Nešto više od pola godine pošto je prethodno Infrastruktura železnice Srbije (IŽS) raspisala javnu nabavku za detaljan pregled i ispitivanje Novog železničkog mosta na Savi u Beogradu, koji je izgrađen pre skoro pola veka, ova nabavka ponovo je raspisana, prenosi eKapija.
Predmet projektnog zadatka je 557,94m čelične konstrukcije mosta, bez prilaznih konstrukcija. Projektni zadatak biće podeljen na pet delova: pregled kompletne konstrukcije, izrada kontrolnog statičkog proračuna, izrada projekata sanacije na osnovu pregleda i kontrolnog statičkog proračuna, ispitivanje mosta i ograničenja upotrebe.
„Pod pojmom pregled, u opštem slučaju podrazumeva se vizuelni pregled. Na osnovu vizuelnog pregleda kao početnog, prema utvrđenom stanju, rasuđivanju i eventualno ostalim parametrima koji dolaze uz vizuelni pregled (pojedina merenja, utvrđivanja površinske tvrdoće i slično) mogu se izvesti zaključci o potrebi za daljim ispitivanjima, ali isto tako, mogu se izvesti zaključci o nepotrebnim daljim ispitivanjima“, navodi se u tenderskoj dokumentaciji.
Pregled kompletne konstrukcije mosta posmatraće se kroz: upoznavanje sa projektnom dokumentacijom mosta, geodeziju, utvrđivanje faktičkog stanja pomoćnih elemenata potrebnih za pregled i izvođenje radova na dovođenju elemenata u stanje za obavljanje pregleda konstrukcije mosta, pregled kompletne čelične konstrukcije mosta sa pregledom kotvi kosih kablova, bez utvrđivanja stanja kablova po dužini, uključujući i vizuelni pregled vidljivih delova stubova mosta, kao i utvrđivanje stanja kablova po dužini.
Kako se precizira, pre prvog geodetskog merenja treba postaviti odgovarajuće tačke (repere) na konstrukciji mosta koje će se snimati u sklopu periodičnih osmatranja (na najviše 30 kalendarskih dana).
U okviru utvrđivanja faktičkog stanja pomoćnih elemenata potrebnih za pregled i izvođenje radova na dovođenju elemenata u stanje za obavljanje pregleda konstrukcije mosta, između ostalog, predviđen je jedan ili više izlazaka na most bez zatvaranja saobraćaja i vizuelni pregled elemenata.
Kako se dodaje, IŽS je u obavezi obezbeđenja prisustva predstavnika prema potrebi, kao i zatvaranja saobraćaja prema prethodnom dogovoru, pri čemu je, kako je naglašeno, potrebno da se u najvećoj mogućoj meri, zatvaranja izbegavaju (posebno oba koloseka). Isključenje napona kod zatvorenih koloseka se podrazumeva, dodaje se.
Pregled kompletne čelične konstrukcije mosta sa pregledom kotvi kosih kablova, bez utvrđivanja stanja kablova po dužini, uključujući i vizuelni pregled vidljivih delova stubova mosta podrazumeva izradu grafičkih i tekstualnih podloga za potrebe vršenja vizuelnog pregleda sa izradom programa pregled, kao i vzuelni pregled svih nosivih elemenata čelične konstrukcije (osim kosih kablova po dužini, ali sa pregledom njihovog ankerovanja)
Kod pregleda čelične konstrukcije posebna pažnja biće stavljena na vizuelni pregled zavara (u slučaju uočenih oštećenja, može se predvideti dodatno ispitivanje ugaonih zavara – penetrantima, to jest ispitivanje sučeonih zavara – ultrazvukom), vizuelni pregled montažnih vijčanih veza (nastavaka) i kontrola sile pritezanja po principu slučajnog uzorka, na stanje zaštite od korozije, posebno zona sa povećanim stepenom neželjenih dejstava, kao i na uzimanje uzoraka iz glavnog nosača i pilona i ispitivanje istih na zatezanje.
Traži se i vizuelni pregled svih vidljivih delova betonske konstrukcije stubova uključujući i pregled arhitektonskih elemenata. Kako se precizira, prema slučajno odabranim mestima i potrebi zahteva se i ispitivanje površinske tvrdoće betona metodama bez razaranja, na primer primenom Šmitovog čekića, itd.
„Određivanje eventualnih prslina to jest njihove širine takođe se zahteva, uz upotrebu odgovarajućih šablona i instrumenata za merenje. Pored toga, vrlo važan je i pregled ankera i utvrđivanje njihovog stanja i eventualne zahvaćenosti. Prilikom pregleda važno je obratiti pažnju i na ostale moguće nepravilnosti koje se uoče, kao na primer prodori ili skupljanja vode, postojanje zastarelih ili nekorektnih tehničkih rešenja, i slično. Dakle, one nepravilnosti koje nisu direktno vezane za konstruktivne elemente, a imaju uticaj prvenstveno na trajnost“, naglašeno je u dokumentaciji.
Što se tiče utvrđivanja stanja kablova po dužini, on, kako je istaknuto, predstavlja najdelikatniji korak u pregledu predmetne konstrukcije mosta i može se podeliti u dve podgrupe – na vizuelni pregled kablova po dužini i na utvrđivanje stanja žica unutar kablova (ima ih od 240 do 290 komada po kablu, sve su Ø7mm paralelno vođene).
Kako je istaknuto u tenderu, optimalno bi bilo da se eventualna ograničenja upotrebe mosta (na primer dozvoljen samo jedan voz na mostu u jednom trenutku ili slično) konstatuju tek nakon kontrolnog statičkog proračuna, kada bi bili izrađeni svi pomenuti izveštaji o pregledu.
„Međutim, ograničenja bi se mogla javiti, to jest konstatovati kao potrebna i opravdana u bilo kojoj od ovde opisanih faza. Vršioci pregleda su u obavezi da blagovremeno ukažu naručiocu o uočenim okolnostima od značaja za nosivost i upotrebljivost konstrukcije mosta, kako bi se ušlo u proces eventualnih dodatnih ispitivanja, preduzimanja mera i slično“, napominje se u dokumentaciji.
Kako se može videti u dokumentaciji, ukupan rok za sve faze posla je oko godinu dana. Ponude se mogu podneti do 15. januara.
Zašto je propao tender za sanaciju stubova na Prokopu: Železnica nudi malo para, a mnogo buke