U prvih osam meseci tržišni inspektori sa policijom i carinom značajno su smanjili šverc goriva u pograničnim mestima. U istom periodu, zbog sive ekonomije, Poreska uprava, od 194 kontrolisane pumpe, privremeno je zatvorila 83.
Inspektore Poreske uprave u kontroli pumpi prate i pokretne laboratorije Direkcije za mere i dragocene metale radi provere ispravnosti aparata za točenje goriva i fiskalnih kasa. A pumpe su najčešće zatvarali zbog neizdavanja fiskalnih računa, neprijavljenih radnika, nepotpune dokumentacije, manjka ili viška goriva i druge robe.
Nenad Krtolica iz Poreske uprave kaže da su kontrolom obuhvaćeni svi poreski obveznici, kako veliki lanci benzinskih stanica tako i privredna društva.
„Dakle, kontrola je sveobuhvatna“, naglasio je Krtolica.
Glasine da pojedini vlasnici posle nekoliko sati zapečaćene pumpe ponovo otvore, u Poreskoj upravi negiraju jer postoji, kažu, i dodatna provera.
„Inspektor terenske kontrole koji je izvršio kontrolu i utvrdio nepravilnosti, uradio pečaćenje objekta, obavezno obilazi objekat koji je zatvoren upravo iz razloga da proveri da li je došlo do povrede pečata“, kaže Krtolica.
Kako ističe, povreda pečeta predstavlja krivično delo.
Od 1.500 pumpi, od početka godine, tržišni inspektori takozvanim markiranjem kontrolisali su 1.350. Samo na tri benzinske stanice našli su nelegano gorivo, a na 125 bilo je, kažu, manjih odstupanja u kvalitetu.
„Bitno je da su subjekti shvatili da država to redovno kontroliše i mi sada imamo zaista mali broj negativnih uzoraka. Kao potvrdu svog rada imamo poslednji izveštaj Fiskalnog saveta, gde se jasno vidi povećanje naplate akcize“, kaže Slaviša Petković iz Republičke tržišne inspekcije.
Srbija je gotovo potpuno primenila evropske direktive kontrole nafte i derivata. Vladin tim sa Česima, koji su najdalje otišli u toj oblasti, radi i na dodatnom podizanju standarda.
Dragoslava Stojiljković, profesorka Mašinskog fakulteta u Beogradu, kaže da je to najviše deo koji se odnosi na tumačenje rezultata odstupanja u kvalitetu i neki sistem sankcionisanja svih tih nepravilnosti.
„Ono što je interesantno jeste da postoji veliko interesovanje za naše iskustvo u markiranju jer je ono dalo prvi rezultat, a sada će monitoring dati dodatne rezultate“, kaže Stojiljković.
Vozačima se savetuje da na pumpama uzmu fiskalni račun jer je tako najlakše utvrditi eventualne nepravilnosti u prometu goriva i njegovom kvalitetu.