Čak 38% naših menadžera je mlađe od 40 godina i ta činjenica jasno odslikava način na koji gradimo kompaniju
Miroslav Janičić, direktor Sektora za ljudske resurse, SBB
Obeležavate dvadeset godina kompanije. Kako ste za to vreme napredovali na putu tehnoloških inovacija i na uvećavanju tima?
SBB je kompanija velikih prilika i mogućnosti. Neverovatna je priča da smo od kompanije sa samo osam zaposlenih iz Kragujevca, porasli u kompaniju kakva je SBB danas. Sa trenutno 1.800 zaposlenih, a indirektno generišući još oko 1.000 radnih mesta u Srbiji, značajno doprinosimo ukupnoj nacionalnoj ekonomiji.
U prvoj godini poslovanja pružali smo usluge za 20.000 korisnika, a danas pružamo usluge za tri miliona njih. Tokom prve godine pružali smo usluge u šest gradova, danas to činimo u 35.
Kada se osvrnete unazad, mi smo od jedne male domaće firme izrasli u mnogo više od toga i ono na šta smo posebno ponosni jeste da se iz SBB-a se rodila ideja o nastanku United grupe, vodećeg telekomunikacionog i medijskog operatora u Jugoistočnoj Evropi, koji danas broji preko 15.000 zaposlenih u osam zemalja. Najvažnije, SBB je uvek bila kompanija koja je donosila inovacije na telekomunikaciono tržište Srbije, čime smo podsticali i sve druge da nas prate, tako da smo razvijajući SBB razvijali i Srbiju u ovom kontekstu.
Na koji način dajete priliku mladim ljudima? Kako ste se prilagodili očekivanjima novih generacija?
Čak 38% naših menadžera je mlađe od 40 godina i ta činjenica jasno odslikava način na koji gradimo kompaniju. SBB je tokom godina postao rasadnik talenata, ne samo kada je reč o telekomunikacionoj industriji, već mnogo šire. Dajemo priliku talentovanim pojedincima da se razvijaju i napreduju u kompaniji i sa ponosom ističem činjenicu da članove našeg menadžmenta čine ljudi koji su svoje karijere započeli u SBB-u. Takvu praksu nastavljamo da negujemo i danas kroz saradnju sa pojedinim fakultetima Univerziteta u Beogradu, a planiramo to da uradimo i sa nekoliko srednjih škola. Kada pogledamo unazad, mogu slobodno da kažem da smo na neki način pioniri promocije tzv. STEM (science, technology, engineering and matehematics) sistema u Srbiji.
Zašto je za vas kao kompaniju važno da podržavate STEM u Srbiji?
Koliko je to važno za nas kao kompaniju zbog prirode našeg biznisa, to je još važnije za Srbiju da drži korak u svojoj konkurentnosti. STEM zanimanja su zapošljivija, bolje plaćena i potreba za njima će nastaviti da raste narednih godina. Pogledajte samo rast IT sektora poslednjih godina u Srbiji.
STEM posmatramo šire i nije samo formalno obrazovanje koje objedinjuje nauku, tehnologiju, inženjering i matematiku, već uči mlade da razvijaju način razmišljanja usmeren na znanja i veštine potrebne za rešavanje problema, smislenu i analitičku upotrebu informacija i posledično kvalitetan proces donošenja odluka. Sa ovakvim pristupom u praksi smo počeli među prvima u Srbiji, a i naš CSR program stipendija, pored umetnosti i kulture, usmeren je i na prirodne nauke. Naravno, posebnu pažnju posvećujemo konstantnoj edukaciji naših zaposlenih i to na način da ne samo primenjujemo najsavremeniju tehnologiju, nego tu tehnologiju razvijamo u samoj kompaniji, a za to je STEM veoma bitan faktor.
Kakvu praksu omogućavate za studente EKOF, ETF i FON? Šta ste primetili, koje iskustvo iz kompanije im je najdragocenije?
