„Za svakoga ko traži dinamično mesto za rad, kome je motiv prevashodno učenje i razvoj, ko voli da inovira i unapređuje – mislim da trenutno ne postoji interesantnije mesto za rad od banaka“, kaže na početku intervjua Krstinja Šćepanović, direktorka Direkcije za ljudske resurse OTP banke Srbija.
Poslodavci su danas više nego ikada pre posvećeni temama kao što su dobrobit zaposlenih, psihološka bezbednost i kultura poverenja. Sa Krstinjom smo razgovarali i o neprihvatanju statusa quo od strane generacije Z, koji je kako kaže najbolji identifikator neefikasnosti, ali i o tome kako veliki bankarski sistemi poput OTP banke sprovode agilne modele rada i uspevaju da istovremeno afirmišu kulturu poverenja.
Koliko se razlikuje rad u banci ako poredite trenutak kad ste počeli da radite i danas? Koliko se banka kao poslodavac promenila?
Banke su uvek bile dobar poslodavac – i ranije i danas. Odgovorno posluju, brinu o klijentima i zaposlenima i doprinose zajednici na različite načine. Ono što je drugačije u odnosu na period od pre 20 godina kada sam ušla u bankarstvo, jeste okruženje. Drugačije su prilike u svakom smislu: ekonomske, demografske, političke, ekološke… Evolucija sveta u tehnološkom smislu je najviše uslovila promene koje utiču na sve nas, bilo da smo klijenti ili zaposleni. Dakle, nisu se promenile samo banke, promenio se svet. Inspirativno je raditi u industriji koja se brzo transformiše, odgovara na potrebe novih okolnosti i utire put digitalne pismenosti i transformacije.
Koliko je digitalizacija, odnosno veliki uticaj i upliv digitalizacije u bankarski sektor uticao na promenu načina rada u banci?
Važno je istaći dva aspekta koja ovde igraju ulogu. Prvi je tehnološko-operativni, koji zapravo predstavlja nove alate koji diktiraju savremeni način rada, što na operativnom nivou menja već ustaljene rutine koje imamo. Drugi aspekt proističe iz momenta augmentacije ljudi i tehnologije, i to je aspekt koji je, zbog prirode mog posla, meni zanimljiviji.
Upravo ta promena uslovila je da se danas poslodavci više nego ikada pre posvete temama koje su bile tradicionalno rezervisane za privatnu sferu – dobrobit, psihološka bezbednost, rezilijentnost, etika… Ovo su teme koje možda nisu direktno vidljive u našem načinu rada, ali i te kako utiču na njega. Traže od nas viši stepen lične odgovornosti, veću povezanost na relaciji pojedinac – tim – zaposleni – kompanija i agilnost u kontekstu prilagođavanja.
U tom smislu, digitalizaciju možemo posmatrati i kao transformaciju koja zahteva od nas da budemo agilniji, empatičniji i odgovorniji, kako bismo očuvali zdravu i održivu radnu kulturu.
Kako izgleda agilni model rada u OTP banci?
Mi primenjujemo takozvani Spotify agilni model rada, koji smo minimalno prilagodili našim potrebama, zbog specifičnosti industrije, naše kulture i naših biznis ciljeva. Ovaj način rada stavlja veliki akcenat na saradnju i zajedničko definisanje ciljeva, pa tako ovaj model na pravi način balansira potrebu za efikasnim postizanjem ciljeva i vrednovanje načina na koji se ti ciljevi ostvaruju.
Kroz intenzivnu saradnju trudimo se da izgradimo kulturu poverenja koja podstiče eksperimentisanje, otvorenu komunikaciju i stalno učenje. Dok kroz postavljanje zajedničkih ciljeva želimo da osnažimo ličnu odgovornost i autonomnost, odnosno slobodu da zaposleni sami odlučuju kako rade, imajući na umu usklađenost sa zajedničkim ciljevima. Upravo ta kombinacija – kulture rezultata i kulture rada čini ga izuzetno relevantnim za naš kontekst.
Šta mladi ljudi i predstavnici Generacije Z očekuju od poslodavaca?
Očekuju dosta – i pritom imaju visoke standarde. Posebno bih izdvojila njihovu fokusiranost na procesnu izvrsnost, veću fleksibilnost i tehnološku kompetentnost.
Ukratko, to znači da žele simplifikovane modele rade – ne razumeju zašto su procesi komplikovani i žele da to promene. To osim što je faktor odluke u izboru poslodavca novih generacija, nosi dosta benefita i nama – pre svega u identifikaciji neefikasnih procesa, a zatim i u pronalaženju rešenja.
