Troškovi proizvodnje piva su značajno porasli, poskupele su sirovine, a zbog rasta cena energenata i transport je poskupeo. Iz Udruženja kraft pivara Crne Gore za portal Bankar.me kažu da su nezadovoljni odnosom države prema domaćim proizvođačima piva.
„Nalazimo se u nepovoljnom položaju u odnosu na uvozna piva. Zabrinjava nas najviše odnos države koja, reklo bi se, ne mari za domaće proizvođače. Gotovo sve zemlje u Evropi daju podršku domaćoj proizvodnji pa nas čudi kako i Crna Gora koja je, kao što znamo, u velikoj zavisnosti od uvoza nešto ne nauči od tih država. Ne samo što nemamo finansijsku podršku već nam je država okrenula leđa i kada je u pitanju plasman naših proizvoda. Imamo situaciju da državna preduzeća, poput Skijališta Crne Gore, nemaju u svojoj ponudi domaća piva već posetiocima nude uvozna. Ta činjenica dovoljno govori kakav je odnos države prema nama“, poručuju iz Udruženja kraft pivara.
Zabrinjava ih što, kažu, Ministarstva poljoprivrede i ekonomskog razvoja nemaju sluha za njihove probleme. „Pitamo se šta bi trebalo da se dogodi pa da država promoviše domaće proizvode, a ne kao što godinama prioritet daju uvoznim proizvodima“, kažu u Udruženju.
Fiskalna pravila važe i u pivari
Iako relativno mlada privredna delatnost domaće pivare daju doprinos razvoju domaće ekonomije kroz zapošljavanje, ali i izvoz. Domaća piva, kao što su vina, mogu postati prepoznata širom Crne Gore, a samim tim bi pospešili ponudu države, navodi Bankar.
„Kao i u svakom poslu u kome veliki lobisti guše male, taj trend nije zaobišao ni granu kraft pivarstva. Izuzetno je veiki izazov pozicionirati se na tržištu i dobiti priliku da na adekvatan način prezentujemo svoj proizvod. Tu prvenstveno mislimo na velike svetske korporacije koje izdvajaju enorman novac za ekskluzivne ugovore u određenim lokalima“, poručuju iz Udruženja.
U marketima i ugostiteljskim objektima domaćih piva gotovo da nema, a iako ih ima ne nalaze se na dovoljno istaknutom prostoru. Od velike pomoći za male pivare bi bila adekvatna promocija domaćih piva, i davanje prednosti domaćih proizvoda u odnosu na uvozne.
„Jedan dobar primjer imamo i u neposrednoj okolini – Mađarskoj, u kojoj je zakonski regulisan obavezan procentualni udeo domaćeg krafta u ponudi lokala. Bitno je da dobijemo šansu da ponudimo naš proizvod, a tržište je to koje će da sudi, i gde će na kraju kvalitet da ispliva na površinu“, kažu u Udruženju kraft pivara.
Takođe, predlažu da u marketima se nađu posebne police na kojima bi bila izložena piva domaćih proizvođača jer bi se samo na taj način mogli suočiti sa velikim „igračima“.
Davanje prioriteta domaćim proizvođačima piva država može pomoći u promociji domaćih proizvoda, ali i Crne Gore kao turističke destinacije. Takođe, uz očuvanje kvaliteta i inovtivnosti, domaće kraft pivare mogu postati značajan dio gastronomske ponude Crne Gore kao turističke destinacije.
Susedna Hrvatska je odavno prepoznala značaj domaćih proizvođača piva. Još 2016. godine prepoznali su vrednost brendiranja novog turističkog proizvoda kao velikog potencijala za hrvatski turizam. Već tada Vlada je podržala organizaciju „Craft Beer Festivala“ koji u toj zemlji ima tradiciju.
Da li su piva sa voćnim ukusima niskoalkoholna pića ili ne?