Međunarodna putovanja sve više dobijaju na značaju u svetu rastućeg nacionalizma jer ruše barijere, šire vidike i pokreću ekonomske promene koje su vidljive u gradovima širom sveta. Već deset godina, istraživanje kompanije Mastercard „Indeks gradova destinacija“ (Global Destination Cities Index) predstavlja važnu analizu turističkih i poslovnih putovanja u najvećim gradovima sveta, a ovogodišnje izdanje studije potvrđuje da su Bangkok, London i Pariz najpopularnije svetske destinacije.
Mastercard Indeks gradova destinacija, koji je ove godine obuhvatio 162 grada, nije samo rang lista najpopularnijih turističkih destinacija već u obzir uzima i broj posetilaca i njihovu potrošnju tokom 2017. godine, na osnovu čega studija daje prognoze za 2018. godinu, a ove godine po prvi put otkriva i prosečnu dužine boravka i dnevnu potrošnju turista.
Broj međunarodnih posetilaca je porastao tokom 2017. godine u svih top 10 gradova osim Seula, koji je
ostvario nešto slabiji rezultat. Predviđanja za 2018. Pokazuju da će svih top 10 gradova imati više posetilaca, s tim da se najveći rast očekuje u Istanbulu.
Sa nešto više od 20 miliona međunarodnih noćenja, Bangkok se i ove godine našao na prvom mestu liste najposećenijih gradova i verovatno će tu i ostati zahvaljujući predviđanjima za rast od 9.6% u 2018. godini. Zanimljivo je da posetioci ostaju u Bangkoku u proseku 4,7 noći i troše $173 dnevno.
Naravno, nisu svi gradovi jednaki ni u pogledu suma koje posetioci u njima troše. Dubai je i dalje na vrhu na neverovatnih $537 koje posetioci u proseku troše dnevno. U Top 10 gradova našli su se i Meka u Saudijskoj Arabiji na drugom mestu, Palma de Majorka u Španiji i Puket na Tajlandu. Od 10 najposećenijih gradova, Istanbul se nalazi na poslednjem mestu po prosečnoj dnevnoj potrošnji sa $108.
„Međunarodna putovanja su ključna za mnoge urbane ekonomije, a dodatno obogaćuju živote kako turista tako i stanovnika. Kako raste broj putovanja, tako rastu i očekivanja posetilaca da gradovi budu inovativni i pruže im nezaboravna i originalna iskustva,“ izjavio je Migel Gamino Jr., izvršni direktor sektora za razvoj globalnih gradova u kompaniji Mastercard. „Blisko sarađujemo sa gradovima širom sveta kako bismo omogućili da oni na raspolaganju imaju uvide i tehnologije koji su im potrebni da poboljšaju način na koji privlače i brinu o turistima, a da u isto vreme sačuvaju ono što ih čini posebnim.“
Mastercard istraživanje Indeks gradova destinacija rangira gradove prema ukupnom broju noćenja i potrošnje posetilaca u 2017. godini i pruža procene trendova za 2018. godinu. Prilikom određivanja broja noćenja i potrošnje posetilaca u svakom od 162 odabrana grada korišćeni su javno dostupni podaci, bez korišćenja internih i transakcijskih podataka kompanije Mastercard. Predviđanja se zasnivaju na ponderisanoj prosečnoj vrednosti predviđenog rasta turista i aktuelnih mesečnih podataka iz 2018. godine na nivou gradova, koji su bili dostupni do poslednjeg meseca pre objavljivanja.
Beograd se nije našao na listi 162 najpopularnija grada, a jedini grad iz okruženja koji se plasira na listu je Sofija na 132. mestu.