
Požar na gradilištu kod naselja West 65
Na gradilištu kod naselja West 65 na Novom Beogradu danas oko 15 časova izbio je požar, objavio je N1.Naseljem se širio gust dim. Kako prenosi televizija, radnici su protivpožarnim aparatima pokušavali d...
Svaki drugi građanin srbije smatra da može da prepozna zloupotrebe na internetu
Prema studiji „Plaćaj bezbedno“ kompanije Visa koja analizira bezbednost plaćanja na internetu, građani Srbije su među najopreznijima u regionu kada je reč o zloupotrebama prilikom online kupovine. Više od polovine ispitanika (52 odsto) smatra da su dovoljno edukovani i da mogu da prepoznaju aktivnosti koje ukazuju na potencijalnu zloupotrebu, njih tri četvrtine (75 odsto) sa oprezom tretira poruke o nagradama i nagradnim igrama, besplatnim poklonima i poklon karticama, a skoro isti procenat (73 odsto) sumnja i u autentičnost poruka koje zahtevaju da se promeni lozinka i ažuriraju podaci.
Ovo je samo deo rezultata studije koju je za kompaniju Visa sprovela renomirana istraživačka agencija Wakefield Research[1].
„Osim što nastojimo da obezbedimo vrhunsko korisničko iskustvo i najsavremenija platna rešenja, smatramo da je naš zadatak i da pružimo društvu podršku u borbi protiv internet prevara, istovremeno ukazujući na opasnosti koje su karakteristične za digitalni svet. Zahvaljujući našoj velikoj ekspertizi i globalnim kapacitetima, u prilici smo da radimo na podizanju svesti najšire zajednice. Ova studija nam je dodatno pomogla da uvidimo šta je to što može biti izvor problema, i u kojim oblastima treba da pojačamo edukaciju kako bi se u budućnosti broj zloupotreba sveo na minimum“, istakao je Đorđević.
Na nivou svih 17 tržišta na kojima je studija sprovedena, posebno se ukazuje na podatak da upravo korisnici koji su uvereni da su edukovani i osvešćeni po pitanju online zloupotreba, zapravo su skloniji da postanu žrtve prevare. Takođe, iako visok stepen ispitanika (56 odsto) tvrdi da mogu da uoče online i telefonske zloupotrebe, rezultati upozoravaju da će čak devet od deset (90 odsto) korisnika zanemariti znake koji upozoravaju da je reč o kriminalnoj aktivnosti.
Čak 52 odsto ispitanika iz Srbije smatra da može da prepozna zloupotrebe na internetu, dok je njih 28 odsto bilo žrtva iste
"Nismo lakoverni": Tri četvrtine ispitanika iz Srbije sa oprezom posmatra poruke o nagradama, besplatnim poklonima i poklon karticama, a 73 odsto se isto tako ponaša kada im stignu zahtevi za promenom lozinke ili podataka
"Tekst poruke može ukazati na zluopotrebu": Manje od četvrtine učesnika ankete pridaje značaj slovnim i gramatičkim greškama koje su često jasan pokazatelj pokušaja zloupotrebe
Među ispitanicima iz Srbije njih više od polovine (52 odsto) smatra za sebe da su veoma edukovani i da mogu da prepoznaju prevare na internetu. Ipak, manje od trećine (28 odsto) priznalo je da je bilo do sada žrtva ovakve vrste prevara. Sa druge strane podaci pokazuju da za razliku od ispitanika sa ostalih tržišta, korisnici iz Srbije će u niskom procentu odreagovati na poruke o prilici za finansijski dobitak ili besplatan poklon – manje od trećine (27 odsto i 26 odsto), u istoj meri kao i na poruke koje od njih traže određeno reagovanje (24 odsto).
Korisnici su prilično sumnjičavi kada im se traži da otkriju ili unesu svoju lozinku (73 odsto). Aktivnosti koje se odnose na praćenje statusa pošiljke ili šiping, sumnjive su skoro trećini ispitanika (27 odsto) u Srbiji, dok aktivnosti koje se predstavljaju kao marketinške i odnose se na prodaju ili ponudu novih proizvoda bude sumnju kod 38 odsto korisnika. Upit da podele svoje utiske i iskustvo o nekom proizvodu ili usluzi gotovo trećina učesnika (29 odsto) ankete posmatra kao znak za oprez.
Svega 15 odsto ispitanika vodi računa da li je mejl adresiran na njihovo ime, dok nešto više od petine (21 odsto) primećuje da li su vidljivi detalji njihovog naloga poput šifre. Takođe, 24 odsto učesnika ankete pridaje značaja slovnim i gramatičkim greškama koje su često jasan pokazatelj pokušaja zloupotrebe.
