Privredna saradnja Srbije i Francuske proteklih je godina sve značajnija o čemu svedoče brojne investicije Francuza.
Podaci za prvi kvartal ove godine pokazuju da ukupna spoljnotrgovinska razmena u robi sa Francuskom iznosi 259,3 miliona evra.
Kompanije iz Francuske sve više investiraju u našu zemlju, u poslednjih nekoliko meseci u Beogradu bile su dve ministarske posete, ministra spoljnih poslova i ministarke sporta Francuske, više parlamentarnih delegacija te zemlje posetilo je Srbiju, a za utorak je zakazan susret francuskog predsednika Emanuela Makrona i predsednika Srbije Aleksandra Vučićau Parizu.
Ambasador Francuske u Srbiji Frederik Mondoloni nedavno je povodom obeležavanja 14. jula, nacionalnog praznik te zemlje, rekao da je predstojeća poseta predsednika Vučića veoma važna za odnose dve zemlje, kao i da Francuska snažno podržava ekonomske reforme, zalagnje za regionalnu stabilnost i strateške odluke Srbije na evropskom putu.
Dve su koncesije koje su dobili Francuzi značajne, ona za Vinču, koja je dodeljena konzorcijumu „Suez-ITOĆU“ i za aerodrom „Nikola Tesla“ koju je dobila firma „Vensi“.
Nivo ulaganja u Srbiju iz Francuske raste iz godine u godinu, a prema podacima Narodne banke Srbije od 2010. zaključno s prvim kvartalom prošle godine u Srbiju je ušlo preko 750 miliona evra iz Francuske i u tom periodu Francuska se našla na 7. mestu među zemljama sa najvećim neto ulaganjima u Srbiju.
Za sada, najbolji promoteri saradnje između dve zemlje su zapravo „ekonomske diplomate“, odnosno 4.624 firme u našoj zemlji koje ostvaruju spoljnotrgovinsku razmenu Francuskom.
Kako je Francuska visoko sofisticirano i zahtevno tržište sa gotovo 67 miliona stanovnika i čija teritorija obuhvata petinu površine Evrope, ona je prema oceni znalaca za srpske privrednike svojevrstan prozor i iskorak u zemlje Severne Afrike i bivše francuske kolonije, zemlje Magreba (Alžir, Tunis, Maroko).
Srpski izvoz u Francusku je razuđen, pa u nju izvozimo od pneumatika i proizvoda drvne industrije do delova za automobile, ali, ipak, u toj zemlji smo među francuskim uvoznicima najviše poznati po prerađenoj malini, kupini i višnji pa upravo u tom sektoru naši privrednici vide veliku šansu i nastoje da podignu sopstvene kapacitete za preradu voća ali i povrća i mesa.
Srbija u trgovinskoj razmeni sa Francuskom beleži još uvek deficit, o čemu svedoče i podaci Republičkog zavoda za statistiku (RZS) za prvi kvartal 2018. godine.
Ukupan izvoz u robi za prvi kvartal ove godine iznosi 110,8 miliona evra, a uvezena je roba u vrednosti od 148,5 miliona, što čini pokrivenost uvoza izvozom od 74,6 procenta.
U prošloj godini ukupna spoljnotrgovinska razmena u robi sa Francuskom iznosila je 995,2 miliona evra od čega je naš izvoz u tu zemlju bio 438,3 miliona evra.
Prema informacijama Privredne komore Srbije (PKS), firme iz Francuske su zainteresovane za saradnju i investiranje u oblasti energetike (kompanije Alcom, Mécamidi, SARL 2E, za projekte izgradnje mini hidrocentrala, kao i za investiranje u solarne elektrane i druge obnovljive izvore energije), poljoprivrede, saobraćaja, naročito po modelu javno-privatnih partnerstava i koncesija, zaštite životne sredine informaciono-komunikacionih tehnologija.
Poseban interes Francuzi pokazuju za učešće u projektima putnih i železničkih Koridora 10 i 11, kao i za izgradnju metroa u Beogradu.
Koliko je francuskim kompanijama srpsko tržište postalo interesantno, svedoči i nedavni sastanak predstavnika srpskih preduzeća iz oblasti građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture sa delegacijom francuskog poslovnog udruženja „Pokret francuskih kompanija“ – MEDEF, koje okuplja kompanije u čijem sastavu radi više od 400.000 ljudi i čiji je prihod oko 125 milijardi evra.
Jedan od rezultata tog skupa je i iskazana snažna želja francuskih preduzeća da učestvuju u izgradnji pruge od aerodroma „Nikola Tesla“ u Beogradu do grada.
U narednom periodu, ocenjuju u PKS, potrebno je raditi na promociji privrede Srbije i njenih privrednih potencijala kroz razne seminare, radionice, u svim većim regijama u Francuskoj, uspostaviti kontakte i organizovati sastanke sa trgovinskim i distributivnim lancima u Francuskoj, radi predstavljanja srpkih proizvođača iz prehrambene industrije u cilju direktnog plasmana srpskih proizvoda na francusko tržište.