Nije tajna da veganski proizvodi postaju ogromno tržište u razvoju. U prilog tome govori i podatak da je najveći američki proizvođač mesa prešao na proteine napravljene od biljaka, piše magazin Forbes.
Ali industrija hrane nije jedina oblast u kojoj u modu ulaze veganski proizvodi.
Naime, rezultati globalnog istraživanja koje je sprovela firma J. Walter Thompson, pokazali su da će veganska moda biti glavni trend ove godine, i to naročito u luksuznom sektoru.
Da je ovo istraživanje i te kako dobro urađeno, vidi se i po nekim od najvažnijih inovacija koje su se pojavile u poslednje tri godine, kao što je koža od otpadaka ananasa, jabuka, pečuraka, kombuha i vina.
Na slici: Jimmy Choo je oduvek bio sinonim za vrhunske cipele Foto: Jimmy Choo
Veganska svila od kvasca
Britanska dizajnerka Stela Mekartni je u julu sarađivala sa biotehnološkom kompanijom iz San Franciska koja je proizvela vegansku svilu koristeći kvasac.
Modern Medou je pokrenula prvi zimski brend Zoe, koji koristi fermentisani kvasac za rast kolagena. Ona tvrdi da može da uradi trajnu i ekološki prihvatljivu alternativu različitim životinjskim kožama, bez povrede ili ubijanja životinja.
Ovo je dobra vest za sve veći broj socijalno svesnih potrošača koji žele vrhunski i održiv stil bez surovosti nad drugim živim bićima.
Više od milijardu životinja stradalo zbog mode
Zvanična statistika kaže da je globalna modna industrija uticala na ubistvo više od milijardu životinja.
Osim što žive u užasnim uslovima na fabričkim farmama, životinje trpe jezivo nasilje, a koža im se dere na živo. To se odnosi i na reptile i zmije, čiju kožu koriste brendovi poput Jimmy Choo-a. Uz to, za proces štavljenja kože koriste se materijalni koji su toksični, a za koje se pokazalo da imaju opasan uticaj na životnu sredinu, kao i na radnike koji rade s njima.
I dok su glavni brendovi luksuznih cipela, osim Stele Mekartni, spori u prihvatanju materijala koji nisu životinjski, veganski preduzetnici su se brzo uključili da popune prazninu i stvore rastuće tržište, i pokazujući time da „vegan“ i „održivi“ ne znači dosadno, ružno platno teniske cipele ili jeftine PVC sandale.
Rebeka Mink, iz Los Anđelesa je pionir u ovoj oblasti. Ona je osnovala kompaniju Mink Shoes pre 17 godina, dok je radila kao stilista za slavne. Velika je ljubiteljka životinja i tada je imala problem kada je trebalo da se odluči za cipele.
NA SLICI: Mink Shoes veganske cipele Foto: Mink Shoes
Fabrike cipela jedva pristale na vegansku proizvodnju
„Trošila sam mesečno 10.000 dolara da bih kupila vrhunske cipele u kojima će se slavni pojaviti na crvenom tepihu. Nisam imala drugu mogućnost, pa sam odlučila da počnem da pravim veganske cipele koje su istog kvaliteta kao Prada, Gucci i Jimmy Choo„, priča Rebeka.
Problem je bio što nijedna od 16 fabrika koje prave cipele za luksuzne brendove u Italiji, nije htela da sarađuje s njom. Konačno, jedna fabrika je jedva pristala.
„Da bi se napravila jedna cipela potrebno je spojiti 20 komponenti i sve one moraju da budu veganske. U početku su se neke od tkanina istegle, pa smo morali da nađemo način da ih namestimo tako da oni ne bi postali veći. Takođe, stavljali smo ih u zamrzivač kako bismo izbegli da mašine previše ispresuju netkane materijale“, objašnjava ona.