Srbija

23.10.2024. 15:54

Beta

Autor: Beta

Lizing u Srbiji do kraja godine dostiže rekordnih milijardu evra?

Foto: PKS

Srbija

23.10.2024. 15:54

U Srbiji će do kraja ove godine lizing industrija Srbije dostići rekordnih milijardu evra u vrednosti finansirane robe, a najveći deo tog iznosa finansira razvoj poslovanja malih i srednjih preduzeća (MSP) i preduzetnika, izjavio je danas predsednik Asocijacije lizing kompanija Srbije (ALCS) Ivan Jauković.

„Ukoliko tome dodamo da je rast lizing industrije oko 30 odsto u poređenju sa prethodnom godinom, a da se u sličnim parametrima kreće i rast broja ugovora, jasno je da je aktivnost lizing insustrije značajno povećana, uprkos komplikovanoj geopolitičkoj situaciji“, rekao je on na konferenciji „Lizing i budućnost mobilnosti“ u Privrednoj komori Srbije.

Jauković smatra da to pokazuje da je lizing kao finansijski proizvod adaptibilniji i otporniji od drugih.

Naveo je da MSP preduzeća u Srbiji čine oko 70 odsto klijenata lizing kompanija, koje im pre svega pomažu u ranim, kritičnim fazama poslovanja i dodao da MSP percipiraju lizing kao najpoželjniji vid finasiranja.

Jauković je naveo da je taj trend vrlo sličan onome u Evropi gde je lizing takođe najpoželjniji vid finansiranja MSP.

„Putem lizinga se u Srbiji najviše finasiraju putnička vozila, u iznosu većem od 40 odsto, oko 35 odsto lizinga koristi se za nabavku kamiona, autobusa, lakih dostavnih vozila“, rekao je predsednik ALCS.

Lizing u Srbiji, između ostalog, kako je naveo, finansira modernizaciju javnog gradskog prevoza, odnosno nabavku novih autobusa, električnih dostavnih vozila, taksi vozila.

„Današnji ciklus upotrebe vozila je takav da se ona koriste kraći period i menjaju češće. Samim tim, korisnik ima mogućnost da vozi najnoviji model, da izbegne periode češćih kvarova i većih servisa. Osim toga, primetno je pomeranje fokusa sa koncepta vlasništva na koncept iznajmljivanja, jer savremeni vozači ne žele da razmišljaju o vozilu i održavanju vozila, već samo o njihovom korišćenju“, objasnio je Jauković.

Dodao je da, bilo da su u pitanju hibridna ili električna vozila, ljudi teže ekološki prihvatljivim alternativama kad je transport u pitanju.

„To je posledica podizanja svesti o značaju električnih vozila, veće dostupnosti vozila na teritoriji Srbije i poboljšane infrastrukture za električna vozila. Kad je u pitanju javni prevoz, već danas na ulicama možemo videti nova vozila od kojih je značajan procenat hibrida i vozila na prirodni gas. Očekivanja su da bi naredna godina mogla da bude obećavajuća kad je u pitanju urbana elektromobilnost“, kazao je on.

Prema njegovim rečima, od 20 odsto lizinga u Srbiji odlazi na opremu pre svega za građevinsku industriju, a lizing se koristi i za nabavku IT opreme, u manjoj meri i medicinske opreme.

Jauković smatra da će lizing ostati konkurentan finansijski proizvod, iako se očekuje smanjenje kamatnih stopa na klasične kredite.

Predstavnici lizing industrije saglasni su da je digitalizacija društva uticala i na promene u lizingu.

Jauković je objasnio da su se promenili načini donošenja odluka, upravljanja rizikom i da je poslovno okruženje još više usmereno na korisničko iskustvo.

„Lizing je i ranije bio prepoznat kao brz i efikasan finansijski instrument, ali u poslednjih nekoliko godina procesi za potpisivanje lizing ugovora dodatno štede vreme i resurse. Potpisivanje ugovora je moguće za svega nekoliko minuta i to digitalnim putem“, istakao je Jauković.

