Svet

19.01.2024. 09:34

Nova ekonomija

Autor: Čedomir Savković

Nova pravila EU o zaštiti potrošača primenjivaće se i u Srbiji

Pixabay

Svet

19.01.2024. 09:34

Evropski parlament usvojio je Uredbu o nepoštenim poslovnim praksama, koju sve države članice moraju da uvedu. Ove propise moraće pre ili kasnije da usvoji i Srbija, pošto proces evrointegracija znači i usklađivanje sa evropskim propisima.

Jovan Ristić iz Udruženja za zaštitu potrošača „Efektiva“ pojašnjava da se nova pravila odnose (na primer) na reklamiranje proizvoda koji su navodno „ekofrendli“ (’ecorendly’, ekološki proizvod), a zapravo to nisu – jer o tome nema nikakvih dokaza.

„To se zove zabrana ’greenwashing-a’, predstavljanje proizvoda kao ekološki prijateljskih, a zapravo nema nikakvih dokaza o tome. Moraće da bude mnogo strože obeležavanje na ambalaži, zabranjene su određene vrste nepoštene poslovne prakse“, objašnjava Ristić.

Prema Ristićevim rečima za nove izmene dosta je zaslužna hrvatska poslanica u Evropskom parlamentu Biljana Borozan. Takođe, veoma je važna vest da je to usvojeno i da nova pravila nisu u nekoj pripremnoj fazi.

Kako dodaje, reč je o izmenama i dopunama Evropske direktive o nepoštenoj poslovnoj praksi, koja je zabranjena i ustavom u Srbiji.

„Direktiva je dopunjena novim oblicima nepoštene porlovne prakse koje se odnose pre svega na reklamiranje, znači na predugovorno obaveštavanje potrošača o svojstvima robe“, kaže Ristić za Novu ekonomiju.

Greenwashing će biti zabranjen i potrošači neće moći da se zasipaju tvrdnjama kako je nekakav proizvod ekofrendli, ne prlja okolinu, ako ne postoji dokaz da je to zaista tako.

Potrošači od sutra mogu da se upišu u registar „NE ZOVI“

„Vrlo često se ističe primer reklamiranja da veš mašina može da izdrži 5.000 ciklusa, a ona uz stvarnosti ne može toliko da izdrži. Cela priča je krenula od takozvanih ugrađenih kvarova, da se prave uređaji, odnosno njihove komponente, koje jednostavno kad im istekne rok saobraznosti ili rok garancije, da se odmah kvare“, dodaje Ristić.

Primer nepoštene poslovne prakse je i kada se potrošaču preporučuje da obnavlja tonere za štampače, iako oni mogu da traju duže.

„Toner obično može da potraje duže, ali potrošaču se tvrdi da traje kraće i time se tera da se on stalno obnavlja. To su stvari na koje se sada stavlja naglasak“.

Kako dodaje, u svetu je sve više otpada i u masovnoj proizvodnji se stavlja naglasak na robu slabijeg kvaliteta koja kraće traje, da bi je ljudi više kupovali, sada se vraća naglasak na to da uređaj treba da duže traje, zbog ušteda i zaštite životne sredine.

KAKVE VEZE NOVA PRAVILA IMAJU SA SRBIJOM?

„Ova uredba mora da dobije zvačičnu potvrdu u evropskom savetu, što je samo formalnost i da bude objavljena u službenom glasniku EU. Posle toga, sve zemlje članice imaju dve godine da to implementiraju u svoje zakonodavstvo. Takvu obavezu ima i Srbija, jer se kao kandidat za članstvo u EU obavezala da će svoje propise da uskladi sa propisima EU“, kaže Ristić.

On podseća i da je ministarstvo trgovine već pokrenulo inicijativu za formiranje radne grupe, a traženi su i predlozi za izmene zakona, koje su kako dodaje poslali i Efektiva i Centar za evropske politike.

„U naredne dve godine moramo da dopunimo Zakon o zaštiti potrošača sa odredbama iz ove direktive, o kojima nema pregovora, to je zajednička tekovina EU sa kojom mi moramo da se uskladimo“, dodaje naš sagovornik.

UREĐAJI MORAJU DA TRAJU DUŽE

Reč o jednom paketu mera, u ovom predmetu je ta Uredba o nepoštenoj poslovnoj praksi, ali postoji i uvođenje popravljača.

„Cilj je da uređaj traje duže, uvešće se mnogo veća prav potrošača u smislu popravke proizvoda, biće veći naglasak na njihovoj popravci, pa će u svakoj zemlji članici morati, a pretpostavljam i u Srbiji da postoje posebni portali na kojima će se susretati potrošači i ovlašćeni popravljači“, kaže Ristić.

Popravljači bi prema njegovim rečima, mogli da budu novi termin i oni će imati pravo da popravljaju uređaj. Tu je kako dodaje, veliki „sukob“ između njiih i ovlašćenih servisera.

„Tu su i prava potrošača da može da se popravi proizvod, da se nađu rezervni delovi i po ceni da se popravka isplati, a ne da se kupuje novi proizvod, EU ide u tom pravcu, ka popravljanju, potenciranju prava na popravku“, dodaje Ristić.

U planu izmene Zakona o zaštiti potrošača

 

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.