Vrednost novozaključenih lizing ugovora u Srbiji u prvom kvartalu ove godine iznosila je više od 206 miliona evra i bila je 20 veća odsto nego u istom periodu prošle godine, a projekcije su da će vrednost novih lizing ugovora do kraja godine dostići milijardu evra, objavila je danas Asocijacija lizing kompanija Srbije (ALCS).
U proseku svako treće novo vozilo finansirano je putem lizinga, navedeno je u saopštenju.
Generalna sekretarka ALCS Teodora Milenković istakla je da u strukturi noviozaključenih ugovora u prvom kvartalu ove godine prednjače putnička vozila sa 47 procenata.
„U prvom kvartalu 2024. godine, broj ugovora porastao je za čak 28 procenata, a plasman putničkih vozila prate komercijalna, teretna i ostala vozila, mašine i oprema, pa nekretnine“, objasnila je Milenković.
Ona je precizirala da je prema MUP-ovim podacima o prvoj registraciji, u prva tri meseca 2024. godine, prodato 20 procenata više putničkih i lakih komercijalnih vozila u poređenju sa istim periodom prethodne godine.
Milenković smatra da se ovo delimično može objasniti dobrim rezultatima Sajma automobila, čiji su pozitivni efekti uticali i na lizing tržište.
Predsednik Upravnog odbora ALCS Ivan Jauković ukazao je da je lizing ključna podrška malim i srednjim preduzećima, preduzetnicima i poljoprivrednicima, pogotovo u početnim fazama razvoja poslovanja.
On je dodao da, prema podacima Evropske investicione Banke (EIB), ova preduzeća čine većinu poslovnih subjekata u Evropi i omogućavaju tri četvrtine poslova na tržištu.
„Specifičnost lizinga je da je sredstvo finansiranja ujedno i predmet obezbeđenja što ovaj način finansiranja čini veoma pogodnim za najznačajniji segment evropske i domaće privrede, a to su mikro, mala i srednja preduzeća“, objasnio je Jauković.
Prema njegovim rečima, inovativnost lizinga ogleda se i u tome što finansira najrazličitije predmete, pomaže dostizanju zelenih ciljeva kompanija, ali i odgovara na brojne potrebe fizičkih lica.
Jauković je kazao da se, u poređenju sa prethodnom decenijom, pa čak i nekoliko godina ranije, primećuje da su se potrebe pravnih i fizičkih lica dosta promenile.
„Kompanije svoje poslovanje u mnogome baziraju na zelenim ciljevima i lizing ih tu podržava jer finansira najrazličitije moguće predmete. Električni i hibridni automobili su postali svakodnevna pojava kad govorimo o finansiranju vozila, a od drugih ‘zelenih’ predmeta tu su punjači za električna vozila i solarni paneli. Zanimljivo je da su čak i prvi električni autobusi, koje koriste privatni gradski prevoznici, finansirani na lizing“, napomenu je Jauković.
Iz ALCS-a au istakli da će veliku ulogu ove godine imati i digitalizacija koja bi trebalo da unapredi procese za klijente, ali i procese u okviru lizing kompanija.
Potpredsednik UO ALCS Bojan Erak kazao je da je upotrebom modernih tehnologija i digitalizacijom poslovanja, omogućeno da odobrenje finansiranja bude u roku od svega nekoliko minuta.
„Radi uštede vremena, resursa i ekološkog doprinosa, klijentima pružamo mogućnost da ugovor potpišu digitalno bez štampanja. U narednim godinama želimo da, kao industrija, potpuno pređemo na takozvane bez-papirne ugovore i da, na taj način, doprinesemo ESG prinicipima“, naveo je Erak.
Član Upravnog odbora ALCS Boris Stević je istakao da bi ukidanje PDV-a na kamatu učinilo lizing atraktivnijim kod nabavke novih i polovnih putničkih vozila.
„Ovakvo rešenje omogućilo bi većem broju građana i privrednim subjektima da obezbede novija vozila i pozitivno utiču na smanjenje nivoa zagađenja. Na ovaj način unapredili bismo sadašnji prosek starosti vozila u Srbiji koji je 17,5 godina, dok je prosečna starost vozila u Evropskoj uniji 12 godina“, rekao je on.
Predstavnici ALCS smatraju da će inovativnost lizinga kao finansijskog proizvoda, omogućiti stabilan rast i u narednom periodu.