Nova 2024. godina period kada se očekivanja u vezi sa veštačkom inteligencijom (AI, artificial intelligence) sudaraju sa stvarnošću, prenose svetski mediji. Sa druge strane ljudi suočavaju sa njenim mogućnostima i ograničenjima.
Protekla godina je bila prekretnica za AI tehnologiju, koja je prešla put do mejnstrim fenomena, brže nego bilo koja tehnologija do sada.
Portal Tech Crunch izdvaja osam verovatnih scenarija, kako će se sve to odvijati.
Kompanija OpenAI biće fokusirana na proizvode
Nakon promena u rukovodstvu u novembru, kompanija OpenAI, koja je lansirala besplatnu aplikaicju za primenu veštačke inteligencije ChatGPI trebalo bi da prođe kroz transformaciju.
Iako to možda neće biti očigledno na prvi pogled, promene će se osetiti na svim nivoima. Jedna od promena biće i orijentacija ka sloganu „ship it“, odnosno takozvanom brzom plasiranju proizvoda na tržište.
Puštanje u rad GPT prodavnice, koja je trebalo da bude obavljena u decembru, odložena je zbog turbulencija na vrhu kompanije, a biće ključna tačka nove strategije.
OpenAI će se fokusirati na „prodavnicu AI aplikacija“, gde će korisnici moći da pronađu AI alatke i proizvode. Ovaj model, sličan Apple-ovom, kako se ocenjuje, može biti veoma profitabilan za OpenAI.
Napredak AI agenata i pravljenja miltimedije
Primene AI modela, poput onih baziranih na agentima („agent based models“, kompjuterske simulacije koje se koriste za proučavanje interakcija između ljudi, stvari, mesta i vremena), kao i onih za generisanje multimedijalnih sadržaja, napredovaće u 2024. godini. Agenti koji se integrišu sa aplikacijama pokazaće veći potencijal nego prethodnih godina.
Generisani video i audio sadržaji će pronaći svoje mesto u određenim sektorima, a profesionalni kreatori će ih koristiti za inovacije. Takođe, očekuje se da će muzika koja se stvara pomoću veštačke inteligencije biti korišćena u većim produkcijama, poput industrije video igara.
Postaju jasnije granice velikih jezičkih modela AI
Kako se ocenjuje, 2024. će biti godina kada će postati jasnija ograničenja velikih „jezičkih modela“ u oblasti veštačke inteligencije (LLM).
Istraživanja u ovoj oblasti će omogućiti bolje razumevanje i objašnjenje nekih od njihovih slabosti. Takođe, očekuje se da će porast broja parametara u tim AI modelima imati sve manje uticaja na poboljšanje njihovih performansi.
Zahtevi marketinga i suočavanje sa stvarnošću
Marketinški „hajp“ (hype, ekstravagantan ili intenzivan publicitet ili promocija) koji je stvoren u 2023. godini biće teško pratiti u praksi.
Klijenti će verovatno povući svoje investicije iz AI alatki kada shvate da koristi ne opravdavaju troškove i rizike.
Takođe, očekuju se tužbe i regulatorne akcije protiv kompanija koje nisu ispunile svoja obećanja.
U igru ulazi i Epl
Kompanija Epl (Apple), koja je poznata po čekanju i učenju na tuđim greškama, mogla bi 2024. godine da uđe na AI tržište sa proizvodom koji bi mogao da bude fokusiran na praktičnu primenu korisničkih podataka.
Verovatno će izbegavati generisanje, odnosno stvaranje medija pomoću veštačke inteligencije, ali se može očekivati impresivna integracija sa Siri funkcijom (digitalni pomagač na Eplovim uređajima) i unapređene sposobnosti „agent modela“.
SAD pokušavaju da regulišu veštačku inteligenciju
Gomilanje tužbi za autorska prava
Brojne tužbe podnete u 2023. godini, vezane za autorska prava i druge prekršaje u AI industriji, još uvek čekaju svoj epilog.
U 2024. godini mnoge od ovih tužbi će biti odbačene, ali će se pojaviti i nove, povezane sa zloupotrebom AI tehnologije.
Prva pravila regulacije
Veliki potezi kao što je EU AI Act (Evroppski akt o veštačkoj inteligenciji) mogu promeniti način rada industrije, ali će njihov efekat primene, kako se očekuje, biti spor.
Zato se očekuje da će se pojaviti nova industrija takozvane „AI usaglašenosti“, kako bi se osiguralo da alati i procesi zadovoljavaju međunarodne i lokalne standarde.
Predsednički izbori u SAD i AI
Predsednički izbori u Americi sledeće godine će, kao i pre, biti pod uticajem AI tehnologije.
Očekuje se upotreba generisanog sadržaja za manipulaciju javnim mnjenjem, što će dodatno doprineti konfuziji i nepoverenju u medijski sadržaj.
Ova predviđanja ukazuju na to da će AI tehnologija u 2024. godini doživeti znatne promene, kako u smislu razvoja tako i u smislu društvenog i regulatornog uticaja.
Veštačka inteligencija dramatično povećala vrednost tehnoloških kompanija