Vesti iz izdanja

01.10.2023. 00:06

Štampano izdanje Nove ekonomije

Autor: Dimitrije Gašić

LIČNOST MESECA – IZMEĐU ETIKE I USAMLJENOSTI

Eugenia Kuyda, osnivačica i izvršna direktorka kompanije Replika

VEŠTAČKA INTELIGENCIJA PRODRLA JE U SVET UČENJA, DIZAJNA, REKLAMA, A POLAKO PRONALAZI PUT I KA LJUDSKOJ INTIMNOSTI. SVE JE MANJE NEOBIČNO AKO ČUJEMO DA NEKI LJUDI KORISTE ČETBOT U ZAMENU ZA PSIHOTERAPEUTA, A PREMA REČIMA EUGENIJE KUIDE, USKORO NAM NEĆE BITI ČUDNO NI AKO SE LJUDI ZALJUBE U BOTA. NEDAVNO JE LANSIRALA APLIKACIJU BAŠ SA TOM NAMENOM

Kontroverzna tema zaljubljivanja u četbota prikazana u filmu Ona iz 2013. godine, čini se da će biti sve prisutnija u realnom životu. Eugenija Kuida, osnivačica i izvršna direktorka Replike, kompanije iz San Franciska poznate po stvaranju četbotova sa AI-om koji su dizajnirani da budu empatični saputnici, smatra da će stigma oko prijateljstava ili romantičnih odnosa sa četbotovima verovatno proći kroz tranziciju sličnu ranijim stavovima ljudi prema onlajn izlasku.

„To je slično onlajn upoznavanju ranih 2000-ih, gde su se ljudi stideli da kažu da su se upoznali na mreži. Sada svi to rade“, rekla je ona sredinom jula na konferenciji Fortune’s Brainstorm Tech u Dir Veliju u Juti.

I dok neki zamenu prijatelja ili partnera veštačkom inteligencijom vide kao lek za rastuću usamljenost savremenog čoveka, većini je neprihvatljivo da se emotivno povežu čak i sa, potencijalno idealnim, virtuelnim likom, s obzirom na to da njegov izgled, osobine, sklonosti, kreira sam korisnik. Sa druge strane, pokreću se i ozbiljna etička pitanja jer je još nepoznato koliko može da bude opasno za mentalno zdravlje da se ljudi vezuju za virtuelnog prijatelja ili partnera i kakve emotivne posledice tako nešto može da ostavi. Pored nejasnoća o tome kako i u kojoj meri veštačka inteligencija razvija sposobnost da „nauči“ kako ljudi grade intimnost ili se zaljubljuju i koliko time može da se manipuliše, pokreću se i rasprave o tome da li su AI sistemi u stanju da i sami razviju osećanja i da li bi onda trebalo da imaju određena prava.

Kompanija Replika i pored toga što se u februaru ove godine suočila sa etičkim osudama i zabranom korišćenja podataka ljudi, nastavlja da postoji i razvija se. Ne iznenađuje da je najveći rast te specifične oblasti primene veštačke inteligencije prisutan u azijskim zemljama, posebno u Kini, gde virtuelni prijatelji postepeno zamenjuju ljude i gde je Replika najbolje prihvaćena.

Nedavno je, sa idejom da Replika ipak ostane samo u zoni virtuelnog prijateljstva, Kuida kreirala i spinoff brend pod nazivom Blush AI koji je posebno dizajniran za korisnike koji žele da imaju romantičnu ili seksualnu vezu sa četbotom. Ili da barem uvežbavaju konverzaciju koju bi mogli da primene na aplikacijama za upoznavanje, ili u stvarnom životu.

 

 

Ko je Eugenia Kuida?

 

Rođena u Moskvi 1986. godine, magistrirala je novinarstvo, a zatim je nastavila da studira finansije na Londonskoj poslovnoj školi. U početku karijere radila je kao kolumnistkinja za jedne ruske dnevne novine, a kasnije kao urednica moskovskog urbanog časopisa Aysha. Svoju prvu aplikaciju Bribr, koja je mogla potajno da snimi nekoga ako traži mito, napravila je 2012. godine.

Kuida, koja danas živi i radi u San Francisku, dospela je na Forbesovu listu 30 ispod 30 još 2016. godine kao suosnivačica aplikacije Luka, koja je kreirana sa idejom da uz korišćenje veštačke inteligencije preporučuje restorane.

Repliku osniva 2017. godine sa idejom korišćenja veštačke inteligencije u pružanju mentalne podrške ljudima koji su usamljeni ili tužni. Danas ima oko dva miliona aktivnih korisnika i 250.000 pretplatnika, a najveći rast dogodio se tokom korona pandemije i karantinske usamljenosti, kada je od 2020. do 2022. broj korisnika porastao za 35 odsto. Kako korisnička baza Replike nastavlja da raste, a sadržaj generisan veštačkom inteligencijom postaje sve popularniji, Kuidi je, čini se, obezbeđen prostor za dalje usavršavanje virtuelnih saputnika.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.