Prevaranti na različite načine kreiraju poruke koje treba da deluju autentično, iskreno i da navedu korisnike da odmah reaguju na njih. „Plaćaj bezbedno“ studija identifikuje preovlađujuće jezičke obrasce koji se najviše povezuju sa prevarama, kao i koliko su ispitanici na tržištima koja su učestvovala u anketi pogodni da budu „lake žrtve“.
Sajber kriminalci često koriste hitnost kao način da podstaknu korisnike da reaguju klikom na link ili odgovaranjem na imejl. Ipak, kod ovakvih metoda korisnici su posebno oprezni, pa je tako za 73 odsto ispitanika poruka o ukradenoj lozinki ili krađa podataka „alarm za uzbunu“, dok situacije koje treba da deluju kao obaveštenje od strane državnih ustanova ili o zakonskim obavezama mogu da prevare 46 odsto anketiranih iz Srbije.
Ispitanici su oprezni i imaju visok stepen svesti kada su u pitanju poruke o finansijskom dobitku. Manje od trećine, odreagovalo bi na poruku koja počinje sa „besplatan poklon“, „izabrani ste“ ili „osvojili ste“. Studija je takođe pokazala da će korisnici koji pripadaju generaciji Z pre odreagovati na obaveštenje od državnih ustanova i policije (40 odsto) nego na poruku koja nudi priliku za osvajanje poklona (35 odsto).
Korisnici mogu bolje da se zaštite tako što će pre nego što kliknu na link, obratiti više pažnje i pokušati da bolje razumeju jezik koji prevaranti koriste.
Jednostavni, ali efikasni načini koji mogu da pomognu u zaštiti od internet zloupotrebe:
Studija o bezbednosti plaćanja na internetu deo je kampanje „Plaćaj bezbedno“, kojom Visa nastoji da pokaže svoju posvećenost podizanju svesti, edukaciji i pravilnom delovanju kada su u pitanju pretnje iz online sveta. Cilj kampanje je da korisnicima omogući da iskustvo digitalnog plaćanja bude sigurno i jednostavno.
Posetite Instagram stranicu kako biste saznali više detalja o samoj Visa studiji, kao i kako biste naučili više o jeziku zloupotreba i načinima kako da ih izbegnete.
O predanosti kompanije Visa u zaštiti platnog i trgovinskog ekosistema
Iako sajber kriminal opstaje u sve razvijenijem digitalnom svetu, Visa neumorno radi na tome da uvek bude korak ispred. Samo tokom proteklih pet godina, Visa je na globalnom nivou uložila više od 10 milijardi dolara u tehnologiju, kako bi smanjila intenzitet zloupotreba i ojačala bezbednost mreže. Ovom investicijom obuhvaćeno je i ulaganje od 500 miliona dolara u veštačku inteligenciju (AI) i infrastrukturu podataka, čime je Visa omogućila pokretanje 100 različitih alata koji koriste veštačku inteligenciju, a sve kako bi zaštitili klijente i korisnike. Više od 1.000 stručnjaka rade na zaštiti Visa mreže od zloupotreba, napada i unutrašnjih pretnji – 24 časa dnevno, sedam dana nedeljno, 356 dana godišnje. Samo tokom prošle godine Visa je proaktivno sprečila zloupotrebu 27,1 milijarde dolara.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs
Na gradilištu kod naselja West 65 na Novom Beogradu danas oko 15 časova izbio je požar, objavio je N1.Naseljem se širio gust dim. Kako prenosi televizija, radnici su protivpožarnim aparatima pokušavali d...
Nisu tačne tvrdnje vlasti da su ekonomske štete od blokada ogromne i da je srpski turizam u prva tri meseca "uništen", ocenio je ekonomista Dragovan Milićević, prenosi Beta."Srbiju je ove godine posetilo...
Grad Beograd dodelio je posao obezbeđenja objekata Gradske uprave, vredan 150 miliona dinara bez PDV-a (1,27 miliona evra) firmama T&M group solutions, Sparta Security i TE group, koje su i ranije obavlj...
Srbija Republički geodetski zavod
Republički geodetski zavod odgovorio je pismeno na tekst koji je Nova ekonomija objavila a koji se tiče izveštaja Saveta za borbu protiv korupcije o novcu koji je RGZ dobio u poslednje dve decenije za svoj r...
PREMIUM sadržaji na platformi NovaEkonomija.rs Inforamcije koje imaju dodatnu vrednost
POGLEDAJ SVE