U toku je prolećna praksa u našoj kompaniji za studente Univerziteta u Beogradu, a već radimo i na pripremi jesenje prakse. Nakon dve godine pauze zbog pandemije, srećni smo da kroz interakciju sa ovim mladim ljudima dobijamo nove ideje sa jedne strane, a sa druge dajemo našu stručnost i znanje, kao i mogućnost da učestvuju u funkcionisanju jedne velike telekomunikacione kompanije. U našim redovima i na veoma bitnim pozicijama imamo ne samo milenijalce, već sada i članove zed generacije. Zbog toga smo srećni da smo, prema istraživanju Employer Branding agencije, jedan od najpoželjnijih poslodavaca u IT industriji u zemlji, kao što i je naš internet Best Buy među milenijalacima.
Zavidan procenat žena radi u SBB. Šta im SBB nudi, najpre kao „početnicima“, a zatim i u njihovim narednim životnim fazama?
U našoj kompaniji radi 50% žena i to je pravi pokazatelj jednakosti koju negujemo sistemski. SBB je kompanija koja razbija predrasude i neguje različitost i inkluzivnost u najširem mogućem smislu.
Našu kompaniju, ali i naš biznis, čine ljudi, a mi smo to što jesmo zahvaljujući njima i smatram da je naša vrednost utoliko veća zato što smo napravili stručnjake koje imamo danas. Prepoznajući izuzetne pojedince među sobom, zajedno sa rastom naše kompanije davali smo prilike da rastu i oni, a posebna nam je čast što su među njima, u velikom broju i na direktorskim i menadžerskim pozicijama, naše koleginice koje su izuzetni stručnjaci u različitim oblastima.
U Evropi je jedan deo zemalja već završio aukcije za 5G mrežu, Srbiji tek predstoji taj posao. Dajte savet roditeljima i deci koja tek treba da uđu u svet rada, koja znanja će se tražiti u bliskoj budućnosti?
Zaista bi bilo od fundamentalnog značaja da se za početak aukcija za 5G frekvencije desi i u Srbiji, jer već dobrano kasnimo. Ne vidim razlog da ne budemo deo razvijenog sveta i u ovom smislu, a već se sve zna o benefitima koji 5G nosi, posebno za privredu, ali i za sve građane kroz razvoj tzv. pametnih gradova, medicine, itd.
Kao roditelj ni sam ne dajem savete svojim ćerkama osim onih da biraju profesije i hobije prema ličnom afinitetu, jer ako ne volite posao koji radite, sve benificije koje idu uz određenu poziciju ne mogu biti adekvatna nagrada. Ipak, kao neko ko je u telekomunikacijama 17 godina, smatram da STEM ili STEAM znanja i veštine o kojima smo razgovarali i podaci relevantnih istraživanja, govore da postoji veoma ozbiljna perspektiva za one koje ta znanja poseduju.
Nedavno ste dobili potvrdu da je SBB internet najbrži, a fiksna internet mreža najbolje ocenjena u Srbiji, na osnovu dva miliona testova korisnika Speedtest aplikacije. Kakva je veza između zadovoljstva korisnika vaših usluga i zadovoljstva vaših zaposlenih?
Kada Ookla®, vodeća svetska kompanija za testiranje, prikupljanje podataka i analizu fiksnih i mobilnih mreža, potvrdi da je vaš internet u zemlji najbolji, a vaša mreža najbolje ocenjena, onda je to objektivna potvrda svih procesa koji stoje iza toga. Čvrsto verujemo da vrhunsko korisničko zadovoljstvo dolazi samo onda kada imate zadovoljne zaposlene, odnosno da su zadovoljni zaposleni preduslov za zadovoljne korisnike. Pre dve godine uveli smo merenje zadovoljstva korisnika kroz tzv. NPS rezultate, ali i eNPS kao meru zadovoljstva zaposlenih, kako bismo na najbolji način upravljali oboma i znali šta treba da menjamo nabolje. Srećni smo da su naši NPS rezultati danas u rangu vodećih telekomunikacionih kompanija u svetu, ali se na tome ne zaustavljamo i nastavljamo predano da radimo na korisničkom zadovoljstvu. Svesni smo da su zaposleni u SBB-u zaslužni za takav rezultat, te bih i ovom prilikom želeo da im svima zahvalim na tome.