Lizing tržište u Srbiju u poslednjih deset godina poraslo je za oko 170 odsto, a u toku 2022. godine svako treće novo prodato vozilo finansirano je putem lizinga, rečeno je prilikom obeležavanja 20 godina postojanja lizing kuće S-Leasing koja posluje u okviru Erste Grupe.
Lizing je veoma značajan za tržišta poput Srbije jer predstavlja relativno jednostavan finasnijski proizvod i predstavlja jedan od stubova investicija kod nas, što posledično utiče i na povećanje bruto domaćeg proizvoda (BDP).
„Lizing je zbog svoje fleksibilnosti i jednostavnosti izuzetno značajan za ekonomije poput naše kojima treba više investicija kako bi društveni proizvod dinamičnije rastao u narednom periodu“, rekao je Bojan Vračević, predsednik Izvršnog odbora S-Leasinga.
Nakon dve decenija poslovanja, E-Leasing je ostvario rezultat od preko 15.000 klijenata i više od 33.000 realizovanih ugovora, postigavši tako tržišno učešće od 17,3 odsto na kraju prošle godine.
„Pre 10 godina bili smo na 11. mestu na tržištu, sada smo četvrti, a u proteklih pet godina ostvarili smo rast bilansne sume od skoro 180 odsto“, kaže Vračević.
Najznačajniji segment finansiranja putem lizinga odnosi se na putnička vozila, a ovo tržište je poslednjih deset godina imalo rast od 240 odsto.
„Naše tržište je generalno tržište dosta starijih vozila u proseku, u odnosu na Evropu, pa je samim tim i potreba za zanavljanjem velika, bez obzira da li su u pitanju fizička i pravna lica“, kaže Vuk Vučević, član Izvršnog odbora S-Leasinga.
Pad tržišta finansiranja putničkih vozila zabeležen je 2020. godine, kada su od kupovine automobila odustajali i pojedinci i rent-a-car kompanije. Međutim, Vučević ističe da se ni u ovom periodu nije usporilo sa nabavkom komercijalnih i dostavnih vozila pa je zbog toga celokupno lizing tržište nastavilo sa rastom.
U odnosu na Srbiju, u Evropi se lizing mnogo više koristi za finansiranje industrijskih mašina i opreme.
„Na prvom mestu zato što imaju vrlo razvijenu prozvodnu i prerađivačku delatnost, ali sa druge strane, rizik je mnogo manji za finansiranje i jer postoji razvijeno sekundarno tržište. Ukoliko sutra klijent nije u mogućnosti više da otplaćuje za bilo koju industirjskiu mašinu, lako se može naći drugi klijent. Kod nas to nije slučaj i zbog toga kod nas lizing kuće manje finansiraju industrijske mašine“, navodi Vučević.
Dodaje da, kada su u pitanju industrijske mašine, u finansijskom lizingu najviše učestvuju građevinske mašine.
Lizing ostaje integralni deo ponude Erste Grupe u Srbiji, rekao je Nikola Stamenković, član Izvršnog odbora Erste Banke.
„To će se zasnivati na tri osnovna stuba – odgovorno finansiranje, finansijska edukacija naših klijenata i finansijska edukacija od strane klijenta, što smatramo dvosmernim procesom i zelena tranzicija, odnosno energetska transforamcija i ESG finansiranje“, kaže Stamenković
On je najavio da će uskoro doći do nekoliko velikih i bitnih transakcija od strane lizinga koje potvrđuju „koliko pozvitivan uticaj lizing može da ima na energetsku transformaciju i privredni rast“.
S-Leasing je došao na tržište Srbije u junu 2003. godine kao deo Erste Grupe. Vlasnici su Erste Banka a.d. Novi Sad (75 odsto) i Steiermaerkische Sparkasse Graz (25 odsto).
Vlada Srbije: Preduzećima 1,4 milijarde za nabavku opreme preduzećima