Vesti iz zemlje

07.06.2021. 09:56

Metalac

Autor: Nova Ekonomija

Kad je gusto svi smo u prvim redovima

Već sada je skoro izvesno da ćemo 2022. godinu započeti u mnogo čemu drugačiji, ne samo organizaciono, već pre svega napredniji u suštinskim aspektima profitabilnog poslovanja, prilagođenog novim uslovima. Ka tome idu i proizvodna i pro...

Radmila Trifunović, generalna direktorka Metalac a.d.

Već sada je skoro izvesno da ćemo 2022. godinu započeti u mnogo čemu drugačiji, ne samo organizaciono, već pre svega napredniji u suštinskim aspektima profitabilnog poslovanja, prilagođenog novim uslovima. Ka tome idu i proizvodna i prodajna funkcija, logistika i IT sektor, sektor marketinga i najmlađe preduzeće Metalac digital… Fokus je na ljudima, automatizaciji, digitalizaciji i snaženju brenda. Naprosto, nikada niste dovoljno dobri da ne biste mogli biti još bolji.

Radmila Trifunović, generalna direktorka Metalac a.d.

Prošle godine svetska privreda susrela se sa sasvim nepoznatim izazovom zbog korone. Srpska privreda je ipak imala manji pad od očekivanog. Metalac je, kako ste rekli, imao dva izazova: da sačuva zdravlje zaposlenih i likvidnost. Kako ocenjujete ispunjenje ova dva cilja?

Da, zdravlje 2.200 ljudi i likvidnost su bili apsolutni imperativ. U jednom kraćem periodu naša proizvodnja nije radila. Naš specijalizovani maloprodajni lanac takođe je imao potpune prekide, ili skraćenje radnog vremena. Uprkos svim tim ograničenjima, tok poslovne aktivnosti na nivou Metalac grupe nije zaustavljen, a naša trgovinska preduzeća u Srbiji su čak napravila pravi podvig, što će svakako ostati vredan istorijski podatak iz kojeg se može učiti. Istovremeno, situacija nas je dodatno isprovocirala, da se okrenemo internom preispitivanju svih poslovnih procesa sa ciljem da podignemo produktivnost i profitabilnost, ali i preduzimljivost svih zaposlenih. Godinu smo završili zdravi i zadovoljni likvidnošću i sa elanom da započnemo 2021. Međutim, uveliko je jasno da će ova godina biti još teža.

Mnoge kompanije, posebno manje, došle su na ivicu opstanka. Kako vi ocenjujete svoj rezultat imajući u vidu da Metalčevi proizvodi ne spadaju u vitalnu robu široke potrošnje?

Korona nam je u 2020. uzela četiri miliona evra dobiti. Važno je, međutim, da smo godinu završili pozitivno. Tome su doprineli maksimalno smanjenje troškova na svim nivoima, državne mere fiskalne i monetarne politike i činjenica da je naša roba, iako ne vitalno važna, dobila na značaju u novim uslovima. Naime, ljudi su bili okrenuti porodici, zdravlju, kuvanju, ali i uređenju svojih kuća i vikendica. Nije se išlo na odmore, na putovanja, pa su se u fokusu našle neke stvari na koje ranije nismo toliko obraćali pažnju. Metalac je iskoristio svaki trenutak i svaku mogućnost nakon ukidanja vanrednog stanja. Konačno, naruku nam je išlo i stabilno tržište ključnih sirovina.

Često se govori da je za preduzeće u ovim uslovima najvažnije sačuvati ljude, ali i održati radni elan i disciplinu u promenjenim uslovima rade. Kako ste uspeli da održite normalan rad sa čak 2.200 zaposlenih?

I proizvodnja u našim fabrikama i vrata naših maloprodajnih objekata imali su ozbiljne prekide rada. Zatvorena su bila naša izvozna tržišta. Pritom smo imali veliki broj odsutnih – u svakom trenutku oko 30% ukupno zaposlenih – zbog toga što su bili zaraženi, ili zbog izolacije, ili zbog hroničnih bolesti, tako da pojedinci nisu radili po godinu i više dana. Ali, bili smo svesni da moramo biti mudri, hitri, odgovorni, čak hrabri, a posebno optimistični sa ciljem da iz svega izađemo što pre i sa što manje posledica.

U kriznim situacijama uvek se pokaže najveća snaga, ali i pojedine slabosti preduzeća, posebno ovako velikog i kompleksnog kao što je Metalac. Šta ste primetili kao najveću prednost, a gde ste uočili da stvari treba menjati?

Najveća prednost i snaga je tradicionalna spremnost Metalca da se sami uhvatimo ukoštac sa izazovima. Posle mnogo teških iskustava u prošlosti – to je deo naše kulture ponašanja – svi smo u prvim redovima kada to situacija zahteva. Sa druge strane, najveća slabost mogla je biti ipak što naša roba ne spada u vitalnu za široku potrošnju, ali i zbog zatvorenosti pojedinih tržišta. Pojedina preduzeća, kao recimo naša fabrika automobilskih delova, nisu bukvalno mogla da urade ništa u situaciji koja je blokirala auto-industriju u svetu.

