Vesti iz zemlje

04.01.2024. 11:38

Autor: Nevena Petaković

Potrošači od sutra mogu da se upišu u registar „NE ZOVI“

Foto: Pixabay

Potrošači koji ne žele da primaju promotivne pozive ili poruke, odnosno da dobijaju ponude telefonom, od sutra će moći da podnesu zahtev svom operateru da ih upiše u registar „NE ZOVI“. Provera brojeva telefona upisanih u registar „NE ZOVI“ treba da bude omogućena na internet stranici regulatornog tela nadležnog za elektronske komunikacije (RATEL). Registar je javan u delu koji se odnosi na brojeve telefona i datum upisa u registar. 

U Službenom krajem decembra je objavljen je Pravilnik o registru potrošača koji ne žele primati pozive (i/ili poruke) u okviru promocije i/ili prodaje telefonom. Pravilnik će stupuiti na snagu sutra, 5. januara.

Ovaj registar je predviđen Zakonom o zaštiti potrošača koji je donet 2021. godine, a pravilnikom se sada bliže propisuju način upisa i ispisa, uslovi i način korišćenja i vođenja registra kao i obrazac zahteva za upis i ispis iz registra „NE ZOVI“.

Upis ili ispis iz registra može da traži samo korisnik broja, odnosno registrovani korisnik u slučaju unapred plaćene usluge (pre-paid).

Upis ili ispis podataka u Registar „NE ZOVI“ (na osnovu zahteva korisnika telefonskog broja) obavlja bez naknade obveznik upisa i ispisa (operator elektornskih komunikacija) koji sa korisnikom telefonskog broja ima zaključen ugovor o korišćenju javno dostupnih elektronskih komunikacionih usluga, propisuje se u Pravilniku.

Registar je javan u delu koji se odnosi na brojeve telefona i datum upisa, a za svaki upisani broj moguće je dobiti jedino informaciju da li se on nalazi u registru ili ne, dok lični podaci nisu dostupni.

RATEL i obveznik upisa i ispisa (operater elektronskih komunikacija) nisu nadležni za primanje i rešavanje prigovora korisnika telefonskog broja u vezi sa primanjem poziva/poruka trgovaca u okvoru promocije ili prodaje telefonom. 

Kako se podnosi zahtev za upis u registar „NE ZOVI“?

Podnošenje zahteva za upis ili ispis iz registra može biti u elektronskoj formi putem internet stranice operatora ili putem aplikacije koju operator stavlja na raspolaganje svojim korisnicima.

Zahtev se može podneti i na prodajnom mestu operatora elektronskih komunikacija, tako što uz prethodno izvršenu identifikaciju podnosioca zahteva, operator popunjava zahtev u elektronskoj formi.

Ukoliko operator nema tehničkih mogućnosti za prijem zahteva elektronskim putem, zahtev prima u papirnoj formi, koji korisnik telefonskog broja podnosi lično na prodajnom mestu.

U pravilniku se navodi da kada obveznik upisa i ispisa (operator) primi zahtev za upis ili ispis broja telefona, korisniku telefonskog broja uručuje potvrdu o prijemu zahteva. Potvrda o prijemu zahteva sadrži datum kada je obveznik upisa i ispisa primio zahtev korisnika telefonskog broja.

Promena koja se odnosi na upis ili ispis broja telefona dostupna je u Registru „NE ZOVIˮ prvog narednog dana od dana izvršenog upisa ili ispisa telefonskog broja.

Kako se navodi, zahtev za upis ili ispis pojedinog broja telefona iz Registra „NE ZOVI“ može se podneti jednom u kalendarskom mesecu.

U planu izmene Zakona o zaštiti potrošača

Dva načina da trgovac pretraži registar

Trgovac koristi Registar „NE ZOVI“ pretragom brojeva telefona i datuma upisa u Registru „NE ZOVI“ na dva načina:

  1. bez registracije, i to „da/neˮ proverom, na način da se upisom pojedinačnog broja telefona dobije podatak da li je traženi broj upisan u Registar „NE ZOVI“
  2. registracijom, koristeći korisničko ime i lozinku, koja omogućava preuzimanje celokupnog popisa brojeva telefona i datuma upisa poslednje izmene u Registru „NE ZOVI“.

Kada se radi o potrošačima oni ovaj registar mogu da koriste samo bez registracije, da/ne proverom, na način da se upisom pojedinačnog broja telefona dobije podatak da li je traženi broj upisan u Registar „NE ZOVI“

Registar „NE ZOVI“ vodi se putem baze podataka sa odgovarajućom aplikacijom za unos, pregled i preuzimanje podataka i sa pretraživačima koji omogućavaju direktan pristup podacima.

Baza podataka sadrži ime i prezime korisnika telefonskog broj, broj telefona, JMBG korisnika telefonskog broja, poslovno ime obveznika (operatora) upisa i ispisa koji je upisao podatak, matični broj obveznika upisa i ispisa koji je upisao podatak, datum kada je upisan podatak, poslovno ime obveznika (operatera) upisa i ispisa koji je ispisao podtaka, matični broj obveznika upisa i ispisa koji je ispisao podatak, datum kada je ispisan podatak.

Registar je javan u delu koji se odnosi na brojeve telefona i datum upisa u registar.

Zakonom o zaštiti potrošača previđena je novčana kazna u iznosu od 50.000 dinara za pravno lica koje postupi suprotno članu 37 zakona. Taj član reguliše direktno oglašavanje, odnosno propisuje zabranu upućivanja poziva i/ili poruke telefonom potrošačima čiji su telefonski brojevi upisani u registar potrošača koji ne žele primati pozive i/ili poruke u okviru promocije i/ili prodaje telefonom.

Registar „Ne zovi“ kao novi pojam u našem pravnom sistemu

 

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.