Veće plate, veće i cene
Iznos minimalne zarade ni 2012. ni 2022. godine nije uspeo da pokrije cenu minimalne potrošačke korpe u Srbiji. Cena minimalne potrošačke korpe je u decembru 2012. bila 33.600 dinara, a minimalna zarada je ...
Već sada je skoro izvesno da ćemo 2022. godinu započeti u mnogo čemu drugačiji, ne samo organizaciono, već pre svega napredniji u suštinskim aspektima profitabilnog poslovanja, prilagođenog novim uslovima. Ka tome idu i proizvodna i pro...
Već sada je skoro izvesno da ćemo 2022. godinu započeti u mnogo čemu drugačiji, ne samo organizaciono, već pre svega napredniji u suštinskim aspektima profitabilnog poslovanja, prilagođenog novim uslovima. Ka tome idu i proizvodna i prodajna funkcija, logistika i IT sektor, sektor marketinga i najmlađe preduzeće Metalac digital… Fokus je na ljudima, automatizaciji, digitalizaciji i snaženju brenda. Naprosto, nikada niste dovoljno dobri da ne biste mogli biti još bolji.
Radmila Trifunović, generalna direktorka Metalac a.d.
Da, zdravlje 2.200 ljudi i likvidnost su bili apsolutni imperativ. U jednom kraćem periodu naša proizvodnja nije radila. Naš specijalizovani maloprodajni lanac takođe je imao potpune prekide, ili skraćenje radnog vremena. Uprkos svim tim ograničenjima, tok poslovne aktivnosti na nivou Metalac grupe nije zaustavljen, a naša trgovinska preduzeća u Srbiji su čak napravila pravi podvig, što će svakako ostati vredan istorijski podatak iz kojeg se može učiti. Istovremeno, situacija nas je dodatno isprovocirala, da se okrenemo internom preispitivanju svih poslovnih procesa sa ciljem da podignemo produktivnost i profitabilnost, ali i preduzimljivost svih zaposlenih. Godinu smo završili zdravi i zadovoljni likvidnošću i sa elanom da započnemo 2021. Međutim, uveliko je jasno da će ova godina biti još teža.
Korona nam je u 2020. uzela četiri miliona evra dobiti. Važno je, međutim, da smo godinu završili pozitivno. Tome su doprineli maksimalno smanjenje troškova na svim nivoima, državne mere fiskalne i monetarne politike i činjenica da je naša roba, iako ne vitalno važna, dobila na značaju u novim uslovima. Naime, ljudi su bili okrenuti porodici, zdravlju, kuvanju, ali i uređenju svojih kuća i vikendica. Nije se išlo na odmore, na putovanja, pa su se u fokusu našle neke stvari na koje ranije nismo toliko obraćali pažnju. Metalac je iskoristio svaki trenutak i svaku mogućnost nakon ukidanja vanrednog stanja. Konačno, naruku nam je išlo i stabilno tržište ključnih sirovina.
I proizvodnja u našim fabrikama i vrata naših maloprodajnih objekata imali su ozbiljne prekide rada. Zatvorena su bila naša izvozna tržišta. Pritom smo imali veliki broj odsutnih – u svakom trenutku oko 30% ukupno zaposlenih – zbog toga što su bili zaraženi, ili zbog izolacije, ili zbog hroničnih bolesti, tako da pojedinci nisu radili po godinu i više dana. Ali, bili smo svesni da moramo biti mudri, hitri, odgovorni, čak hrabri, a posebno optimistični sa ciljem da iz svega izađemo što pre i sa što manje posledica.
Najveća prednost i snaga je tradicionalna spremnost Metalca da se sami uhvatimo ukoštac sa izazovima. Posle mnogo teških iskustava u prošlosti – to je deo naše kulture ponašanja – svi smo u prvim redovima kada to situacija zahteva. Sa druge strane, najveća slabost mogla je biti ipak što naša roba ne spada u vitalnu za široku potrošnju, ali i zbog zatvorenosti pojedinih tržišta. Pojedina preduzeća, kao recimo naša fabrika automobilskih delova, nisu bukvalno mogla da urade ništa u situaciji koja je blokirala auto-industriju u svetu.
I dok na neke stvari ne možete da utičete, u skladu sa kolektivnim kompanijskim uverenjem da najteža vremena mogu biti najbolja za donošenje krupnih odluka, rukovodstvo je procenilo da je pravi trenutak za široko preispitivanje poslovnih procesa, portfolija proizvoda i usluga, profitabilnosti itd. Jednostavno, otvorilo se vreme za rešavanje internih slabosti i ograničenja. Utoliko više što smo 2019. radili jedno veliko eksterno istraživanje. Jazovi su nam postali jasni, kao i potencijalne opasnosti, a na sve to došla je korona?! I evo, već više meseci čak 15 timova sa oko 100 naših visokoobrazovanih kadrova, i uz pomoć konsultanta i vrhunskih profesora koji su članovi Nadzornog odbora, polako ide ka naprednijim organizacionim i poslovnim rešenjima.
