Premijeri Srbije, Kine i Mađarske postigli su u Bukureštu dogovor o zajedničkom projektu modernizacije železnice između Budimpešte i Beograda.
Predsednik Vlade Srbije Ivica Dačić je poručio da je to prilika da se postave visoki tehnološki ciljevi u regionu i da ono što je donedavno predstavljalo naučnu fantastiku postane realnost.
„Za Srbiju nema dileme – Kina je naš prijatelj i sa Kinom imamo strateško partnerstvo. Srbija je otvorena za kineske investicije i već imamo u Srbiji nekoliko infrastrukturnih projekata koji se realizuju“, rekao je Dačić na zajedničkoj konferenciji za novinare sa Li Kećijangom i Viktorom Orbanom.
On je prethodno imao odvojene bilateralne susrete sa premijerima Kine i Mađarske.
Dačić je naglasio da je taj pravac od Budimpešte do Beograda za Srbiju izuzetno važan.
„Od modernizacije železnice i izgradnje autoputeva zavisi tranzit kroz Srbiju“, rekao je Dačić.
On je istakao da je, najavljujući modernizaciju ove železnice i brzine kojima će se vozovi na ovom pravcu kretati, „dosta politički rizikovao u Srbiji“ jer mu nisu verovali, s obzirom na to da je sada prosečna brzina vozova u Srbiji 42 kilometra na sat.
„Našao sam se na naslovnoj strani jednih novina u svemirskom odelu kao da pričam o naučnoj fantastici“, rekao je on.
Dačić je, međutim, dodao da bi voleo da, iako možda neće biti moguće ostvariti brzine kao u Šangaju, region zahvaljujući ovom projektu „postavi visoke tehnloške ciljeve i da naučna fantastika postane realnost“.
Predsednik kineske vlade Li Kećijang saopštio je novinarima da je sa Viktorom Orbanom i Dačićem postignut dogovor o projektu, kao i da se odmah pristupi formiranju Radne grupe kako bi što pre počela njegova realizacija.
„Ovaj projekat je prekretnica“, poručio je Li, naglasivši da su proizvodi „made in China“ poznati širom sveta, a da je to sada slučaj i sa kineskom tehnologijom i opremom.
Prema Orbanovim rečima, radi se o projektu kakvog do sada nije bilo – između Kine, članice EU i evropske zemlje koja još nije u Uniji, a koji sve strane stavlja u „pobedničku poziciju“.
„Ono što sigurno znamo jeste da će Kina biti izuzetno jaka u budućnosti, a da će centralna i istočna Evropa biti motor razvoja u Evropi“, rekao je Orban, izrazivši zahvalnost Kini na sredstvima koje, kako je rekao, evrozona nije u stanju da obezbedi.
Kako je dodao, nada se da će ovo služiti kao „primer za budućnost“.
Premijeri nisu na konferenciji za novinare naveli kolika je vrednost ovog projekta.
Kina će, međutim, za projekte u zemljama centralne i istočne Evrope izdvojiti deset milijardi dolara.
Dačić je ranije izjavio da je bi nakon rekonstrukcije pruge, vozovi na deonici Beograd – Budimpešta trebalo da se kreću brzinom većom od 200 kilometara na čas.
U delegaciji sa premijerom Srbije su i ministarka energetike Zorana Mihajlović i ministar saobraćaja Aleksandar Antić.
Smatram da zainteresovanost nije bas na zavidnom nivou. Mnogi ljudi zbog obezbedjivanja sredstava za opstanak i trudu da zadrze posao u ovom vremenu nemaju priliku da se opuste uz kvalitetnu knjigu. Ono malo vremena kada nisu na poslu provode sa porodicom i prijateljima. Mali procenat uspeva da se organizuje i da pored svega nadje vremena da se opusti i odluta u svet maste. Preporucujem svima da ugrabe i neki trenutak za sebe i tako pobegnu u neki novi svet, gde ce bar na tren zaboraviti svakodnevna desavanja. Kod mladjih generacija je mozda malo vise zastupljena zainteresovanost jer pametni telefoni im omogucuju citanje pdf knjiga koje po meni postaje sve zastupljenije. Iako to ne moze zameniti osecaj koji se javlja pri susretu sa koricama i okretanjem stranica kao i mirisom knjiga, bitno je da mladi krecu da se interesuju za citanje. Jos uvek ima nade za knjizevnost.