Pojedini čitaoci Nove ekonomije, korisinici platnog prometa u Srbiji, iskusili su kašnjenja i različite probleme vezane za devizne prilive iz inostranstva tokom praznika, a kada su od svojih banaka tražili objašnjenje – dobijali su odgovor da je problem nastao zbog „sistema Narodne banke Srbije“. Iz NBS za Novu ekonomiju navode da su sva instant i kartična plaćanja radila neometano, ali da neki sistemi nisu radili zbog praznika.
Dodaju i da svi korisnici koji smatraju da su oštećeni zbog kašnjenja u transakcijama tokom praznika mogu da dostave prigovore svojim bankama, a ukoliko nisu zadovoljni odgovorima mogu se žaliti i NBS.
„Neradni dani u 2024. godini, u skladu sa Zakonom o državnim i drugim praznicima u Republici Srbiji, bili 1. i 2. maj, povodom praznika rada, kao i 3, 4, 5. i 6. maj, povodom Vaskršnjih praznika. Budući da je rad platnih sistema usklađen sa potrebama finansijskog sistema i celokupne privrede, navedenih šest dana su bili neradni dani i za sledeće platne sisteme čiji je operator Narodna banka Srbije: RTGS NBS sistem, Kliring NBS sistem, Međubankarski kliring sistem u devizama Narodne banke Srbije i Međunarodni kliring sistem u devizama“, navodi se u odgovoru NBS.
Primera radi, jedan od korisnika banke je očekivao uplatu tačno pred praznike u devizama, ali pošto novac nije stizao obratio se korisničkom servisu banke gde mu je rečeno da se „zbog NBS kasni u obradi transakcije“.
Potom se iz njegove odabrane banke nisu javljali, da bi se mu 8. maja rekli da su „njihove devize poslate u banku na konverziju 30. aprila, ali da im NBS još nije konvertovala i uplatila dinare“.
Drugi korisnik-čitalac Nove ekonomije je zbog praznika imao kašnjenje u povlačenju rate kredita.
Iz NBS kažu da kada IPS NBS sistem za instant plaćanja, čiji je NBS operator od oktobra 2018. godine, a koji funkcioniše po principu 24/7/365, neprekidno radio tokom šest neradnih dana, u punom kapacitetu, uz nesmetanu konekciju pružalaca platnih usluga.
Ukupno je tokom praznika realizovano 555.955 instant plaćanja, a tokom utorka 7. maja, 328.939 transfera odobrenja. Kada je reč o DinaCard kartičnom sistemu, čiji je NBS takođe operator, i on je tokom pomenutog perioda nesmetano funkcionisao.
Navedeno znači da su građanima, kada je reč o bezgotovinskim plaćanjima unutar zemlje, tokom praznika – uključujući i jučerašnji dan – na raspolaganju bili instrumenti za instant plaćanja i kartična plaćanja bez prekida i u punom kapacitetu, objašnjava centralna banka.
Za one koji su oštećeni zbog kašnjenja u radu banaka tokom praznika, korisnici mogu da dostave prigovore, a ukoliko nisu zadovoljni odgovorima mogu se žaliti i NBS.
„Kada je reč o eventualnim problemima pojedinačnih klijenata prilikom korišćenja platnih usluga, oni u tim slučajevima najpre podnose prigovor pružaocu platnih usluga koji je dužan da dostavi odgovor na prigovor klijentu u roku od 15 dana. U slučaju da je klijent nezadovoljan odgovorom pružaoca platnih usluga ili mu taj odgovor nije dostavljen u propisanom roku on može Narodnoj banci Srbije uložiti pritužbu na rad davaoca platnih usluga – putem sledećeg linka: https://www.nbs.rs/sr_RS/formulari/prituzba/,“ kažu iz NBS.
Takođe iz NBS podsećaju i da Zakon o platnim uslugama obezbeđuje zaštitu korisnika platnih usluga u slučaju neodobrene, neizvršene ili nepravilno izvršene platne transakcije, odnosno, na detaljan način uređuje postupanje pružaoca platnih usluga u tim situacijama, ali i obezbeđuje mehanizme koji korisniku daju mogućnost da u skladu sa zakonom zahteva naknadu štete nastale izvršenjem neodobrene platne transakcije ili neizvršenjem ili nepravilnim izvršenjem platne transakcije za koju je odgovoran pružalac platnih usluga.