Veliku promenu su doneli i u pogledu samoprocene – za razliku od prethodnih generacija, ovo je generacija koja je i te kako svesna svoje vrednosti. Imaju mnogo više opcija, više nego bilo koja generacija pre njih i odatle crpe samopouzdanje i jasno očekivanje da, ukoliko poslodavac traži rezultat, mora da bude i podrška. To je navelo poslodavce da mnogo više rade na individualizaciji iskustva koja pruža svakom pojedinačnom zaposlenom.
Takođe, gen Z tehnologiju ne posmatra kao alat – ona je sastavni deo njihovog identiteta i načina razmišljanja i za njih je normalno da se posao obavlja uz moderne alate, automatizaciju i digitalnu komunikaciju. Poslodavci koji ne prate tehnološke trendove deluju im zastarelo i manje privlačno.
Ako biste morali da izaberete tri prednosti rada u banci koje bi to bile?
Trenutak u kojem se bankarski sektor nalazi je veoma interesantan i dinamičan, a pred bankama je trenutak kada će napraviti velike promene u svojim biznis modelima – ili ih jednostavno više neće biti, barem ne u obliku u kojem danas postoje.
Kroz intenzivnu saradnju trudimo se da izgradimo kulturu poverenja koja podstiče eksperimentisanje, otvorenu komunikaciju i stalno učenje
Ono što banke nude kao poslodavac je i velika raznovrsnost, jer iza poslovnih uspeha koje banke postižu stoji čitav niz različitih zanimanja i oblasti, od kojih svaka ima svoje specifičnosti, a čija povezanost ima smisla jedino u okviru bankarskog sistema. Smatram da je prednost banaka upravo ta raznolikost karijernih puteva koje zaposleni mogu da ostvare, radeći sve vreme u jednoj industriji – i često u istoj organizaciji. Zato volimo da kažemo da nismo samo bankari, već smo i inženjeri, andragozi, filozofi, programeri, dizajneri, data eksperti, politikolozi…
U trenutku kada govorimo o digitalnoj transformaciji i burnim promenama koje ona donosi, dobro je imati siguran oslonac, a banke koje uspešno posluju upravo to i pružaju. Bankarski sektor je tradicionalno jedan od najstabilnijih, što zaposlenima omogućava osećaj sigurnosti, jasnu strukturu i dugoročne mogućnosti za razvoj karijere.
Koja je jedna ključna prednost zbog koje je OTP banka jedinstven poslodavac na tržištu?
Iz ličnog iskustva znam da OTP banka pruža zaposlenom horizont mogućnosti i prostor da ih dosegne. Dovoljno smo veliki da utičemo i dovoljno mali da budemo brižni. Biti deo snažne međunarodne bankarske Grupe je samo po sebi privilegija, ali biti njen deo u evolucionom periodu je inspiracija, motivacija i stimulacija zajedničkog i ličnog razvoja.
Koji savet biste dali svim mladima koji razmišljaju da svoju karijeru započnu ili nastave u banci?
Da ostanu radoznali. Da je strpljenje vrlina. Da nikada ne zaborave da istinska promena počinje u ogledalu.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs
Planiramo da pravno spojimo Yettel i SBB u 2026. godini. Ja vodim obe kompanije kroz proces integracije, a do tada SBB ima svog generalnog direktora i takva struktura mora da ostane na snazi sve dok spajanje ne bude u potpunosti završeno
Da je ekonomska situacija u državi gora nego što tvrdi vlada, pokazuje podbačaj u naplati PDV-a za 5,1% ili za 460 miliona evra. To je možda najbolјa slika ekonomske situacije, uprkos svim tvrdnjama vlasti k...
Dok se oko Generalštaba „lome koplja“ i zahuktava protestna kampanja, vlast je izgleda rešena da sprovede dogovor sa zetom Donalda Trampa. Ovo omogućuje lex specialis, koji je pod vlašću Aleksandra Vučića p...
Od početka ove godine pet fabrika najavilo je zatvaranje svojih pogona u Srbiji i otpuštanje radnika, samim tim će ukupno oko 5.400 ljudi ostati bez posla do kraja ove godine. Broj onih koji ostaju bez posla...
NOVA EKONOMIJA
prtplatite se za čitanje premium sadržaja
PREMIUM sadržaji na platformi NovaEkonomija.rsInforamcije koje imaju dodatnu vrednost
Koristimo kolačiće kako bismo osigurali da vam pružimo najbolje iskustvo na našoj veb stranici. Ako nastavite da koristite ovaj sajt, pretpostavićemo da ste saglasni sa tim.