Prema njegovim rečima, očekivanja su da će industrija u narednih tri do pet godina u potpunosti preći na bez-papirne ugovore, ali i da će odobrenja biti moguća na veb sajtovima ili u salonu.

„Između ostalog, lizing želi da doprinese ESG principima i da smanji količinu potrebnih papira“, rekao je on.

Generalna sekretarka ALCS Teodora Milenković podsetila je da je svako treće novo vozilo u Srbiji finansirano putem lizinga.

„Specifičnost lizinga je da je sredstvo finansiranja ujedno i predmet obezbeđenja, što ovaj način finansiranja čini veoma pogodnim za najznačajniji segment evropske i domaće privrede, a to su mikro, mala i srednja preduzeća. Putnička vozila su najzastupljenija u strukturi finansiranja na lizing, pa u trećem kvartalu 2024. godine imaju udeo od 44 procenata“, rekla je ona.

Prema podacima ALCS za devet meseci ove godine u Srbiji je vrednosti novozaključenih ugovora davalaca finansijskog lizinga bila veća 30 odsto nego u isto vreme 2023. godine.

Kako je ukazano, rast vrednosti novozaključenih ugovora davalaca finansijskog lizinga zabeležen je u skoro svim segmentima finansiranja, a najveći je u segmentu komercijalnih i teretnih vozila i autobusa gde iznosi skoro 47 procenata kao i putničkih vozila (novih i polovnih) gde je rast više od 22 odsto.

Iz ALCS su zaključili da se, prema dosadašnjem trendu, može očekivati da lizing industrija nastavi rast i sledeće poslovne godine.

Državni sekretar u Ministarstvu privrede Srbije Vladimir Arsenović istakao je da lizing kao finansijski instrument ima važnu ulogu jer je poželjna alternativa finasiranja za novoosnovana MSP i preduzetnike.

„Lizing omogućava preduzećima da lakše dođu do ekološki prihvatljivih tehnologija i rešenja, bilo da se radi o električnim vozilima, OIE ili energetski efikasnim mašinama, jer ne zahteva značajna početna ulaganja“, kazao je on dodavši da je to posebno važno za MSP koja često nemaju resurse da investiraju u zelene inicijative.

Kako je istakao, „zeleni lizing“ doprinosi očuvanju životne sredine i poboljšava ekonomsku otpornost društva.

On je podsetio da je Ministasvo privrede Srbije u realizuju programa podrške malim preduzećima za nabavku opreme, a od 2017. pored banaka kao partnera uključilo i lizing kuće.

„Od 2019. godine ovim programom podržanio je ne samo ulaganje u proizvodnu opremu, već i u mašine za energetsku efikasnost i unapređenje ekoloških aspekata proizvodnje. Lizing kućama je od 2017. godine do 2023. godine odobreno 17 odsto od ukupnih 667 zahteva, a njihovi korisnici programa su dobili oko 19 odsto ukupno dodeljenih bespovratnih sredstava. Vrednost finansijskog lizinga koji je dodeljen korisnicima programa bio je nešto veći od 5,5 milijardi dinara“, precizirao je Arsenović.

Asocijacija lizing kompanija Srbije (ALCS) je poslovno udruženje osnovano 2004. godine kao neprofitna organizacija, na inicijativu SEED-a, Programa Svetske banke za razvoj malih i srednjih preduzeća u jugoistočnoj Evropi.

Članovi ALCS su AIK leasing, ALTA leasing, BKS leasing, Intesa leasing, NLB lease&go leasing, OTP leasing Srbija, Raiffeisen leasing, Scania leasing, Erste leasing, UniCredit leasing Srbija, Comtrade, Cube team, Dunav osiguranje, Gemikro, Globos osiguranje, Lipaks, Milenijum osiguranje, Toyota Srbija, Triglav osiguranje, UNIQA osiguranje, VIP SL i Wiener Städtische osiguranje.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.