima i porast korišćenja digitalnih usluga. 

U kriznoj situaciji su se neki od prioriteta menjali, te su i oni kojima je ranije elektronsko bankarstvo delovalo komplikovano ili su se plašili da ne mogu da ga savladaju, uvideli koliko je zapravo jednostavno i intuitivno. Određeni broj klijenata je i po prvi put odlučio da bankarske aktivnosti obavlja na svom telefonu ili kompjuteru. 

Elektronsko bankarstvo i njegov značaj jedna je od važnih tema našeg programa finansijske edukacije #ErsteZnali, u okviru kog delimo i znanja i odgovarajuće savete za maksimalno korišćenje opcija koje nam ono svima omogućava.

Kako su pandemija i vanredno stanje uticali na zaposlene u banci, u kojoj meri je predstavljala i predstavlja izazov za sektor ljudskih resursa, ali i druge sektore?

Kolege iz naših filijala su tokom vanrednog stanja, uz prilagođavanje preventivnim merama, bile na raspolaganju svim našim klijentima. Bile su tu da ih podrže i uradile su zaista veliki, važan posao. Mnogima je i tokom vanrednog stanja bilo potrebno da posete filijalu.

S druge strane, svi smo se susreli sa jednom potpunom novinom u radu – radom od kuće. Posebno za kolege koji imaju decu, kojoj je u tom trenutku bilo neophodno posvetiti pažnju, predstavljao je veliki izazov.

Pravovremena, otvorena i stalna komunikacija pokazala se kao najbolji način da se svi izazovi adekvatno prevaziđu.

Čitav tim ljudi sastavljen od kolega iz bezbednosti, usklađenosti poslovanja, ljudskih resursa, komunikacija, upravljanja imovinom i IT-ja radio je bez prestanka na obezbeđivanju svih neophodnih sredstava kako za održavanje radnih tokova, tako i pojačane higijene objekata.

Kako bismo bili što dostupniji našim klijentima, vrlo brzo smo podigli kapacitet kontakt centra banke, trudili se da im na taj način, kao i na društvenim mrežama, pružimo odgovore na sva važna pitanja. Takođe, na sajtu i društvenim mrežama smo aktivno pokretali i komunicirali ključne teme u kriznom periodu, sa željom da do klijenata na vreme dođu što preciznije informacije.

Svako od nas je u ovom periodu bio izložen povišenom stresu usled opšte situacije izazvane pandemijom, a samoizolacija i neizvesnost koje su je pratile podrazumevale su da kolegama treba da omogućimo odgovarajuću podršku kako bi se adaptirale novim okolnostima.

Zato smo pokrenuli program psihološke podrške za sve kojima je potrebna, nudeći savetovanje kolegama, kao i mnoge sadržaje na temu rada i funkcionisanja u novonastaloj situaciji.

U svemu ovome, puno smo i naučili. Verujem da ćemo svim aktivnostima koje smo preduzeli i koje još pripremamo, i ubuduće našim klijentima pružiti bankarski servis i finansijsku podršku u skladu sa njihovim potrebama. 

 

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.