SHARE Fondacija pozvala je danas 20 svetskih kompanija, među kojima su Google i Facebook, da odrede predstavnike u Srbiji kojima bi se građani i nadležni organi mogli obratiti sa pitanjima vezanim za obradu podataka o ličnosti.
„Iako se biznis modeli ovih kompanija već uveliko zasnivaju na monetizaciji ličnih podataka njihovih korisnika, pa time i građana Srbije, čini se da su oni i dalje praktično nemoćni da ostvare svoja prava u vezi sa podacima kada ih prikupljaju najpoznatije kompanije,“ navodi se u saopštenju SHARE-a.
Ova Fondacija upozorava da za tri meseca počinje primena novog Zakona o zaštiti podataka o ličnosti, pisanog po ugledu na evropsku Uredbu o zaštiti podataka o ličnosti (GDPR), koji propisuje obavezu gotovo svih velikih IT kompanija da imenuju predstavnike u Srbiji.
Ukoliko neka kompanija nudi proizvode i usluge na teritoriji Srbije ili prati ponašanje građana, dužna je da imenuje fizičko ili pravno lice kome građani mogu da se obrate u vezi sa svojim pravima i koje sarađuje sa Poverenikom za zaštitu podataka o ličnosti.
Kako navodi SHARE, pošto Google, Facebook, Amazon, Netflix i ostali IT giganti obrađuju podatke građana na teritoriji Srbije kako bi pružali usluge, imaju obavezu određivanja domaćeg predstavnika.
PROČITAJTE JOŠ:
Početak primene GDPR-a biće veliki izazov za Srbiju
Da li znate svoje nove obaveze u slučaju hakerskog napada?
„Međutim, politika ovih kompanija, uglavnom onih sa glavnim sedištem u SAD, jeste da se Srbija praktično ne posmatra kao deo Evrope, što dovodi do situacije da se građanima Srbije prava u vezi sa podacima o ličnosti gotovo uopšte ne garantuju,“ navodi se u saopštenju.
Fondacija dodaje da bi građani izvesnije mogli da ostvare svoja prava ili pokrenu spor pred nadležnim organima ako bi Facebook, Google i ostale tehnološke firme imale predstavnike u Srbiji.
„S obzirom na to da građani Srbije zaključuju ugovore o korišćenju usluga sa američkim kompanijama, a građani EU sa evropskim predstavništvima, očigledno je da postoje paralelni sistemi zaštite,“ saopštio je SHARE.
Poziv je upućen kompanijama Google, Facebook, Amazon, Twitter, Snap Inc – Snapchat, AliExpress, Viber, Yandex, Booking, Airbnb, Ryanair, Wizzair, eSky, Yahoo, Netflix, Twitch, Kupujem prodajem, Toptal, GoDaddy i Upwork.