Srbija

16.05.2022. 16:41

Nova ekonomija

Autor: Nova Ekonomija

„Zatvaranje Šangaja dovešće i do obustavljanja proizvodnje“

Foto: cargo-partner Srbija

Srbija

16.05.2022. 16:41

Šangaj, najveća luka za kontejnerski saobraćaj na svetu, trenutno je delimično zatvorena, a može se očekivati i da se broj zatvorenih luka u budućnosti poveća. Nažalost, neminovno će doći do zastoja proizvodnih procesa, usled kašnjenja isporuke neophodnih sirovina, kaže za Novu ekonomiju Nebojša Đekić, direktor prodaje i razvoja kompanije cargo-partner Srbija.

Prema njegovim rečima, već sada sigurno i očigledno da će isporuke u celom svetu kasniti, upravo zato što je velika količina robe zarobljena u luci i nemoguće joj je fizički pristupiti. 

„Nažalost, Šangaj nije jedina kineska provincija koja je pod ovim režimom, a možemo očekivati i da se broj zatvorenih luka u budućnosti poveća, dok se situacija sa pandemijom ne popravi. Ovim režimom nije pogođen samo pomorski saobraćaj, već i drumski, kod koga iako postoji sloboda kretanja, u određenim situacijama nije u mogućnosti da se izvrši utovar/istovar robe. Dobra vest je, da je operativnost Šangaja sve veća, da su kontrole sve brže i efikasnije, ali brojni izazovi i dalje postoje“, kaže Đekić. 

On je dodao da su nedavno počela i zatvaranja Pekinga, ali da kada je reč o Srbiji, najveći obim posla ide preko Šangaja, te da su domaće pošiljke najviše „pogođene“.

„I dalje je veliki broj luka trenutno operativan, ali svakako da ukoliko se zatvaranja nastave, nastaće i dodatni troškovi koji će indirektno uticati na celu industriju“, kaže Đekić. 

Vladajući organi u Kini, prema njegovim rečima, trenutno sprovode takozvanu strategiju „nulte tolerancije kovida“ koja podrazumeva višefazno zatvaranje i testiranje građana, a preko 40 kineskih gradova nalazi u nekom režimu ogranilčenog kretanja. 

Đekić smatra da je neminovno da će doći do zastoja proizvodnih procesa, usled kašnjenja isporuke neophodnih sirovina, ali „nažalost i do obustavljanja proizvodnji“. 

„Pored toga, zbog povećanja troškova cene goriva, možemo očekivati i skok cena na transportnom tržištu. Zapravo, možemo da očekujemo identičan scenario kao sa početka pojave koronavirusa. Zastoje u protoku roba, zatim neravnotežu u ponudi i tražnji koja posledično dovodi do kašnjenja u svim segmentima“, kaže Đekić. 

Đekić navodi da su u cargo-partneru u kontinuiranoj komunikaciji sa velikim brojem saradnika u Kini i da aktivno rade na razvoju alternativa. Za njih u logistici je ova situacija, kaže, normalna. 

„Trenutno sve pošiljke koje su prvobitno bile namenjene za Šangaj preusmeravamo u obližnju luku Ningbo, koja je u potpunosti operativna i nalazi se na svega 3 sata vožnje od Šangaja. Pored toga, naravno, čim nam uslovi dozvole premeštamo i tu zarobljenu robu u obližnje luke i omogućavamo njen dalji transport. Avionski transport i naši čarter letovi su takođe na raspolaganju, koji su idealno, a nekad i jedino rešenje u hitnim zahtevima“, kaže Đekić. 

Ovu situaciju su, kaže, već jednom doživeli, pa su kao i odgovor na nju razvili „Adria Express servis“ koji za celo trzište Zapadne Evrope, preko Kopra i Rijeke dolazi za oko sedam dana.

„RANIJE NEGO PREKO SEVERNOG MORA, NA TAJ NAČIN USPEVAMO DA UBLAŽIMO KAŠNJENJA“, KAŽE ĐEKIĆ.

Kina je, kako navodi, gigant na polju izvoza za ceo svet – od sirovina i repromaterijala za razne industrije do gotovih proizvoda, igračaka, garderobe, elektronike, praktično svega, i kao takva teško je zamenljiva upravo zbog dostupnosti sirovina i jeftine radne snage.

„Neke kompanije moći će sebi da obezbede luksuz preorijentacije na nove dobavljače, međutim u pogledu troškova, alternative neće biti toliko isplative“, kaže Đekić. 

Prognoze su takve da će cena transporta pratiti trend kretanja nafte i gasa, kaže Đekić. „Takođe, brodari su najavili upotrebu novih, većih brodova, kojim će pokušati da nadoknade kapacitete koji su trenutno pauzirani, ali tek u praksi, pokazaće se uspešnost njihovih nastojanja“, kaže Đekić. 

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.