Srbija

22.11.2024. 13:04

Nova Ekonomija

Autor: Anica Kovačević

Učimo od Švedske: Inovacije su ključ budućnosti

Stefan Jovanović

Foto: Patrik Hildingsson – PMI – Učimo od Švedske

Srbija

22.11.2024. 13:04

Duvan i nikotin su od pamtiveka deo ljudskog društva i njihova upotreba može biti u različitim oblicima, a usled promena u navikama i željama ljudi, potreba za inovacijama u duvanskoj industriji postala je neminovna. Sada je ključ uspeha u kontinuiranim inovacijama radi traganja za boljim proizvodima „koji će pružiti zadovoljstvo, a uz to biti i bolja opcija za korisnike“, rečeno je na konferenciji „Rethink: Učimo od Švedske“, koji je organizovao Philip Morris International.

Švedska je bila jedna od prvih zemalja na svetu koja je primenila drugačiji pristup borbi protiv duvanskog dima – i ispostavilo se da je taj pristup bio ispravan, jer je ova država na putu da postane prva nepušačka zemlja u Evropi.

„Još 70-ih godina u Švedskoj smo počeli da se vraćamo našoj tradiciji – oralnim nikotinskim proizvodima poput snusa, a kasnije i nikotinskim vrećicama. To nam je pomoglo da smanjimo stopu pušenja na oko pet odsto, što je najniža stopa u Evropi. Još važnije, imamo ubedljivo najnižu stopu oboljevanja od bolesti povezanih s pušenjem, uključujući oralne karcinome i karcinom pluća”, izjavio je Patrik Hildingson, potpredsednik za komunikacije i korporativne poslove kompanije Swedish Match, najvećeg svetskog proizvođača oralnih nikotinskih proizvoda, ističući značaj alternativnih proizvoda u borbi protiv pušenja.  

Foto: Patrik Hildingsson – PMI – Učimo od ŠvedskeStefan Jovanović

On je objasnio da je snus je tradicionalni duvanski proizvod koji se koristi u Švedskoj i sastoji se od samlevenog duvana u vrećici koja se drži ispod usne, polako otpuštajući nikotin. Njega su masovno koristili muškarci, da bi sa pojavom nikotinskih vrećica koje ne sadrže duvan, ali sadrže još manje štetnih materija od snusa i veliki deo ženske populacije u Švedskoj zamenio cigarete ovim proizvodom, koji trenutno doživljava ekspanziju u SAD. 

Primer Švedske nije samo izuzetak već i inspiracija za druge zemlje koje se suočavaju sa izazovima u borbi protiv pušenja – glavna je poruka Tommasa Di Giovannia, potpredsednika za internacionalne komunikacije kompanije Filip Moris.

„Da bi ovakva praksa imala snažan pozitivan uticaj na globalno javno zdravlje, neophodne su inovativne politike, koje ohrabruju pušače koji ne žele da se odreknu nikotina da pređu na bolje alternative cigaretama, a kompanije da investiraju i dalje razvijaju te proizvode“, rekao je Di Giovanni i istakao da je industrija tu da pokreće promene, ali bi svi drugi zainteresovani akteri trebalo da je prate – regulatori, zdravstvene i nevladine organizacije, naučna zajednica.

Foto: Tommaso Di GiovanniStefan Jovanović

On je uz Švedsku naveo i primere Japana i Novog Zelanda koje su u periodu od osam godina prepolovile broj pušača. 

„Na primeru ovih zemalja pokazalo se da tradicionalne mere u borbi protiv duvanskog dima zasnovane za zabranama nisu toliko efikasne, već da je do značajnog pada broja pušača dovela primena principa smanjenja štetnosti koji se zasniva na prihvatanju naučno dokazanih manje štetnih alternativa“, dodao je on.

Govornici su istakli i značaj potvrde proizvoda smanjenog rizika od strane svetski priznatih zdravstvenih institucija.

Američka agencija za hranu i lekove (FDA) je, na osnovu brojnih naučnih studija, 2019. godine autorizovala, a ove godine potvrdila autorizaciju tvrdnje da se korišćenjem vodećeg brenda snusa koji proizvodi Swedish Match umesto cigareta, korisnici izlažu manjem riziku od velikog broja bolesti povezanih sa pušenjem. 

FDA je, kako je navedeno na konferenciji, ovu odluku donela na osnovu svog principa da je informisanje potrošača i dostupnost ovog proizvoda na tržištu u skladu sa promocijom javnog zdravlja. 

Kompanija Filip Moris je akvizicijom Swedish Match-a proširila svoj portfolio i na ovu kategoriju proizvoda, fokusirajući se pre svega na nikotinske vrećice, kako bi punoletnim pušačima ponudila zamenu za, do pre 10 godina svoj glavni proizvod – cigarete.  

Upravo to je način da kompanija ostane relevantna u ultra turbulentnom vremenu, rekao je svetski poznati futurolog iz Švedske, Magnus Lindkvist, naglasivši da je inovacija faktor X koji menja budućnost i čini je teško predvidivom. 

Foto: Magnus LindkvistStefan Jovanović

„Ništa sjajno se neće desiti ako se ne razigrate i ne rizikujete. Otkrijte specifične i interesantne situacije koje možete da promenite. Tražite rešenja za aktuelne probleme, budite relevantni, a ne savršeni,“ istakao je on. 

U svom obraćanju je takođe naveo kako “živimo u turbulentnim vremenima i ceo svet se pretvara u velike gradove – brojni poslovi će biti zamenjeni, novi će nastati, a sve se to dešava oko nas, upravo sada, a mi nismo svesni šta će tek doći. Veštačka inteligencija je naša realnost i pitanje je u kom će se pravcu ona dalje razvijati, ali je sigurno da bez nje neće moći“.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.