
Šta je 5G mreža?
Sva tri mobilna operatera koja posluju u Srbiji, objavila su da su pustila 5G mrežu. Međutim, malo ko zna šta je zapravo 5G mreža i zašto je ona značajna, da li je opasna po zdravlje i da li ćemo kada upalim...
Železnički saobraćaj možda nije toliko razvijen kod nas, ali u nekim državama sveta putovanje brzim vozom može se po efikasnosti skoro pa i porediti sa letom avionom.
Najbrži vozovi na svetu dostižu neverovatne brzine, a razvoj železnice se u zemljama kroz koje ovi vozovi prolaze shvata veoma ozbiljno. Hajde da vidimo koji su to najimpresivniji vozovi koji dostižu najveće brzine.
Prvi brzi voz je pušten u promet davne 1964. godine, pred Olimpijske igre u Tokiju – Japan Rail Tokaido Shinkansen. Ovaj voz, poznat i kao „Voz metak“, još uvek spada u top 10 najbržih na svetu (danas je na šestom mestu). On je tada povezao Tokio i Osaku brzinom od 210 km/h, a njegova današnja verzija prevozi više od milion putnika dnevno brzinom od čak 320 km/h.
Maglev tehnologija, koja se za sada koristi samo u Kini i Japanu, je zapravo upotreba magnetne levitacije radi postizanja ogromnih brzina. Možda ste čuli za vozove koji levitiraju iznad šina? To su upravo maglev vozovi. Magnetske sile im omogućavaju da uopšte nemaju nikakav fizički kontakt sa šinama, a, zahvaljujući smanjenom trenju i otporu vazduha, ovakvi vozovi mogu da razviju mnogo veće brzine nego tradicionalni železnički sistemi.
Za sada se maglev tehnologija koristi uglavnom u komercijalne svrhe, radi prevoza putnika između gradova ili u okviru njih. Trenutno u svetu postoje samo dve maglev linije – Šangajski maglev u Kini i JR-Maglev u Japanu. Kineski maglev je prva komercijalna maglev linija u svetu, a povezuje Međunarodni aerodrom Pudong u Šangaju i centar grada. Vozovi na ovoj liniji dostižu brzine do 460 km/h, a omogućavaju da se razdaljina od aerodroma do grada (30,5 km) pređe za svega 7-8 minuta, što je mnogo brže nego što bi bilo izvodljivo automobilom. Ova linija je aktivna od 2004. godine.
JR-Maglev u Japanu je još uvek u fazi testiranja. Ova linija povezuje Tokio i Nagoju, a u planu je produženje linije do Osake. Iako je JR-Maglev još uvek u razvoju, voz na ovoj liniji je već postigao impresivne brzine, a u aprilu 2015. godine je postavio svetski rekord za najveću brzinu vozova na levitaciji koji iznosi neverovatnih 603 km/h.
Napraviti prugu za najbrži voz na svetu je, kao što biste i pretpostavili, veoma skupo, pa čak i za kineske standarde. Maglev infrastruktura zahteva visokospecijalizovane materijale i kompleksnu opremu, a pored same infrastrukture, potrebno je izgraditi i pripadajuću infrastrukturu za održavanje. Izgradnja jednog kilometra maglev linije može da košta između 50 do čak 100 miliona dolara, a nekad i više u zavisnosti od terena i klimatskih uslova.
Cena izgradnje Šangajskog magleva bila je oko deset milijardi juana, što je oko 1,5 milijardi dolara, a Kineze održavanje i rad ove linije košta oko 15,2 miliona dolara godišnje. Što se tiče JR-Magleva u Japanu, procenjeno je da će ova linija koštati oko 80 milijardi dolara. Ipak, maglev se smatra dugoročno isplativim, jer je ne samo efikasniji od drugih vidova transporta, već je i ekološki prihvatljiva i čista tehnologija. Takođe se smatra da dugoročno vodi ka smanjenju troškova i za prevoznike i za putnike.

Prema podacima koje je prikupio Railway Technology, tri najbrža voza na svetu se nalaze u Kini i to su „Shanghai Maglev“, „China Railway Harmony (CRH380A)“ i „China Railway Fuxing“. Imajte u vidu da, iako je JR-Maglev u Japanu postavio svetski rekord u brzini, ova linija se još uvek ne računa kao funkcionalna komercijalna linija, te se JR-Maglev još uvek ne nalazi na listi najbržih vozova na svetu. Evo kako izgleda top deset pozicija, kao i brzine koje razvijaju ovi vozovi:
Ulaganje u železnice donosi sve brže i brže vozove, a Kina najavljuje inovacije već za sledeću godinu. Naime, u planu im je da ove godine završe testiranje i proizvodnju prototipa modela CR450 iz serije Fuxing, koji će moći da dostigne brzinu i do 450 km/h. Ovaj voz se očekuje u saobraćaju već 2025. godine. On će putovanje od Pekinga do Šangaja smanjiti sa sadašnjih četiri sata na svega dva i po sata.
Ali Kinezi se neće zaustaviti na tome – u planu im je razvoj novog maglev hyperloop voza pod nazivom T-Flight, na kome radi državna Kineska korporacija za vazduhoplovnu nauku i tehnologiju (China Aerospace Science and Technologi Corporation – CASC). Ovaj voz je u probnoj vožnji već dostigao brzinu od 623 km/h, a CASIC ima za cilj da dostigne čak 1.000 km/h. Očekuje se da će ovaj voz biti operativan do 2035. godine.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Sva tri mobilna operatera koja posluju u Srbiji, objavila su da su pustila 5G mrežu. Međutim, malo ko zna šta je zapravo 5G mreža i zašto je ona značajna, da li je opasna po zdravlje i da li ćemo kada upalim...

U domovima se sve češće koriste uređaji koji međusobno komuniciraju i obavljaju zadatke bez stalnog nadzora. Svetlo, grejanje, sigurnosni sistemi i aparati mogu da rade po pravilima koja korisnik postavi. ...

Crni petak je iza nas, ali popusti još uvek traju. U petak, 28. novembra započeto je sezonsko sniženje u trgovinskim lancima, ali i uslužnim objektima. Trgovci su obećali sniženja i do 50 odsto, a Nova ekono...

Svega još par dana nas razdvaja do čuvenog Crnog petka koji bi po pravilu trebalo da bude jedan od dana kada pojedinac najjeftinije može da kupi sve moguće potrepštine, a da ne ostane bankrot. Međutim, da li...
PREMIUM sadržaji na platformi NovaEkonomija.rs Inforamcije koje imaju dodatnu vrednost
POGLEDAJ SVE