Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture preusmereno je više od tri milijarde dinara (preko 25 miliona evra) iz tekuće budžetske rezerve za projekat mađarsko-srpske železnice, vidi se iz rešenja objavljenog u Službenom glasniku. Osim za izgradnju pruge ka Budimpešti, istom Ministarstvu će iz rezerve biti raspoređeno i 233 miliona dinara za projekat izgradnje auto puta Beograd-Sarajevo, a 289,6 miliona dinara za programsku aktivnost „drumski transport, putevi i bezbednost saobraćaja (subvencije javnim nefinansijskim preduzećima)“.
Ova sredstva su i budžetom za 2023. godinu bila namenjena Ministarstvu građevine, samo za nekoliko drugih politka, programa, projekata.
Tako je ukupno sa drugih projekata i programa Ministarstva skinuto oko 3,6 milijardi dinara, od čega je 3,07 milijardi dinara bilo namenjeno za druge infrastrukturne projekte od značaja za Srbiju.
Na primer, nešto više od milijardu dinara koji se sada prebacuju u budžetsku rezervu je bilo namenjeno za proširenje kapaciteta Luke Bogojevo, 875 miliona dinara za deoncu auto-puta E-763 Preljina-Požega, a 206 miliona dinara za deoinicu Novi Beograd-Surčin. Takođe, 805 miliona dinara je bilo prvobitno planirano za projekat proširenja Luke Prahovo.
Za projekat mađarsko-srpske železnice (za koji se najveći deo novca preusmerava iz rezerve) u budžetu za 2023. godinu je bilo predviđeno 25 milijardi dinara, pa je rebalansom budžeta na jesen ove godine taj iznos povećan na 42 milijarde dinara.
Prema Zakonu o budžetu za 2024. godinu, za mađarsko-srpsku železnicu je u narednoj godini planirano oko 38 milijardi dinara.
Ko vozi ovaj voz
Projekat mađarske-železnice obuhvata rekonstrukciju i modernizaciju pruge Beograd-Novi Sad-Subotica-Kelebija (granica sa Mađarskom)-Budimpešta. Ovo je jedan od prvih projekata kineske inicijative „Pojas i put“.
Radovi u Srbiji podrazumevaju rekonstrukciju i modernizaciju postojećeg koloseka jednokolosečne pruge i izgradnju drugog koloseka pruge za mešoviti putnički i teretni saobraćaj i brzinu do 200 km/h na pruzi Beograd – Novi Sad – Subotica – državna granica (Kelebija).
Do sada su sa srpske je završena deonica Beograd Centar-Stara Pazova, gde je radove izvodio konzorcijum kineskih kompanija „China Railway International Co.Ltd.“ i „China Communications Construction Company Ltd. Za tu deonicu je sa kineskom EXIM bankom dogovoren kredit u iznosu od 297,6 miliona američkih dolara što je 85 odsto vrednosti komercijalnog ugovora sklopljenog sa kineskim firmama, a koji je iznosio 350 miliona dolara.
Na deonici Stara Pazova – Novi Sad radove je izvodila ruska kompanija „RŽD Internešenel“, a finansiranje je bilo obezbeđeno iz ruskog kredita za modernizaciju srpskih železnica i budžeta Srbije.
Brza pruga Beograd- Novi Sad puštena je u saobraćaj 19. marta 2022. godine. Infrastruktura železnica Srbije navodi da vozovi tom prugom saobraćaju brzinom od 200 kilometara na sat.
Nastavak izgradnje brze pruge Beograd-Budimpešta podrazumeva radove između Novog Sada i Subotice. Na ovoj deonici je železnički saobraćaj obustavljen.
I za tu deonicu se Srbija zadužila kod EXIM banke više od 988 miliona dolara, dok je komercijalni ugovor sa „China Railway International Co. Ltd.“ i „China Communications Construction Company Ltd“ vredan 1,16 milijardi dolara.
Ima li mašinovođe u vozu