Danas je zvanično lansiran početak projekra „Unapređeni ravnopravni pristupi završavanje preduniverzitetskog obrazovanja za decu kojoj je potrebna dodatna obrazovna podrška“, koji finansira Evropska unija. U Srbiji je je još uvek mnogo dece iz osetljivih grupa, posebno dece sa smetnjama u razvoju i/ili invaliditetom i dece iz romske zajednice, koju obrazovani sistem u zemlji nastoji da integriše u redovno obrazovanje i školski sistem.
Mnogo je veliki broj romske dece i dece sa smetnjama u razvoju koja uče zajedno sa svojim vršnjacima, sa njima sklapaju prijateljstva, snaže i grade svoje samopouzdanje i osećaj pripadnosti zajednici. Ipak, potrebno je obezbediti veći stepen podrške školama i nastavnicima da bi se dostiglo puno inkluzivno obrazovanje za svu decu i da bi se deci pružila kvalitetna dodatna podrška.
Lansiranju su prisustvovali prvi potpredsednik Vlade Srbije i ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Branko Ružić, šef Delegacije Evropske unije u Srbiji, ambasador Emanuele Žiofre, i direktorka UNICEF-a u Srbiji, Deyana Kostadinova.
Projektom, vrednim 4,7 miliona evra, pružiće se podrška inkluzivnom obrazovanju kroz dalji razvoj zakonodavnog okvira, edukaciju prosvetnih radnika, poboljšanje kvaliteta učenja, dodatnu podršku deci i nastavnicima u redovnim školama kroz izgradnju podsticajnog okruženja i nabavku opreme za lakše učenje, od koje će koristi moći da ima oko 1 000 dece kojoj je potrbna dodatna podrška u obrazovanju.
„Ovim projektom ćemo uspostaviti dodatne mehanizme podrške koji uključuju različite profesionalce, usluge, institucije, pristupe i načine rada“, rekao je prvi potpredsednik Vlade Srbije i ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Branko Ružić.
Evropska unija već dugi niz godina podržava proces reforme obrazovanja u Srbiji koja je usmerena na povećanje kvaliteta obrazovanja i uključivanja svakog deteta u proces nastave i učenja, i od 2003. godine je uložila više od 100 miliona evra u ovaj sektor.
“Evropska unija je ponosna što doprinosi unapređenju obrazovnih mogućnosti u Srbiji, jer svi moramo da imamo jednake mogućnosti i podršku tokom celokupnog obrazovanja“, naglasio je amabasador Žiofre.
Inkluzivno obrazovanje zahteva unapređenje nastavnih metoda i strategija i zalaganje svih aktera u zajednici kako bi se svim učenicima, pružilo pravedno i participativno iskustvo učenja i okruženje koje najbolje odgovara njihovim potrebama, zahtevima i sklonostima.
“UNICEF je dugogodišnji partner Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja u izgradnji inkluzivnog obrazovanja. Danas je naše partnerstvo još jače zahvaljujući Evropskoj uniji koja podržava ovaj značajan proces. Projekat koji započinjemo će obezbediti da deca sa kompleksnim potrebama u učenju dobiju neophodnu podršku“, istakla je Deyana Kostadinova, direktorka UNICEF-a u Srbiji.
Ovaj projekat tokom tri godine sprovođenja direktno će uticati na dalji razvoj i unapređenje inkluzivnog obrazovanja u Srbiji. Projekat će doprineti osnivanju tri resursna centara i nabavci asistivnih tehnologija za podršku obrazovanju učenicima sa smetnjama u razvoju, a podržaće i rad Nacionalne koalicije za inkluzivno obrazovanje.
Inkluzivno obrazovanje je investicija u sadašnjost i u budućnost – investicija u decu današnjice i u onu koja će kreirati naše društvo u budućnosti.
U Srbiji je proces transformacije obrazovanja u inkluzivno započet pre više od 10 godina, stupanjem na snagu Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja u septembru 2009. godine, i već je dao vidljive rezultate.