Srbija

17.10.2025. 15:49

Nova ekonomija

Autor: Dunja Marić

Vučić (ponovo) najavljuje završetak Fruškogorskog koridora: Radovi kasne, rokovi se godinama pomerali

Foto: Predsedništvo Srbije/Dimitrije Goll

Srbija

17.10.2025. 15:49

Fruškogorski koridor će biti završen 2027. godine, izjavio je danas predsednik Srbije Aleksandar Vučić, tokom probijanja prve cevi tunela „Iriški venac“ na trasi te saobraćajnice. To znači da će se ovaj projekat raditi šest godina, tokom kojih su predstavnici vlasti najavljivali završetak čak i pre roka – koji se uvek probijao.

Dužina “Iriškog venca”, dvocevnog tunela, je 3,5 kilometara, a kada bude završen, spajaće Novi Sad i Petrovaradin sa auto-putevima Beograd-Šid i Beograd-Šabac-Loznica. Probijanje druge cevi najavljeno je za sledeći mesec, a kada i to bude učinjeno, tunel „Iriški venac“ biće najduži u Srbiji.

On je, doduše, samo deo Fruškogorskog koridora, još jednog projekta u državi koji kasni.

Prve ozbiljnije najave Fruškogorskog koridora vlast je iznela još 2016. godine. Tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović rekla je da je to prioritet Vlade i da će do kraja te godine početi njegova izgradnja. Od toga, međutim – ništa.

Godinu dana kasnije, 2017, Mihajlović je rekla da se izgradnja koridora ipak odlaže za 2018. Međutim, ni te godine nikakvi radovi nisu započeti. Tek dve godine kasnije, 2020, Republika Srbija i Narodna Republika Kina potpisale su protokol o saradnji, a potom i komercijalni sporazum. Izgradnja je počeka naredne, 2021. godine, i to baš na Međunarodni praznik rada, 1. maj.

Rokovi se pomeraju

Završetak projekta, prema ugovoru, trebalo je da bude 2025. godina, mada je predsednik Srbije Aleksandar Vučić i pre nego što su radovi počeli rekao da će se oni završiti pre roka, konkretno 2024. Početkom te 2024, Vučić je obišao radove i najavio novi rok – polovina 2026. godine. Poslednji rok koji je Vučić “zadao” je 2027. godina.

Ceo koridor trebalo bi da bude dugačak 48 kilometara. Imaće četiri trake od po 3,5 metra, bez zaustavnih traka, i spajaće auto-puteve ka Šidu i Subotici. Kroz Frušku goru postojaće tunel dužine 3,5 kilometra, a gradi se i most preko Dunava kod Kovilja dužine 1,8 kilometara.

Kolika je vrednost projekta – ne zna se tačno, jer je posao uređen ugovorima između Srbije i Kine, čija je firma China Road and Bridge Corporation (CRBC) angažovana međudržavnim sporazumima koji nisu transparentni. Ono što je ipak poznato jeste da je ugovorena vrednost projekta bila 606 miliona evra, ali da je ona ubrzo porasla. Konkretno, Srbija se zadužila kod kineske Export-import banke za izgradnju Fruškogorskog koridora, u iznosu od 608,3 miliona dolara – što je više od ugovorene vrednosti. Pored toga, predviđeno je da će Srbija kreditna sredstva iskoristiti za pokriće 85 odsto vrednosti projekta. Preostalih 15 odsto, što je više od 100 miliona dolara, potrebno je obezbediti iz budžeta.

Takođe, treba imati u vidu da se dešava da projekti koji kasne često poskupe u odnosu na prvobitno planiranu cenu.

Vučić: Fruškogorski koridor će biti završen 2027. godine

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.