Srbija

08.04.2015. 15:45

N1

Autor: Nova Ekonomija

Mihajlović: Srbija poslednja u Evropi po kvalitetu puteva

Srbija

08.04.2015. 15:45

Srbija je poslednja u Evropi po kvalitetu puteva i ne možemo da dozvolimo da se godišnje izgradi samo 15 kilometara autoputa, kaže Zorana Mihajlović.
Mihajlovićeva, ministarka građevine, saobraćaja i infrastrukture, kaže za N1 da je prosek izgrađenih kilometara puteva izuzetno loš i da je tek prošle godine bilo bolje. Kako je rekla, „kvalitet puteva u Srbiji je takav da je svima muka“.
„Kada iz Hrvatske ulazite u Srbiju svakome je muka, to su rupe i loši putevi. Eksproprijacija nije završena i ne može da se gradi. Ne može da se gradi 20 kilometara godišnje, da pričamo da gradimo, a da nikad ne završimo“, smatra ministarka.
Bivši ministar saobraćaja i infrastrukture i sadašnji predsednik odbora za građevinarstvo i saobraćaj u Skupštini Srbije Milutin Mrkonjić kaže da je Srbija devedesetih godina radila koliko je mogla, a da se od 2000. godine do 2008. nije gradilo ništa jer nije postojala politička volja. 
„Tek smo u Vladi sa DS-om napisali da je prioritet Koridor 10, formirano je preduzeće Koridori Srbije i Veće za infrastrukturu. Usvojen je plan sa Evropskom unijom šta ćemo da radimo. Posle su Dačićeva i ova Vlada nastavile da rade. Moje ministarstvo je posle Velimira Ilića nasledilo most kod Beške i obilaznice oko Novog Sada i Beograda, i izvršena je kompletna priprema za završetak Koridora 10. Mi smo to uradili i dobili sredstva od međunarodnih banaka. Od nedostajućih 320 kilometara na koridoru završeno je 150-170 kilometara“, ispričao je Mrkonjić. 
Zorana Mihajlović je prošlog meseca optužila Koridore Srbije za trošenje desetina miliona evra na dodatno projektovanje puteva. 
„To je zaključak skupštinskog odbora, kada sam postala ministarka svodili smo račune koliko se to gradilo i onda je odbor usvojio da je bilo javašluka. Ne možemo da dozvolimo da se izgradi samo 15 km puta“, rekla je ona i istakla da moraju da se spoje Koridori i Putevi Srbije jer država gubi novac pošto ova dva preduzeća nisu objedinjena. 
„To je politička podela na Koridore i Puteve, to je urađeno da jedno preduzeće dobije SPS a jedno DS. Zato moramo da spojimo preduzeća jer stalno dolazi do preplitanja poslova“, kaže ona. 
Mrkonjić demantuje da je u ministarstvu bilo „javašluka“ i kaže da je posle njega ministarstvo ostalo dobro organizovano. 
Komentarišući završetak gradnje deonice Koridora 11 od Uba do Lajkovca, u dužini od 12,5 km, ministarka je rekla da nije normalno da se ova deonica gradila toliko dugo i to je to put koji, kako je rekla, „ide iz njive u njivu“.
Kritike za tu deonicu puta uputila je bivšem ministru Mrkonjiću. 
„Najveći problem je sama odluka da gradite iz njive u njivu, a da nemate ništa ugovoreno ni napred ni nazad. Sada ovaj put ne možemo da koristimo, ali moramo da ga platimo. Smešno je, šta da radimo sa 12,5 km puta, sada dajemo pola miliona evra godišnje da bismo čuvali put. Neverovatna stvar da se ovako nešto dešava u državi“, izjavila je ona. 
Mrkonjić je na to odgovorio da je moralo od negde da se počne. 
„Koridor 11 ne postoji, ja sam ga izmislio. Put Beograd- Bar-Boljare je imao generalni projekat i prostorni plan. Prva deonice je bila ta od Uba do Lajkovca. Ne vidim šta je problem, od negde mora da se počne. To je bilo 2010. U taj posao ne bismo ni ušli ali smo tražili i dobili pare od banaka. Zato smo krenuli s tom deonicom“, objašnjava Mrkonjić. 
Mihajlovićeva kaže da je ozbiljan problem to što je država za Koridor 10 obezbedila više od milijardu evra, ali da je od te sume potrošeno svega 15 odsto, iako su ministarstva dobila instrukcije kako mogu da potroše novac. „Ali je zato za lokalne puteve potrošeno 80 odsto, zato što su političari voleli u kampanji da idu i asfaltiraju lokalne puteve i slikaju se“. 
Ministarka je kritikovala Mrkonjića zbog angažovanja stranih firmi, na šta je on odgovorio da su domaće firme loše stajale i da su strane banke obezbeđivale novac samo ako su radile inostrane kompanije.
Ni sadašnja ministarka ni bivši ministar nisu imali objašnjenje zašto je Zoran Drobnjak, protiv koga je podneto više krivičnih i prekršajnih prijava, i dalje u fotelji Puteva Srbije. 
„On je dobar inženjer i tu nema komentara. Mi nikada nismo imali političku volju da sagledamo koliko košta održavanje 15 hiljada kilometara lokalnih puteva. Nije čovek sam kriv za stanje u kome se nalaze putevi. On je dobro radio i razume se u to. Nije kriv“, branio je Mrkonjić Drobnjaka. 
Ministarka Mihajlović kaže da se zalaže da na čelu preduzeća budu direktori izabrani na javnim konkursima. 
„Kada se Koridori pipoje Putevima raspisaće se javni konkurs i biraće se direktor. Pod hitno svako ko ima neku prijavu institucije moraju to da reše, da li je kriv ili nije, to mora da se zna, za Drobnjaka ali i za svakog drugog“, kaže ona.
I sadašnji i bivši ministar saglasni su da je nedopustivo da su pruge u Srbiji u tako lošem stanju i da se od Beograda do Niša putuje nekoliko sati. 
„Ako postoji kritičar železnice, to sam ja. Ni jedan remont nije napravljen na pruzi Beograd-Bar od kada je otovorena. Šta sam ja više mogao da uradim, uvek je bilo problema sa parama, a nije bilo ni političke volje“, rekao je Mrkonjić. 
„Koliko kamata plaćamo za nepovučene kredite? Samo je Železnica platila 5 miliona evra za kredit, mi smo sada uspeli da aktiviramo neke. Mi imamo i Koridore i Puteve koji plaćaju kamate. Država je uzimala kredite, a da ništa nije znala, ni projekat ni eksproprijaciju. I onda država uzme kredit, a prođe 2-3 godine dok ne počne da se gradi“, kaže ministarka.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Komentar(1)

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.