Organizacija Transparentnost Srbija saopštila je danas da to što je država dala saobraćajnom preduzeću Lasta ekskluzivno pravo da prevozi migrante zahteva detaljno obrazloženje i da se davanje isključivog prava jednoj firmi, pa makar ona bila u delimičnom državnom vlasništvu, veoma teško može podvesti pod pojam javnog interesa.
Radnici i članovi sindikata Sloga saobraćajnog preduzeća Lasta za danas su najavili štrajk zbog neoverenih zdravstvenih knjižica, ali i zato što je privatnicima ustupljeno ekskluzivno pravo na prevoz migranata koje je Lasta dobila od države.
Predsednik Sindikata Miladin Lazić rekao je za list Danas da štrajkači traže i detaljno objašnjenje zašto su ustupljene privatnicima dugogodišnje linije koje su ostvarivale siguran prihod preduzeću, posebno ekskluzivno pravo na prevoz migranata koje je Lasta dobila od države, a gde je uočeno niz nepravilnosti i zloupotreba koje se graniče sa kriminalom.
TS je u sapštenju navela da prevoz migranata od Preševa do prihvatnih centara na ulasku u EU nije bio humanitarnog, već komercijalnog karaktera i da se o tome govori i u izveštaju zaštitnika građana za 2015.
„Iz Preševa se izbeglice o sopstvenom trošku prevoze autobusima privatnih prevoznika, ali i taksijima do Prihvatnog centra u Adaševcima, pa do Šida, gde se ukrcavaju u voz, koji ih dalje prevozi u Hrvatsku. Cena autobuske karte je bila 35 evra po osobi, u kojoj valuti se i plaćala, bez izdavanja računa. Autobusi su uglavnom bili prepunjeni, ali ih inspekcije nisu kontrolisale“, naveo je zaštitnik u izveštaju.
TS je ocenila da je migrantska kriza zahtevala hitno reagovanje, ali da nije jasno koji bi opravdani razlog iz domena javnog interesa mogao da stoji iza davanja isključivog prava prevoza migranata bilo kojoj firmi, kao ni koji bi pravni osnov mogao da bude da se takva odluka uopšte donese.
„Vanredne situacije, poput one koja je nesumnjivo postojala mogu biti osnov da država sama preduzme mere, da organizuje prevoz, privremeno zakupi autobuse od prevoznika i slično, ili da organizuje prevoz sredstvima u vlasništvu javnih preduzeća, na primer Železnice Srbije“, piše u saopštenju TS.
Prema TS, takve mere država može da preduzme radi zadovoljenja nekog od potencijalnih javnih interesa održavanje reda, ostvarivanje prihoda za budžet, zaštita interesa migranata.
„Ostvarivanje javnog interesa davanjem isključivog prava jednoj firmi, pa makar ona bila u delimičnom državnom vlasništvu, veoma se teško može podvesti pod pojam javnog interesa, a u svakom slučaju zahteva detaljno obrazloženje, kao što je potrebno i obrazloženje za prepuštanje takvog lukrativnog posla drugim firmama, a koje su zatražili štrajkači iz Laste“, piše u saopštenju.