Osnovni sud u Sremskoj Mitrovici osudio je na šestomesečnu kaznu zatvora, uslovno na dve godine, jednog Mitrovčanina zbog prevare na Limundu.
Prevarant je 2014. godine prodao veći broj knjiga zainteresovanim kupcima, ali im knjige nije poslao. Time je prisvojio oko 30.000 dinara.
Prevare na internetu više nisu toliko lake koliko lopovi misle. Tako je portal Limundo uspeo da dobije slučaj protiv Mitrovčanina i nadoknadi celokupnu štetu, a presuda je podrazumevala i uplatu 40.000 dinara u humanitarne svrhe. Oportunitetna kazna značila je da je osuđeni Mitrovčanin imao dve godine da je ispuni, ali on to nije učinio i sada je na snazi uslovna zatvorska kazna.
Kako za 021 kaže Jovan Šikanja iz tima Limunda, ova platforma je našla način da zaštiti svoje korisnike. Prioritet je, zapravo, sprečiti da do onlajn prevara uopšte i dođe, ali je to otežano jer se sistem mora držati otvorenim da bi funkcionisao.
„Rukovodimo se onim da svako može da ‘igra’, ali da se poštuju određena pravila. Odlučili smo da u slučaju da do prevare ipak dođe, mi korisnicima odmah nadoknadimo štetu i ne zahtevamo od njih da odmah imaju komunikaciju sa nadležnim organima, idu u policiju, podnose krivične prijave… Sve to mi smo preuzeli na sebe i negde nam je cilj da veći deo tih isplaćenih sredstava povratimo kroz sudski proces. Ključno je da korisnici zbog neke eventualno negativne situacije ne izgube poverenje u platformu. Korisnici sada znaju da u svakom trenutku mi stojimo iza njih i da ovakve situacije pokrivamo – od nas dobijaju i pravnu i finansijsku zaštitu, pa idemo u sudski proces“, kaže Šikanja.
Dnevno se na ovom i sličnim portalima ugovori i obavi na nekoliko desetina hiljada transakcija. Prevare su neminovne, ali građani i dalje nemaju dovoljno hrabrosti da prijavljuju da su prevareni. Šikanja navodi da se većina korisnika odluči da ne prijavljuje prevare jer se radi o relativno malim iznosima, ali je upravo u tome problem – prevaranti nastavljaju da rade to što rade.
„Stalno edukujemo i ohrabrujemo korisnike da prijavljuju prevare, a lakše nam je otkako imamo sopstveni sistem zaštite. Jako je dobro što je prijava spornih transakcija u porastu. S podnošenjem krivičnih prijava počeli smo pre dve godine i imali smo nekoliko situacija gde su slučajevi završeni ispunjenjem oportuniteta – prevaranti su shvatili da treba da plate kaznu, vrate novac i izbegnu dalje sudsko gonjenje. Slučaj od podnošenja krivične prijave do tužioca ‘putuje’ u proseku od šest meseci do godinu i po dana, ali izgleda da sudovi počinju bolje da shvataju visokotehnološki kriminal“, kaže Šikanja.
Najbolji savet građanima koji se bave kupoprodajom je pažljivo čitanje svih uputstava za korišćenje portala i često postavljanih pitanja. Naravno, prijava svake krađe, pa čak i u najmanjem iznosu, uticaće da se domaće sudstvo probudi i pripremi pred pregovore sa EU kada je reč o visokotehnološkom kriminalu i zaštiti prava potrošača.