Na srpskim koridorima tokom prošle godine je zatvoreno čak 39 „divljih izlaza“ sa auto-puta.
Najviše ih je bilo na delu od Beograda do Niša, gde je otkriveno 18 ilegalnih prolaza, dok je uklonjen još 21 izlaz na ostalim deonicama ka Šidu i Subotici, pišu Večernje novosti.
U Putevima Srbije kažu da je u ukupnom saobraćaju tokom 2016. godine zabeleženo 8.117 vozila koja su izbegla plaćanje putarine. U
Putevima su izračunali da je ovom preduzeću u poslednjih pet godina zbog manipulisanja karticama i dokumentima za besplatan prolaz auto-putem i zbog korišćenja „divljih izlaza“ naneta šteta od 23.346.690 dinara.
Oni objašnjavaju da mobilne ekipe za snimanje saobraćaja relativno brzo uočavaju vozila koja su izbegla plaćanje putarine, izlaskom na takozvane divlje prolaze, i da odmah upućuju dopise kako bi se zatvorili.
„U decembru, kada vremenski uslovi ne dozvoljavaju upotrebu zemljanih, neasfaltiranih puteva i kada pada sneg, naplativost putarine je 100 odsto, jer tada vozači nisu u mogućnosti da koriste divlje prolaze zbog njihove neprohodnosti“, navode u ovom javnom preduzeću.
„I pored relativno brzog uočavanja divljih izlaza i njihovog zatvaranja, dešava se da na istim mestima ili u blizini već saniranih nelegalnih izlaza ograda bude ponovo otvorena. JP Putevi Srbije je ovim radnjama oštećeno ne samo za iznos neplaćene putarine, već i za nadoknadu koju plaća preduzećima za održavanje, sanaciju i zamenu uništene opreme puta“, dodaju.
Od 2011. do 2016. godine protiv 2.089 učesnika u saobraćaju koji su napravili 7.923 zloupotrebe podnet je zahtev za preduzimanje zakonom propisanih mera. Od ukupnog broja prijava, Odsek analitike je podneo krivične prijave protiv 672 učesnika u saobraćaju koji su 6.506 puta izvršili zloupotrebu.
„Kao rezultat aktivnosti koje se preduzimaju u Odseku za naknadnu naplatu, iz godine u godinu se beleži opadanje učešća takvih vozača u ukupno ostvarenom saobaćaju“, kažu u Putevima.
Broj registrovanih „odbeglih“ vozila u ukupnom saobraćaju u 2016. godini bio je za 17.007 manji u odnosu na 2012. godinu, kada ih je bilo 25.124. Zahvaljujući Odeljenju za nadzor naplate putarine, u 2016. godini naplativost putarine po vozilu iznosi 99,92 odsto i najveća je u Evropi.
Najčešći način izbegavanja plaćanja putarine je vožnja odmah iza vozila za koje je naplaćena putarina. To se dešava kada vozilo prolazi kroz naplatnu stanicu bez zaustavljanja, odmah iza vozila koje je platilo putarinu, koristeći podizanje rampe za automobil koji je platio putarinu.
„Pošto se naplata putarine odvija pod kamerama koje sve beleže, protiv ovih nesavesnih vozača Odsek za naknadu naplatu pokreće postupak za nadoknadu pričinjene štete“, navode u „Putevima“.
„Oni su proverom svih registrovanih vozila za koja nisu plaćene putarine na naplatnim stanicama izdvojili 2.308 slučajeva s kompletnim podacima potrebnim za izdavanje računa za neplaćenu putarinu i tom prilikom je ostvaren prihod naknadnom naplatom u iznosu od 2,2 miliona dinara“, objašnjavaju oni.