Javno preduzeće „Putevi Srbije“ raspisalo je tender za idejni projekat sa studijom opravdanosti auto-puta E-70, konkretno za deonicu – Pančevo – Vršac – granica sa Rumunijom. Na Portalu javnih nabavki stoji da je procenjena vrednost ove usluge 600 miliona dinara, a uvidom u Portal javnih nabavki možemo videti da je predmet nabavke tri puta skuplji nego što su ga „Putevi“ prvobitno cenili.
Naime, tender pod istim nazivom objavljen je i sredinom novembra 2023. godine, ali je on ubrzo obustavljen sa objašnjenjem „da postoje dokazivi razlozi usled kojih je prestala potreba za predmetnom nabavkom, zbog čega se neće ponavljati u toku iste budžetske godine“, odnosno u narednih šest meseci.
Tender koji je obustavljen u novembru i novi koji je sada objavljen su po svemu isti osim po procenjenoj vrednosti usluge – jer prošle godine procenjeno da će ova usluga koštati 180 miliona dinara, a sada se procenjuje da će koštati bar tri puta više, odnosno 600 miliona dinara.
Objašnjenje koje ništa ne pojašnjava
Na pitanje Nove ekonomija zbog čega je vrednost ove usluge u međuvremenu toliko uvećana, „Putevi Srbije“ su naveli da su kod procene vrednosti „uzeti u obzir ugovori koje je JP ‘Putevi Srbije’ ugovorilo u toku 2023. i 2024. godine za izradu slične tehničke dokumentacije“.
U kratkom odgovoru se dodaje i da je procenjena vrednost javne nabavke za uslugu izrade „Idejnog projekta sa Studijom opravdanosti auto-puta E-70, deonica: Pančevo – Vršac – granica sa Rumunijom“ „utvrđena na osnovu sprovedenog ispitivanja tržišta, u kojem su učestvovali relevantni pružaoci usluga za izradu ove vrste tehničkih dokumenata“.
Nije pojašnjeno koje firme bile predmet navedenog istraživanja tržišta.
Šta se traži na tenderu?
Dužina trase planiranog auto-puta od Pančeva do granice sa Rumunijom iznosila bi oko 65 kilometara, piše u tenderskoj dokumentaciji.
Auto-put bi trebalo da ima četiri vozne trake od po 3,75 metara, dve zaustavne trake od po 2,5 metara, kao i ivične i razdelne trake i bankine.
Kako se vidi iz tenderske dokumentacije, sadržaj idejnog projekta treba da obuvati, između ostalog, projekat konstrukcije, projekat mostova, projekat saobraćajnica, projekat hidrotehničkih instalacija, projekat elektroenergetskih instalacija, projekat geodetskih radova, projekat uređenja putnog pojasa, projekat pripremih radova…
Kakvu su sve dokumentaciju plaćali Putevi Srbije u poslednje dve godine?
Tokom 2024. godine, „Putevi Srbije“ naručili su plan detaljne regulacije i idejni projekat sa Studijom opravdanosti za izgradnju saobraćajnice (obilaznice) na trasi auto-puta E-75 (petlja Sever) Novi Sad – Veternik – Futog – Begeč – Gložan – Čelarevo – Bačka Palanka, koji je koštao 124,6 miliona dinara.
Početkom 2023. godine dodeljen je ugovor za izradu prostornog plana područja posebne namene infrastrukturnog koridora i Studije opravdanosti sa idejnim projektom izgradnje brzih saobraćajnica prvog B reda na pravcima Golubac – Donji Milanovac – Brza Palanka (L=90 km). Vrednost ovog ugovora bila je 1,5 milijardi dinara.
Ugovor za prostorni plan područja posebne namene infrastrukturnog koridora i Studija opravdanosti sa Idejnim projektom izgradnje brze saobraćajnice prvog B reda, Kraljevo – Ušće – Raška – Novi Pazar (L= 125km), koji je takođe dodeljen početkom 2023, koštao je Puteve Srbije 1,2 milijarde dinara.
Vlade Srbije i Rumunije potpisale su u junu 2022. godine Sporazum o izgradnji auto-puta Beograd – Temišvar.
Izgradnjom novog modernog auto-puta od Beograda do Temišvara, ova dva grada biće udaljeni na samo sat vremena vožnje, izjavio je tadašnji ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović.
Ugovorne strane će uspostaviti vezu između dve države direktnim povezivanjem auto-puta Beograd – Vatin (državna granica), koji će biti dužine 65 kilometara sa srpske strane i sa rumunske strane auto-put Temišvar – Moravica (državna granica), dužine oko 78 kilometara, najavljeno je prilikom potpisivanja ovog sporazuma.
Dva auto-puta će prolaziti kroz zajedničku državnu granicu i međusobno se povezivati. Na spoju dva auto-puta, ugovorne strane će izgraditi (operacionalizovati) granične prelaze na teritoriji dve države.
Kako je krajem avgusta saopštila rumunska Vlada, auto-put Temišvar-Moravica biće 73 kilometara dug, a projekat je vredan 14,5 milijardi rumunskih leja (oko 2,9 milijarde evra).
(Pred)istorija
Izgradnja auto-puta Beograd-Temišvar najavljivana je i pre deset godina, kada su se tadašnji premijeri Srbije i Rumunije Aleksandar Vučić i Viktor Ponta naglasili potrebu većeg angažovanja na realizaciji prioritetnog infrastrukturnog projekta za obe zemlje, odnosno auto puta Temišvar – Beograd.
Međutim, 2017. godine rumunski premijer Sorin Grindean izjavio je da su Rumunija i Srbija odlučile da odustanu od projekta povezivanja Temišvara i Beograda auto-putem.
„Srpski partneri su procenili da izgradnja auto-puta od Beograda do Temišvara nije strateški projekat za Srbiju“, kazao je tada Grindeanu.
Srpsko ministarstvo građevine je negiralo krivice Srbije za odustajanje od auto-puta, navodeći da je Srbija podržala auto-put koji bi je povezao Rumunijom i smatrala ga za strateški, ali da je izostalo odobrenje Bukurešta.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs
Vlada Republike Srbije saopštila je da je na dana sednici usvojila Predlog zakona o izmeni Zakona o privatizaciji, kojim se uređuju uslovi i postupak promene vlasništva društvenog i javnog kapitala i imovine...
Država je ponovo donela Uredbu o obaveznoj proizvodnji i prometu hleba od brašna "T-500". Ovom uredbom, propisana je gramaža, sastav ali i maksimalna cena hleba koja se proizvodi od njega.Tako je Uredbom...
U prisustvu Delegacije Evropske unije u Srbiji, u Beogradu su danas predstavnici Uprave Ministarstva poljoprivrede Srbije za agrarna plaćanja i adekvatnih tela Crne Gore i Severne Makedonije potpisali sporaz...
U Srbiji je u proteklih nekoliko godina takozvani "Crni petak", dan kada prodavci tradicionalno nude velike popuste, postao veoma popularan način za brzo privlačenje velikog broja kupaca. Iako neke kompanije...
NOVA EKONOMIJA
prtplatite se za čitanje premium sadržaja
PREMIUM sadržaji na platformi NovaEkonomija.rsInforamcije koje imaju dodatnu vrednost
Koristimo kolačiće kako bismo osigurali da vam pružimo najbolje iskustvo na našoj veb stranici. Ako nastavite da koristite ovaj sajt, pretpostavićemo da ste saglasni sa tim.Ok