Vesti iz zemlje

12.07.2021. 11:15

Nova ekonomija, štampano zdanje

Autor: Nova Ekonomija

Menadžer Behtela: Digitalni Moravski koridor do početka 2024. godine

Zašto izgradnja auto-puta Pojate - Preljina košta 800 miliona evra umesto ranije predviđenih 500 miliona, odgovara Stefano Maio, menadžer razvoja Behtela, američke kompanije koja gradi ovu deonicu....

Dušan Đorđević, Nova ekonomija

Obim poslova na Moravskom koridoru koji mi izvodimo se značajno razlikuje od onoga o čemu je razgovarano 2016. godine. Ovo će biti 112 kilometara digitalizovanog auto-puta svetske klase, sa 46 kilometara izmeštenog rečnog korita, kako bi se okolna naselja zaštitila od poplave, rekao je u intervjuu za Novu ekonomiju Stefano Maio, menadžer razvoja Behtela.

Američka građevinska kompanija Behtel u zajedničkim preduzećima sa turskom ENKA-om u Jugoistočnoj Evropi učestvovala je u nekoliko velikih projekata. Izgradili su više od 600 kilometara auto-puteva, uključujući auto-put u Hrvatskoj od Bosiljeva do Svetog Roka, auto-puteve Morine – Priština i Priština – Hani Elezit, kao i auto-put od Rešena do Kalimaša koji povezuje luku Drač na Jadranskom moru sa centralnim delom Balkanskog poluostrva. Od 2019. godine u Srbiji su angažovani na izgradnji auto-puta Pojate – Preljina, poznatog kao Moravski koridor koji će povezivati Koridor 10 i Koridor 11. O detaljima projekta i tenderskom procesu koji je izazvao pažnju javnosti govori u intervjuu Stefano Maio, menadžer razvoja Behtela.

Stefano Maio, menadžer razvoja Behtela

Tender za izvođača radova na izgradnji Moravskog koridora izazvao je veliko interesovanje srpske javnosti. Ministarka Zorana Mihajlović je 2016. godine izjavila da je izgradnja auto-puta Pojate – Preljina projekat vredan 500 miliona evra, da bi zatim cena bila podignuta na 800 miliona evra. Možete li objasniti otkud tolika razlika?

Obim poslova koji mi izvodimo se značajno razlikuje od onoga o čemu je razgovarano 2016. godine. Ovo će biti 112 kilometara digitalizovanog auto-puta svetske klase, sa 46 kilometara izmeštenog rečnog korita, kako bi se okolna naselja zaštitila od poplave. Ovo je istinski megaprojekat koji obezbeđuje dosta radnih mesta za lokalno stanovništvo i stimuliše lokalnu privredu. Samo pretprošle nedelje radilo se na 53 paralelna gradilišta (verujte, to je mnogo simultanog posla). A to je ono u čemu je Behtel najbolji.

Mi obezbeđujemo rešenja koja uzimaju u obzir bilo koji od mogućih problema koji se mogu pojaviti na projektu. Na primer, obale reke se moraju skrenuti zbog zaštite od poplave i naši dizajneri u saradnji sa lokalnim zajednicama koriste materijal iskopan iz reka da izgrade nasipe. To je pametan pristup kojim se predviđaju i otklanjaju budući problemi na projektu. Ali Behtel je takođe posvećen zaštiti životne sredine, prirodnih resursa i lokalnih zajednica koji bi mogli biti pogođeni projektom. To se odnosi na sve naše projekte širom sveta kao i na projekat Morava gde smo sarađivali sa nekoliko vrhunskih specijalista kako bi obezbedili da ekološki i socijalni aspekti budu u skladu sa najstrožim regulatornim standardima. I ne zaboravimo da su ovi uslovi potrebni i za obezbeđivanje međunarodnog finansiranja takođe. Tako čuvamo bogato prirodno okruženje za buduće generacije u Srbiji.

Pokrenuto je i pitanje transparentnosti i konkurentnosti tenderskog procesa u kom su Behtel-ENKA bili jedini ponuđači. Možete li to da prokomentarišete?

Mi smo angažovani od strane Vlade Srbije da isporučimo projekat Moravski koridor prema globalnim standardima i sa veoma agresivnim rokovima. Reputacija Behtel-ENKA u vezi sa izvršenjem tako izazovnih projekata, pogotovo u Jugoistočnoj Evropi, dobro je poznata. Vlada je mogla da vidi našu istoriju završetka visoko kvalitetnih auto-puteva u roku i po konkurentnoj ceni i da budu sigurni da im odgovaraju uslovi koje smo nudili.I kratko vreme od potpisivanja ugovora do isporuke projekta znači da će narod i ekonomija Srbije imati koristi od ovog značajno unapređenog transportnog koridora još brže, što je posebno važno s obzirom na efekat koji je pandemija kovida 19 imala na ekonomiju i potrebu da ovakvi projekti pomognu privredni oporavak.

