Srbija

09.11.2023. 17:00

Autor: Nova Ekonomija

Zelena ekonomija otvara vrata kupaca u inostranstvu

Foto: Ceves

Radionica „Zeleno u funkciji konkurentnosti“

Srbija

09.11.2023. 17:00

Ušteda energije, prelazak na obnovljive izvore energije, smanjenje emisije ugljen-dioksida, poštovanje standarda, jesu način da domaća mala i srednja preduzeća stignu do kupaca u Evropi i Americi.

Mlade generacije žele da znaju gde njihov novac ide, ne žele da potpomažu privredu koja je rasipnička i ne vodi računa o prirodi, rečeno je na radionici „Zeleno u funkciji konkurentnosti“ održanoj u okviru drugog po redu skupa MSP100 Expo koji je danas održan u Naučno-tehnološkom parku u Nišu, u organizaciji Centra za visoke ekonomske studije (CEVES) i Naučno-tehnološkog parka Niš.

Na pitanje da li je „zeleno“ novi sinonim za konkuretnost govorili su Aleksandra Miladinović iz Evropske banke za obnovu i razvoj, direktor firme „Sunce Marinković“ Vladimir Marinković, direktor i vlasnik firme „MT – komex“ Miloš Kostić, direktor i vlasnik firme „Ion Solutions“ Velimir Čongradac, predstavnik firme „Tetragon“ Pavle Milošević i direktor i vlasnik firme „Fush“ Andrija Šajkaš.

Vladimir Marinković, direktor firme „Sunce Marinković“ kazao je da je do nedavno bio ubeđen da se prosečni Srbin boji samo dve stvari, promaje i nove viber grupe, ali da je od skoro ustanovio da je treća stvar koje se plaši – otisak ugljen-dioksida.

„Kada se među malim i srednjim preduzećima govori o zelenoj ekonomiji uglavnom postoji mišljenje da će to nekako da se „politički reši“, da će to velike firme da kanališu. Malim firmama je ostavljen izbor da po sopstvenoj želji i motivaciji pojedinaca odluče da budu društveno odgovorne prema okruženju“, rekao je Marinković.

On je kazao da je firma „Sunce Marinković“  prva firma u Srbiji koja je uvela niskoemisiono staklo u svoju proizvodnju, a pored toga uz pomoć Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) uveli su softver koji omogućava proizvodnju bez papira, uz pomoć bar kodova i čitača kodova, softver koji prati potrošnju energije po svakoj mašini i investirali su i u sopstvenu solarnu elektranu.

„To su sve mali koraci koji u kumulativu znače i mogu da kod kupaca naprave razliku. To nam olakšava izvoz u Nemačku, Švajcarsku i druge zemlje Evropske unije jer se tamo poklanja značajna pažnja tome da proizvodi budu CO2 neutralni“, izjavio je Marinković.

Prema njegovim rečima, kod nas to još daleko i na domaćem tržištu ima puno stovarišta koja uvoze ultra jeftine prozore iz Turske, Bugarske i drugih zemalja, koji uopšte ne odgovaraju našem Pravilniku o energetskoj efikasnosti.

„Dokle god cena energenta bude socijalna kategorija dotle se ljudima neće isplatiti da investiraju ni u prozore, ni u bilo koje druge proizvode koji će im omogućiti da budu energetski efikasni. Dok god plaćate cenu grejanja po kvadratu, a ne po utrošku nemate interes da budete CO2 neutralni“, kazao je Marinković.

Direktor i vlasnik firme MT-Komex Miloš Kostić je podsetio da je naša zemlja preuzela obavezu da do 2026. godine naša privreda počne da prati od sirovine do krajnjeg kupca i koliki je njihov CO2 otisak.

„Ukoliko želimo da plasiramo naše proizvode u EU biće to naša obaveza. Da bi taj otisak dali kao zelen potrebno je da primenjujemo mere energetske efikasnosti, potrebna je primena novih izvora energije i naravno podizanje svesti o značaju racionalnog korišćenja energije“, rekao je Kostić.

On je kazao da je primena solarnih elektrana u proizvodnim pogonima, ali i u domaćinstvima, vrlo bitan faktor za racionalno korišćenje energije i postizanje konkurentnosti domaće privrede.

Direktor i vlasnik firme „Fush“ Andrija Šajkaš je ovom prilikom rekao da se ta firma bavi proizvodnjom tekstila i nije imala izbora kada je zelena tranzicija u pitanju.

„Naši klijenti su odavno prepoznali da je tekstilna industrija drugi najveći zagađivač na svetu. Klijenti su nam dali spisak zahteva koje smo morali da ispunimo, a među njima je energetska efikasnost. Ukoliko hoćete da radite sa ozbiljnim firmama u Evropi i Sjedinjenim Američkim Državama to morate da ispunite“, istakao je Šajkaš.

Predstavnik firme „Tetragon“ Pavle Milošević je izjavio da je ta firma izgradnjom novog pogona, energetski efikasnog, utrošak energije po proizvodu smanjila na 20 odsto od proseka hemijske industrije u Srbiji.

„Kada smo prešli sa proizvodnje lepkova u čijoj osnovi su nafta i naftni derivati na biolepkove, naši troškovi proizvodnje su značajno porasli, ali je značajno porasla i naša trgovačka marža. Pri tom, uklonili smo iz pogona sve opasne materije i naš pogon je postao kao pogon za proizvodnju čokolade. Ranije su se stalno dešavale povrede radnika, iako smo primenjivali sve mere opreza, a zadnjih pet godina nismo imali ni jednu povredu“, rekao je Milošević.

Direktor i vlasnik firme „Ion Solutions“ Velimir Čongradac kazao je da se bez savremenih softvera ne može zamislisiti izgradnja objekata, kako poslovnih, tako i za stanovanje.

„Mi smo ranije morali da mnogo objašnjavamo da to nisu video nadzori i alarmni sistemi, ali sada se situacija promenila. U poređenju sa zapadnim tržištem, naši sistemi za praćenje energetske efikasnoti u zgradarstvu ni po čemu ne zaostaju. Imamo kvalitetna rešenja“, naglasio je Čongradac.

Drugi po redu MSP100 Expo organizovali su Centar za visoke ekonomske studije (CEVES) i Naučno-tehnološki park Niš.

Događaj je okupio  više od 100 vodećih domaćih malih i srednjih preduzeća i više od 300 učesnika, među kojima su predstavnici državnih institucija, poslovnih udruženja, međunarodne zajednice, stručne javnosti i lokalne zajednice. Skupu su prisustvovali i predstavnici USAID-a i EBRD-a i predsednica Upravnog odbora i glavna ekonomistkinja CEVES-a, Kori Udovički.

Skup je organizovan pod sloganom „Ljudi su uspeh“.

B.Ljubisavljević

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.