Šest dana traje zabrana kosovskog Ministarstva trgovine i industrije za cisterne iz centralne Srbije da uđu na teritoriju Kosova.
Kosovske vlasti to pravdaju nepriznavanjem uverenja koja su neophodna za transport opasnih materijala i nafte koja izdaje Srbija.
„Dalje nećete moći“, to je odgovor kosovskih carinika kada srpske cisterne sa gorivom dođu na administrativnu liniju. Obrazloženje je da je prvo srpska strana sprovela takvu meru.
Međutim, ministar trgovine Rasim Ljajić objašnjava da je Srbija morala da zabrani prolaz vozila sa opasnim materijama zato što je Priština samostalno izdavala sertifikate, a nije potpisnica Evropskog sporazuma o međunarodnom prevozu opasnog tereta.
„Nisu članica tog sporazuma, nisu strana potpisnica zato što nisu članica Ujedinjenih nacija. Mi nismo mogli te sertifikate da priznamo. Prema tome nisu ni u tom pogledu bili u pravu, a nisu u pravi ni kada su navodno uveli recipročne mere bez da su obavestili drugu stranu“, istakao je Ljajić.
Dok cisterne stoje, cene goriva na Kosovu skaču. Osim zvaničnih, očigledno da postoje i nezvanične rute za dovoz naftnih derivata.
„U poslednjih sedam dana od kada je na snazi zabrana uvoza otrovnih materija gorivo je poskupelo u proseku pet centi po litru, zato što sada verovatno postoji druga ruta za uvoz goriva preko Albanije i Grčke ili Makedonije i u zadnjih sedam dana smo tri puta menjali maloprodajne cene goriva na pumpi“, rekao je Marko Mihajlović iz Tim petrola.
Srpski naftaši mesečno izvezu oko pet hiljada tona goriva na Kosovo. Predsednik Unije poslodavaca Srbije Nebojša Atanacković kaže da u celoj priči srpska strana ima veću ekonomsku štetu, ali i da ne sme da popusti pred nepoštovanjem prava od prištinskih vlasti.
Kosovo i Srbija godišnje razmene robu vrednu 456 miliona dolara, od čega je isporuka Prištine 25 miliona, dok iz uže Srbije u južnu pokrajinu stigne roba vredna 431 milion dolara.