Konsultant za strana ulaganja Milan Kovačević i novinar Danasa Aleksandar Milošević ocenili su u Danu uživo da tek kad bude potpisan ugovor o koncesiji za beogradski Aerodrom Nikola Tesla može se doneti procena o isplativosti i da bi najrazumnije bilo da se dobijeni novac upotrebi za otplatu najskupljih kredita.
Vansi erports je najavio da će preuzeti upravljanje aerodromom kad ugovor bude potpisan – po završetku finansijskog izveštaja za 2017. godinu, a očekuje se da to bude u prvom tromesečju ove godine.
Milošević podseća da je zasad poznata njihova osnovna ponuda, koja je po njegovim rečima impresivna jer niko nije očekivao da će se dobiti 500 miliona evra.
Ali on dodaje da nije poznat ugovor koji može da ograniči poziciju Srbije odnosno da koncesionaru pruži više mogućnosti u slučaju da stvari ne krenu dobro.
„Sami uslovi ponude ne bi trebalo da se menjaju, ali ugovor može da učini fleksibilnijim neke obaveze koncesionara“, kaže Milošević.
Kovačević ocenjuje da kod nas inače veliki problem transparentnost i slaže se da ovog trenutka ne znamo mnogo osim osnovne ponude.
„Veliko je pitanje zašto većinski ulagač nije napravio skupštinu i tu odlučio da će ići u koncesiju, zašto nije napravio analizu koja je donja granica uslova, napravio kostur budućeg ugovora“, kaže Kovačević.
On dodaje da se nikako ne smeju sabirati cifre iz osnovne ponude.
„Cifre od pet do 16 miliona evra će dvadeset i pete godine iznositi možda trideseti deo današnje cifre. Drugo, ne mogu se sabirati investicije, deo investicija je neminovan, a treće je to što dobijamo u novcu odmah“, kaže on.
Kad je reč o riziku koncesionara, dodaje Kovačević, nije sve baš da je samo njegov rizik.
„Može se i raskinuti ugovor i da na nekom sporu nešto od ovoga što smo dobili vraćamo. U 25 godina se različite stvari mogu dogoditi. Jako je mnogo nepoznanica koje će tek biti jasne iz ugovora, a na žalost dosad smo se pokazali kao loši ugovarači“, smatra Kovačević.
Milošević kaže da sav rizik treba preneti na koncesionara i da ukoliko Srbija zadrži neki rizik poslovanja onda koncesija može biti loša stvar za nas.
On ne očekuje da će novi operator davati „popuste“ Er Srbiji, ali dodaje da je dobra stvar da prilagode aerodrom avio kompaniji koja im je najveći klijent.
Takođe veruje da su predsednici Srbije i Francuske, Aleksandar Vučić i Emanuel Makron, razgovarali o koncesiji i da je i politički momenat igrao ulogu prilikom donošenja odluke.