Pre dve nedelje Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka ocenio je da je odluka Skupštine grada da kontrolori putnicima bez karte uručuju elektronske prekršajne prijave protivzakonita.
U Bus plusu tvrde da su namerom da kontrolor elektronskim putem prosleđuje komunalnoj policiji podatke građana planirali da ubrzaju uručivanje prekršajne prijave, a da su reči Rodoljuba Šabića pojedinci pogrešno protumačili i da su njihovi kontrolori sada u dodatnom problemu.
Veliki broj Beograđana u gradskom prevozu i dalje se švercuje, zbog čega je GSP godinama ozbiljan gubitaš, kažu u GSP-u. U želji da nešto promeni grad je početkom septembra usvojio novu odluku. Njena primena nije ni počela, ali je upozorenje da je nezakonita dovelo do toga da, kako tvrde u Bus plusu, neki putnici odbijaju i dosad uobičajenu saradnju sa kontrolorima.
„Ne žele da pokažu svoju kartu, iako znamo da je imaju, ali ne želi da je pokaže. Ništa, jednostavno neće da pokaže kartu i to je to, nema tu nekih objašnjenja rasprava, jednostavno kaže da neće da pokaže“, kaže Branislava Popović, kontrolorka Bus plusa.
A nova odluka, uveravaju u firmi zaduženoj za naplatu karata u gradskom prevozu, praktično nije promenila ništa u odnosu na dosadašnju.
„Nemaju i dalje kontrolori pravo da bez dozvole i saglasnosti traže bilo kakvi dokument za identifikaciju za to je ovlašćena jedino komunalna policija koja inače pruža asistenciju za takve situacije kada je neko zatečen bez karte, a ne želi da se identifikuje. Ova odluka je samo stavila obavezu nekoga da se identifikuje, bez toga je nemoguće vršiti kontrolu“, kaže Goran Pejić, advokat Bus plusa.
Baš zbog tog dodataka o obaveznoj identifikaciji poverenik za infomacije od javnog značaja i zaštitu podataka je, objašnjava, i reagovao.
„Građani su dužni da se identifikuju pred ovlašćenim licima koja su zakonom ovlašćena za identifikaciju, a to su policija i komunalna policija. Dakle, to nije stvar da tako misli ja, već to sasvim jasno piše i u Ustavu i u zakonu. Ako neko misli da treba da ovlasti i inkasante i kontrolore, onda treba da razmišlja i o tome da gradski prevoz ne postoji samo u Beogradu, već i u Nišu i Novom Sadu, pa ako misli da je to dobro rešenje, neka promeni zakon“, kaže Rodoljub Šabić, poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka.
Čak i da su grad i Bus plus, kako navode, pominjanjem obaveze o identifikaciji samo hteli da poboljšaju procenat uručenih prekršajnih naloga i utiču na svest građana o obaveznom plaćanju karte, Šabić misli da su odabrali pogrešan put. Razume potrebu da se naplata poveća, i ne dovodi je, kaže, u pitanje, ali pri identifikaciji putnika bez karte sa kontrolorom mora da bude i komunalni policajac.