I dok na neke stvari ne možete da utičete, u skladu sa kolektivnim kompanijskim uverenjem da najteža vremena mogu biti najbolja za donošenje krupnih odluka, rukovodstvo je procenilo da je pravi trenutak za široko preispitivanje poslovnih procesa, portfolija proizvoda i usluga, profitabilnosti itd. Jednostavno, otvorilo se vreme za rešavanje internih slabosti i ograničenja. Utoliko više što smo 2019. radili jedno veliko eksterno istraživanje. Jazovi su nam postali jasni, kao i potencijalne opasnosti, a na sve to došla je korona?! I evo, već više meseci čak 15 timova sa oko 100 naših visokoobrazovanih kadrova, i uz pomoć konsultanta i vrhunskih profesora koji su članovi Nadzornog odbora, polako ide ka naprednijim organizacionim i poslovnim rešenjima.

Mislim da je već sada skoro izvesno da ćemo 2022. godinu započeti u mnogo čemu drugačiji, ne samo organizaciono, već pre svega napredniji u suštinskim aspektima profitabilnog poslovanja, prilagođenog novim uslovima. Ka tome idu i proizvodna i prodajna funkcija, logistika i IT sektor, sektor marketinga i najmlađe preduzeće Metalac digital… Fokus je na ljudima, automatizaciji, digitalizaciji i snaženju brenda. Naprosto, nikada niste dovoljno dobri da ne biste mogli biti još bolji.

Da li ste imali probleme u naplati potraživanja, kašnjenja, otkazivanja porudžbina, probleme sa dobavljačima?

Ne. Držali smo se stava da su partnerstva važna, a da je za njihov kvalitet posebno važno kako se ponašamo u teškim situacijama. Zato je za nas veliki uspeh da smo sačuvali sva ključna partnerstva. Poslovi se nastavljaju normalno, koliko pandemija dozvoljava i nama, a i njima.

Prvobitne optimistične prognoze da će 2021. biti bolja od prošle, pale su u vodu. Kako ste planirali poslovnu godinu, na koji način se prilagođavate novim uslovima poslovanja koji već dugo traju i ne vidi im se kraj?

Nažalost, već kraj 2020. je nagovestio da će problemi i ograničenja jačati na više strana, a najviše u cenama sirovina. Ne samo da taj problem raste, već dobija razmere teško objašnjivog, bez pouzdanih informaciji tj. tumačenja šta je uzrok i do kada će trajati. Ovakva nepredvidljivost je generalno najgora varijanta za poslovanje. Teško je planirati kada na nedeljnom nivou imate velike skokove skoro svih sirovina koje koristimo u proizvodnju (crna i obojena metalurgija, čelik, inox lim, papir, smola…) a da pritom svojim kupcima porudžbine potvrđujete 3-4 meseca unapred. Izgleda kao da preostaju samo dve opcije: zaustaviti proizvodnju i pustiti ljude kući, ili podići cene proizvoda. Mi ćemo težiti mudrom, konkurentnom održavanju procesa. Svesni smo da neki naši konkurenti u ovoj situaciji imaju ozbiljnu zaštitu svojih država preko mera kojima čuvaju strateške sirovine i na drugoj strani stimulišu izvoz. Videćemo.

Svetski eksperti tvrde da kompanije koje ne pređu na digitalizaciju, energetsku transformaciju i onlajn prodaju, na dugi rok gube trku. Da li Metalac razmišlja na taj način?

Za Metalac odavno nije pitanje da li razmišlja na ovaj način već dokle je stigao i šta planira dalje. Mi smo već 10 godina u procesu. Digitalna transformacija i onlajn trgovina su integralni deo naše strategije. Od 2018. formirano je i preduzeće Metalac digital. Rezultati su sve očigledniji, a pandemija je tom procesu dodatno dala na značaju. Mi imamo onlajn prodaju u Srbiji, Crnoj Gori i Hrvatskoj. Prisutno smo na društvenim mrežama u celom regionu. Razvijamo aplikacije koje će pomoći praćenju i razumevanju korisničkog iskustva i sopstvenom prilagođavanju u korist njihovog zadovoljstva.

Što se energetske efikasnosti tiče, više godina se polako pripremamo za ovu oblast, a imamo i ozbiljne zadatke i očekivanja. Metalac je poznat kao štedljiva i ekološki osvešćena firma. Koristi od obe stvari su nam potpuno razumljive, merljive, i nadasve važne. Energetska efikasnost se u taj korporativni i mentalni sklop potpuno uklapa. Uostalom, sve se na kraju izmeri profitom, kreditnim rejtingom, društvenom odgovornošću i zadovoljstvom korisnika, zaposlenih i akcionara, zar ne?

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.