Vesti iz zemlje

09.05.2024. 13:20

Autor: Aleksandra Nenadovic

Problemi sa platnim prometom za praznike? Žalite se prvo bankama, pa NBS

Foto: Pixabay

Pojedini čitaoci Nove ekonomije, korisinici platnog prometa u Srbiji, iskusili su kašnjenja i različite probleme vezane za devizne prilive iz inostranstva tokom praznika, a kada su od svojih banaka tražili objašnjenje – dobijali su odgovor da je problem nastao zbog „sistema Narodne banke Srbije“. Iz NBS za Novu ekonomiju navode da su sva instant i kartična plaćanja radila neometano, ali da neki sistemi nisu radili zbog praznika.

Dodaju i da svi korisnici koji smatraju da su oštećeni zbog kašnjenja u transakcijama tokom praznika mogu da dostave prigovore svojim bankama, a ukoliko nisu zadovoljni odgovorima mogu se žaliti i NBS.

„Neradni dani u 2024. godini, u skladu sa Zakonom o državnim i drugim praznicima u Republici Srbiji, bili 1. i 2. maj, povodom praznika rada, kao i 3, 4, 5. i 6. maj, povodom Vaskršnjih praznika. Budući da je rad platnih sistema usklađen sa potrebama finansijskog sistema i celokupne privrede, navedenih šest dana su bili neradni dani i za sledeće platne sisteme čiji je operator Narodna banka Srbije: RTGS NBS sistem, Kliring NBS sistem, Međubankarski kliring sistem u devizama Narodne banke Srbije i Međunarodni kliring sistem u devizama“, navodi se u odgovoru NBS.

Primera radi, jedan od korisnika banke je očekivao uplatu tačno pred praznike u devizama, ali pošto novac nije stizao obratio se korisničkom servisu banke gde mu je rečeno da se „zbog NBS kasni u obradi transakcije“.

Potom se iz njegove odabrane banke nisu javljali, da bi se mu 8. maja rekli da su „njihove devize poslate u banku na konverziju 30. aprila, ali da im NBS još nije konvertovala i uplatila dinare“.

Drugi korisnik-čitalac Nove ekonomije je zbog praznika imao kašnjenje u povlačenju rate kredita.

Iz NBS kažu da kada IPS NBS sistem za instant plaćanja, čiji je NBS operator od oktobra 2018. godine, a koji funkcioniše po principu 24/7/365, neprekidno radio tokom šest neradnih dana, u punom kapacitetu, uz nesmetanu konekciju pružalaca platnih usluga.

Ukupno je tokom praznika realizovano 555.955 instant plaćanja, a tokom utorka 7. maja, 328.939 transfera odobrenja. Kada je reč o DinaCard kartičnom sistemu, čiji je NBS takođe operator, i on je tokom pomenutog perioda nesmetano funkcionisao.

Navedeno znači da su građanima, kada je reč o bezgotovinskim plaćanjima unutar zemlje, tokom praznika – uključujući i jučerašnji dan – na raspolaganju bili instrumenti za instant plaćanja i kartična plaćanja bez prekida i u punom kapacitetu, objašnjava centralna banka.

Za one koji su oštećeni zbog kašnjenja u radu banaka tokom praznika, korisnici mogu da dostave prigovore, a ukoliko nisu zadovoljni odgovorima mogu se žaliti i NBS.

„Kada je reč o eventualnim problemima pojedinačnih klijenata prilikom korišćenja platnih usluga, oni u tim slučajevima najpre podnose prigovor pružaocu platnih usluga koji je dužan da dostavi odgovor na prigovor klijentu u roku od 15 dana. U slučaju da je klijent nezadovoljan odgovorom pružaoca platnih usluga ili mu taj odgovor nije dostavljen u propisanom roku on može Narodnoj banci Srbije uložiti pritužbu na rad davaoca platnih usluga – putem sledećeg linka: https://www.nbs.rs/sr_RS/formulari/prituzba/,“ kažu iz NBS.

Takođe iz NBS podsećaju i da Zakon o platnim uslugama obezbeđuje zaštitu korisnika platnih usluga u slučaju neodobrene, neizvršene ili nepravilno izvršene platne transakcije, odnosno, na detaljan način uređuje postupanje pružaoca platnih usluga u tim situacijama, ali i obezbeđuje mehanizme koji korisniku daju mogućnost da u skladu sa zakonom zahteva naknadu štete nastale izvršenjem neodobrene platne transakcije ili neizvršenjem ili nepravilnim izvršenjem platne transakcije za koju je odgovoran pružalac platnih usluga.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.