Koji su rokovi za završetak Moravskog koridora i da li ćete ih ispuniti?

Cilj je da ceo auto-put bude završen do decembra 2023. godine i blisko sarađujemo sa Koridorima Srbije i Ministarstvom građevine kako bi prevazišli početna odlaganja kao što su kašnjenja izazvana  kovidom 19, kako bi auto-put bio spreman kako je i planirano.

Koliko je učešće srpskih kompanija u ovom projektu?

Imamo više od 1.500 zaposlenih uključujući i zanatlije unajmljene od strane zajedničke kompanije i više od dve trećine su Srbi. Do sada smo dodelili 2.500 ugovora podizvođačima ili napravili narudžbina i više od tri četvrtine su dodeljene domaćim kompanijama, što je vrednost od oko 150 miliona evra. Ponosni smo što je većina radnika i podizvođača iz Srbije.

Američke investicije veće nego što pokazuje statistika

Građevinarstvo doživljava bum u Srbiji u prethodnih godinu, dve. Da li imate problem da nađete dovoljno radne snage?

I dalje sam zapanjen koliko kranova vidim dok se vozim kroz Srbiju – to je odličan pokazatelj rasta. Sarađujemo sa agencijama za zapošljavanje, sa Inženjerskom komorom Srbije, sa Privrednom komorom, kako bismo zaposlili još talenata, posebno mladih inženjera, a takođe radimo i sa opštinama u svih 48 naselja pored kojih prolazi auto-put kako bismo došli do nezaposlenih i nekvalifikovanih ljudi.

Nedavno smo zaposlili mladog inženjera koji je radio u Nemačkoj poslednje dve godine, ali je zbog kovida 19 odlučio da se vrati kući kako bi bio bliže porodici i takođe da bi bio deo projekta Morava. Behtel s namerom ulaže u lokalnu radnu snagu kako bi dao ljudima priliku da steknu nove veštine na našim projektima. Tako stvaramo dotok kvalifikovanih radnika koji ne rade samo za nas već doprinose izgradnji infrastrukture u celoj Srbiji i nadamo se da će ponovo raditi sa nama na novim projektima.

Kakav će biti efekat ovog projekta na srpsku ekonomiju?

Srednje i dugoročni ekonomski benefiti biće značajni, sa unapređenim trgovinskim vezama i bržim i lakšim transportom robe na tržište. Ovaj auto-put će Srbiju staviti u centar transportne mreže koja povezuje Austriju i Grčku preko Slovenije, Hrvatske i Severne Makedonije, kao i Italiju i Rumuniju preko Crne Gore. Na lokalnom nivou prepoloviće put od Čačka do Niša na 90 minuta. I ne zaboravimo da će auto-put biti potpuno 5G opremljen, tako da će putnici moći da pristupe saobraćajnim, poslovnim i turističkim informacijama. Takođe, dodata je i korist od boljih digitalnih veza za kompanije tokom rute. Ovaj auto-put otvara čitav svet novih mogućnosti za Srbiju.

Da li Behtel ima planove za još projekata u Srbiji i u kojim oblastima?

Naš prvi prioritet je Moravski koridor – mi smo izabrani kao strateški partner Vlade Srbije i to nosi sa sobom mnogo odgovornosti s obzirom na to da želimo da povećamo naše prisustvo u Srbiji. Vidimo tri oblasti za rast i to su železnice, uključujući Beogradski metro, auto-putevi i održiv energetski sektor.

Nedavno smo imali sastanak sa potpredsednicom Vlade i ministarkom rudarstva i energetike Zoranom Mihajlović na kom smo razgovarali o saradnji u obnovljivim izvorima energije, posebno o podršci globalnim naporima da se dostigne nulta emisija do 2050. godine (Net Zero 2050). Drago nam je da vidimo kako Srbija napreduje sa zelenom agendom i Behtel je spreman da pomogne u tranziciji ka čistijim izvorima energije- vetru, solarnoj i hidroenergiji, uz nove tehnologije kao što su skladištenje ugljen-dioksida i hidrogen.

Može li Behtel da otvori vrata drugim kompanijama SAD za investiranje ili za učestvovanje u projektima u Srbiji? Koju biste im poruku poslali?

Srbija je najveća ekonomija u regionu i nastavlja da raste veoma brzo. Vidimo mnogo prilika da podržimo srpski narod sa pametnom, efikasnom i visokokvalitetnom infrastrukturom. Kao kompanija, uložili smo vreme da razumemo infrastrukturne potrebe zemlje i kako možemo da donesemo dodatu vrednost. Ovo je moj savet drugim kompanijama: upoznajte zemlju i upoznajte šta možete da ponudite ljudima. U međuvremenu Behtel se raduje što će biti deo novog poglavlja u istoriji odnosa Srbije i SAD.

Projekat je podržala Ambasada SAD.  Stavovi i mišljenja i zaključci izneseni u projektu nužno ne izražavaju stavove Vlade SAD već isključivo autora.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.