Odnosi sa javnošću i komunikacije se transformišu u skladu sa tehnološkim inovacijama, a svi smo svesni da se to događa nesagledivom brzinom. Bez inovativnih i svežih ideja jedna od najznačajnijih profesija današnjice ne bi imala smisla.
Miloš Duduković, PR menadžer u agenciji Right, ističe da se u vremenu brzih i neočekivanih promena čvrsto veruje da je neophodno da pratimo trendove. Ipak, istupiti ispred njih i otići korak dalje pokazuje se mnogo uspešnijim, uopšte u poslu, a posebno u komunikacijskoj sferi.
Postavlja se pitanje da li posedujemo neophodne veštine i šta nam je, pored njih, potrebno da bismo ostvarili ciljeve naše PR strategije i plasirali ideje upravo ka ciljanoj publici.
Koji su to najnoviji trendovi u oblasti PR-a u svetu i koliko ih Srbija prati?
Trendovi u PR-u se menjaju brže nego ikada pre. Naša profesija se transformiše, kao, uostalom, i mnoge druge, a sve pod uticajem razvoja i ekspanzije tehnologija, društvenih mreža, brzine i načina komunikacije. Prosečan čovek je samo u toku jednog dana izložen većem broju informacija nego naši preci tokom čitavog života, prezasićen je i gomilom reklama, te sve manje reaguje na njih. Zato su danas zamagljene granice između plaćene reklame i PR-a. Danas je PR gotovo nezamisliv bez saradnje sa takozvanim influenserima, ljudima koji imaju veliki broj pratilaca na društvenim mrežama, a najnovija istraživanja pokazuju da im ljudi veruju koliko i svojim bliskim prijateljima. To je jedan od trendova koji bih izdvojio, jer je prisutan već neko vreme sa tendencijom da jača u budućnosti. Srbija se trudi da ne zaostaje za svetom koliko naše mogućnosti to dozvoljavaju i svakako na domaćem tržištu postoje svetli primeri.
Šta primenjujete od primera uspešne PR prakse u svetu?
Činjenica je da se dosta primera uspešne PR prakse iz sveta primenjuje i u domaćim uslovima, ali u poređenju sa razvijenijim zemljama nije nimalo zanemarljiva razlika u budžetima. Međutim, to nije opravdanje, jer dobra i kreativna ideja uvek nađe svoj put do realizacije. Svakako da pratim primere uspešnih PR kampanja u svetu, ali sam stava da modele ne treba slepo preuzimati, već mudro osmišljavati projekte koji su prilagođeni domaćem tržištu, načinu života i ciljnoj grupi.
Kako biste ukratko opisali efikasnu PR strategiju?
Efikasna PR strategija mora da bude sveobuhvatna i u potpunosti prilagođena potrebama konkretnog klijenta. Neophodno je, pre svega, jasno definisati ciljeve – šta je ono što želimo da postignemo, formulisati poruke koje želimo da prenesemo i odrediti ciljne grupe do kojih želimo da naša poruka stigne. Na osnovu toga se dalje biraju aktivnosti i kanali komunikacije. Sve to varira od slučaja do slučaja. Ukoliko je, na primer, proizvod ili usluga našeg klijenta namenjena starijoj populaciji, onda ćemo se truditi da se fokusiramo na što više objava u tradicionalnim medijima, dok ćemo ono što je namenjeno mlađoj publici i takozvanim milenijalcima plasirati putem društvenih mreža, različitih portala, influensera itd. Takođe je važno biti kreativnan, inovativan, uvek otići korak dalje, biti prvi, ne ponavljati se. Dobre i sveže ideje su pokretač uspešne PR kampanje.
Koliko su društvene mreže promenile pravac PR-a i da li su ga olakšale?
Društvene mreže su promenile čitav svet i životne navike svih njihovih korisnika. Sve je dostupno i nalazi se samo na jedan klik od nas, tako da su one definitivno izvršile ogroman uticaj i na PR i relativno ga izmenile. Mnogo je jednostavnije plasirati proizvod i poslati poruku željenoj ciljnoj grupi kada imate podatke o tome koji korisnici koriste koju društvenu mrežu. Ipak, korisnici društvenih mreža izuzetno prate svetske trendove i ne možete ih zainteresovati klasičnim PR alatima, već morate biti kreativni u svakom smislu i pažljivo osmisliti svaki potez, kako biste targetiranu grupu zainteresovali i na kraju podstakli na određenu aktivnost.
Da li je PR efikasniji od reklame i može li da je zameni?
Ovo pitanje se sve češće postavlja i uvek postoje dva odgovora na njega, u zavisnosti od toga da li ga postavljate ljudima iz marketinga ili PR-a. Ipak, kao profesionalac sa višegodišnjim iskustvom u PR-u, moram da odbranim svoj poziv. Iza reklame uvek ostaje trag i potpis oglašivača, a kada je reč o PR aktivnosti koja je, podrazumeva se, sprovedena kako treba, informacija će se u medijima pojaviti bez potpisa oglašivača, odnosno mediji će je plasirati svojevoljno. Ono što želim da kažem jeste da se oglašavanje u medijima plaća, dok u odnosima sa javnošću prostor u medijima treba da se zasluži. Pored toga, studija iz 2014. godine o ulozi sadržaja u procesu odlučivanja potrošača koju je sprovela agencija Nilsen pokazala je da je PR gotovo 90 odsto efikasniji od oglašavanja.
Ko po vašem mišljenju ima dobar PR u svetu?
Premijer Kanade Džastin Trudo definitvno ima odličan PR, popularan je kako u matičnoj državi, tako i u svetu. Pored vanserijskih diplomatskih sposobnosti i profesionalnog angažmana u parlamentu, Džastin je prepoznat i kao izuzetno pristupačan i neposredan, zbog čega zavređuje još veću pažnju javnosti.