Više građana je dobilo značajno veće račune za struju u odnosu na prethodnu godinu, što je izazvalo burne reakcije. U javnosti su se pojavile razne teorije o tome da su u pitanju posledice hakerskih napada, pa čak i sistematske krađe. Hakerski napad je saniran i portal EPS-a „uvid u račun“ ponovo je aktiviran, pa potrošači mogu da dobiju sve relevantne informacije o trenutnoj ali i potrošnji u prethodne tri godine.
Najviše problema ima kod potrošača kojima je brojilo pogrešno očitano, jer se brojila u Srbiji se i dalje „ručno“ očitavaju, čak i kod potrošača koji imaju nova digitalna brojila. Očitavanje brojila za EPS vrše privatne firme i tu se dešavaju brojne greške.
Ukoliko potrošač posumnja da mu je račun za struju neispravan, neophodno je (i jedino moguće) da pogleda stanje na strujomeru, i da ga uporedi sa stanjem koje se nalazi na računu za struju.
Ukoliko se ispostavi da je stanje na strujomeru manje nego što je u računu, potrošač može telefonom da fotografiše brojilo.
U tom slučaju, dovoljno je poslati mail na adresu koja se nalazi u računu, i priložiti fotografiju brojila. Praksa EPS-a je da posle slanja fotografija u roku od nekoliko dana stornira račun za struju i šalje potrošaču novi.
Pisac ovog teksta je u prethodne tri godine dobio dva pogrešna računa, i na oba računa je uložio reklamaciju koja mu je, uz priloženu fotografiju brojila, odmah uvažena.
Potpuno je besmisleno ulagati prigovor na račun EPS-u i tražiti podatke o trogodišnjoj potrošnji kao što je preporučilo udruženje „Efektiva“, pošto potrošač ima mogućnost i da na portalu EPS-a uvid u račun sagleda svoju potrošnju u prethodne tri godine.
Treba voditi računa o tome da su računi za struju značajno skuplji nego pre dve godine i zbog višestrukih poskupljenja struje, kumulativno za preko 42 odsto u tom periodu.
Dodatnu konfuziju potrošačima može uneti i popust koji EPS odobrava već drugu zimu onim potrošačima koji smanje račun za struju u odnosu na period od pre dve godine.
Potrošač koji je prošlog januara, koji je bio relativno topao, uštedeo struju, mogao je da za 30 odsto smanji račun.
Ali, ukoliko u januaru ove godine potrošač nije mogao da smanji potrošnju struje u odnosu na prethodne dve godine, njemu će povećanje računa biti znatno veće.
Na primer, ukoliko je u januaru 2023. godine ostvario popust od 30 odsto, a u januaru ove godine nije smanjio potrošnju, račun mu može biti povećan i za 50 do 70 procenata u odnosu na januar prethodne godine.
Izvesno je struja više nije jeftina kao što je bila do pre dve godine, a potrošači pre svega treba da vode računa o potrošnji i da odmah reaguju ukoliko vide da je račun naglo uvećan.
Ali treba imati u vidu i da se račun za struju jednostavno može proveriti tako što se pogleda stanje brojila. Sve druge račune, potrošač jednostavno teško ili nikako ne može da proveri.
Zar se stanje brojila ne ne menja? Ako su mi već poslali račun, pta vredi da posle slikam stanje brojila, valjda će biti promenjeno?
Ako su greske, onda mogu da budu i u gradjansku korist…