Vesti iz zemlje

15.01.2014. 09:34

Novosti

Autor: Nova Ekonomija

Koliko bi bila jaka regionalna superkompanija?

Vodeće kompanije u našem regionu zainteresovane su za saradnju koja bi mogla da dovede do njihovog spajanja u jednu moćnu regionalnu kompaniju.

Takav „balkanski div“ koji bi spojio kompanije poput „MK grupe“, „Agrokora“, „Atlantik grupe“, „Nektara“ i „Podravke“ imao bi prihode od oko šest milijardi evra i tako premašio poslovanje jednog „Lidla“ ili „Karfura“ u centralnoj Evropi.

Prema podacima sa „Dilojtove“ liste najboljih kompanija u ovom delu Evrope, nemački „Lidl“ je u 2012. na ovom području ostvario prihod od 4,95 milijardi evra, a francuski „Karfur“ 3,12 milijardi evra. 

Ideja da se stvori velika kompanija pod nazivom AMANP, što su početna slova kompanija koje bi se ujedinile „Agrokor“, „MK grupa“, „Atlantik grupa“, „Nektar“ i „Podravka“ potekla je od vlasnika „MK grupe“ Miodraga Kostića. Kostić, čija kompanija raspolaže s više desetina hektara oranica u Vojvodini i Ukrajini, mesnom industrijom „Karneks“ i poslovima u turizmu predložio je stvaranje velike zajednička kompanije, koja bi imala jednu upravu i prihod koji bi se brojio milijardama evra. 

„Ako se na vreme ne opametimo, bićemo samo gledaoci u velikoj evropskoj utakmici“, upozorio je Kostić. 

Inače takva kompanija bi proizvodila najpoznatije brendove s područja bivše Jugoslavije, od „vegete“, preko „kokte“ i „karneksa“, pa do „smokija“, „cedevite“, „fruktala“… 

„Pozdravljamo inicijative koje idu u smeru udruživanja kompanija u regionu. Ideja koju iznosi gospodin Kostić je odlično strateško razmišljanje i nešto o čemu je „Agrokor“ uvek govorio, ali ne i vezano uz imena nekih kompanija. To je jedini ispravni put razvoja regionalnih kompanija radi njihove konkurentnosti“, izjavila je za „Novosti“ Anja Linić, direktor Ureda za odnose s javnošću „Agrokora“. 

„Agrokor“ je od 2003. investirao u tri kompanije u Srbiji -„Frikom“, „Dijamant“ i u „Ideu“ (u kojima je zaposleno 7.000 zapolenih) – 450 miliona evra. Kako ističu, oni Srbiju smatraju prirodnom okolinom u koju će ulagati i da je ‘Agrokoru’, kao hrvatskoj firmi, poznat mentalitet i tržište u Srbiji, pa su se zato odlučili da investiraju. 

I hrvatska „Atlantik grupa“ podržava ovakvu inicijativu. Na tržištu Srbije „Atlantik“ objedinjuje proizvodnju u „Štarku“, „Grand kafi“, „Palanačkom kiseljaku“, „Multiviti“ i „Atlantik brendsu“. Izuzetno bogata ponuda uključuje renomirane lokalne i regionalne brendove, kao što su „smoki“, „najlepše želje“, „bananica“, „grand kafa“, „kokta“. Kompanija ima predstavništva u 11 zemalja, 17 proizvodnih pogona u šest zemalja, a posluje na više od 40 tržišta. 

„Atlantik grupa je uvek otvorena za razgovor o svakoj inicijativi, i kad je reč o rastu i razvoju poslovanja ne delimo kompanije po geografskim oznakama, nego kroz poslovnu logiku i obostrani interes“, kažu u „Atlantik grupi“, koja godišnje ostvaruje prihod od oko 670 miliona evra. 

Činjenica je da su kompanije na ovim prostorima, koliko god značajne i velike u regionalnim okvirima, još male na velikim, trećim tržištima. Za veći uspeh na tim tržištima moraće da pronađu uspešnu formulu zajedničkog nastupa. To može, ali ne mora biti vlasničko povezivanje. U svakom obliku povezivanja treba voditi računa o nivou dopuštene koncentracije u skladu sa zakonskom regulativom, koju kontrolišu agencije za zaštitu tržišne konkurencije na pojedinim tržištima. 

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Komentar(1)

  1. U potpunosti se slazem sa svim sto je izneto u ovom tekstu. Ja se samo nadam da ima jos ljudi kao sto su Jankovic i Sabic Inteligencija se sakrila u misju rupu. Cega se plase. Jos jedno priznanje za hrabrost je Goranu Markovicu, i ne bih da vise nabraja. Najgora kategorija ljudi su poluinteligentni. Hvala ukoliko objavite moj komentar.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.