Mislim da je već sada skoro izvesno da ćemo 2022. godinu započeti u mnogo čemu drugačiji, ne samo organizaciono, već pre svega napredniji u suštinskim aspektima profitabilnog poslovanja, prilagođenog novim uslovima. Ka tome idu i proizvodna i prodajna funkcija, logistika i IT sektor, sektor marketinga i najmlađe preduzeće Metalac digital… Fokus je na ljudima, automatizaciji, digitalizaciji i snaženju brenda. Naprosto, nikada niste dovoljno dobri da ne biste mogli biti još bolji.
Ne. Držali smo se stava da su partnerstva važna, a da je za njihov kvalitet posebno važno kako se ponašamo u teškim situacijama. Zato je za nas veliki uspeh da smo sačuvali sva ključna partnerstva. Poslovi se nastavljaju normalno, koliko pandemija dozvoljava i nama, a i njima.
Nažalost, već kraj 2020. je nagovestio da će problemi i ograničenja jačati na više strana, a najviše u cenama sirovina. Ne samo da taj problem raste, već dobija razmere teško objašnjivog, bez pouzdanih informaciji tj. tumačenja šta je uzrok i do kada će trajati. Ovakva nepredvidljivost je generalno najgora varijanta za poslovanje. Teško je planirati kada na nedeljnom nivou imate velike skokove skoro svih sirovina koje koristimo u proizvodnju (crna i obojena metalurgija, čelik, inox lim, papir, smola…) a da pritom svojim kupcima porudžbine potvrđujete 3-4 meseca unapred. Izgleda kao da preostaju samo dve opcije: zaustaviti proizvodnju i pustiti ljude kući, ili podići cene proizvoda. Mi ćemo težiti mudrom, konkurentnom održavanju procesa. Svesni smo da neki naši konkurenti u ovoj situaciji imaju ozbiljnu zaštitu svojih država preko mera kojima čuvaju strateške sirovine i na drugoj strani stimulišu izvoz. Videćemo.
Za Metalac odavno nije pitanje da li razmišlja na ovaj način već dokle je stigao i šta planira dalje. Mi smo već 10 godina u procesu. Digitalna transformacija i onlajn trgovina su integralni deo naše strategije. Od 2018. formirano je i preduzeće Metalac digital. Rezultati su sve očigledniji, a pandemija je tom procesu dodatno dala na značaju. Mi imamo onlajn prodaju u Srbiji, Crnoj Gori i Hrvatskoj. Prisutno smo na društvenim mrežama u celom regionu. Razvijamo aplikacije koje će pomoći praćenju i razumevanju korisničkog iskustva i sopstvenom prilagođavanju u korist njihovog zadovoljstva.
Što se energetske efikasnosti tiče, više godina se polako pripremamo za ovu oblast, a imamo i ozbiljne zadatke i očekivanja. Metalac je poznat kao štedljiva i ekološki osvešćena firma. Koristi od obe stvari su nam potpuno razumljive, merljive, i nadasve važne. Energetska efikasnost se u taj korporativni i mentalni sklop potpuno uklapa. Uostalom, sve se na kraju izmeri profitom, kreditnim rejtingom, društvenom odgovornošću i zadovoljstvom korisnika, zaposlenih i akcionara, zar ne?
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs
Iznos minimalne zarade ni 2012. ni 2022. godine nije uspeo da pokrije cenu minimalne potrošačke korpe u Srbiji. Cena minimalne potrošačke korpe je u decembru 2012. bila 33.600 dinara, a minimalna zarada je ...
NEČOVEŠTVO Obim i težina kršenja ljudskih prava koje su počinile iranske vlasti, posebno nakon smrti gospođe Amini, ukazuje na moguće činjenje međunarodnih zločina, posebno zločina protiv čovečnosti kao ...
Tvrdnja predsednika Srbija da bi eksploatacija litijuma Srbiji za 10 godina donela nivo razvoja srednje razvijenih evropskih zemaljama, prevazilazi sci-fi, navodi se u komenataru objavljenom u najnovijem nju...
Pošta Srbije i Privredna komora Srbije (PKS) pozvale su preduzetnice iz ruralnih i negradskih područja da se do 8. aprila prijave na nacionalni nagradni konkurs "100 uspešnih poslovnih žena", saopštila je Pr...
PREMIUM sadržaji na platformi NovaEkonomija.rs Inforamcije koje imaju dodatnu vrednost
POGLEDAJ SVE