Domaći sektor elektronske trgovine (e-commerce) je na početku epidemije korona virusa tokom marta i aprila beležio ogroman rast, koji je ukidanjem vanrednog stanja smanjen, piše Netokracija.
Ipak, kako tvrde sagovrnici tog portala, ljudi su stekli navike da kupuju putem interneta, pa je uvođenje elektronske trgovine postalo nužnost za trgovce.
Tokom vanrednog stanja putem sajtova kupovala tehnika, hemija, namirnice, a veći bum se nije dogodio jer kapaciteti prodavaca nisu bili spremni za takav scenario.
Kupci su se vratili tradicionalnom načinu kupovine, mada ne u očekivanoj meri.
U svakom slučaju način kupovine pre pandemije i sada više nije isti, kaže Marko Ilić, iz Dijaspora.Shop-a i jedan od osnivača eCommerce Asocijacije Srbije.
„Svi oni koji su imali pozitivno iskustvo kupovine preko Interneta ostaće verni takvom načinu kupovine. Sada je jasan odgovor da morate biti prisutni i tamo. Tokom pandemije u Srbiji su se neki brendovi i kompanije okrenule samo online prodaji“, kaže Ilić.
Smiljana Ćelić, e-commerce menadžer u kompaniji Sport Vision, kaže da pandemija je doprinela da dobiju veliki broj novih Internet kupaca.
„S obzirom na to da je u tom periodu najveće opterećenje palo na kurirske službe, iz razumljivih razloga, najveći izazov je bila isporuka paketa“, objašnjava Smiljana Ćelić.
Kako dodaje, normalno je da su se sada svi uželeli slobode, pa su postignuti rekordi počeli da opadaju, ali su posećenost sajtu Sport Vision-a i prometi svakako veći u odnosu na period pre COVID-19 virusa.
Marketing direktor u Tehnomaniji, Lovro Vučković, kaže da su se ljudi vratili starim navikama, ali da gledajući online traffic može da se zaključi kako i dalje postoji trend rasta.
„Sa sigurnošću mogu da kažem da su potrošači dobili poverenje u online kupovinu. Nakon završetka vanrednog stanja sajt Tehnomanije ima rast stope konverzije od +30 odsto u poređenju sa prošlom godinom, što pokazuje da ljudi dolaze ciljno na sajt u potrazi za proizvodom i završavaju kupovinu“, kaže Vučković.
Sa druge strane, Maja Marković iz kompanije Mercator-S, napominje da je online prodaja i pre pandemije beležila dvocifren rast.
„Pandemija je dovela do geometrijske progresije ovog trenda i još jednom pokazala da su fear, need and greed najveći motivatori procesa digitalizacije i transformacije“, dodala ne ona.
Dodaje da njihova online prodaja i dalje beleži značajan rast kroz sve kanale.
Sagovornici Netokracije saglasni su u oceni da je najveći problem bila logistika i dostava proizvoda, jer tržište nije bilo spremno na širi obim onlajn trgovine.
Poručuju i da je za napredak neophodna edukacija kadrova, jer se u naredne dve godine očekuje novi skok onlajn trgovine.