Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja je, u saradnji sa UNICEF-om, pokrenulo je inicijativu za povećanje kvaliteta obrazovanja dece i učenika sa smetnjama u razvoju učenjem na daljinu.
Polazište ove inicijative su rezultati istraživanja sprovedenog tokom krize Kovid19 koji ukazuju da značajan procenat učenika sa smetnjama u razvoju nije bio obuhvaćen nastavom na daljinu preko onlajn platformi, kažu za portal Nova ekonomija u Ministarstvu prosvete.
Nakon sastanka sa direktorima škola za učenike sa smetnjama u razvoju predložen je projekat koji treba da omogući unapređenje učenja na daljinu za učenike sa smetnjama u razvoju kroz različite modele horizontalnih učenja i kolaborativne nastave – navode u Ministarstvu.
Predviđeno je da nosilac projekta bude Osnovna škola „Dr Dragan Hercog“ u Beogradu, koja se bavi obrazovanjem učenika na bolničkom lečenju i koja deceniju unazad primenjuje informaciono-komunikacione tehnologije u nastavi i razvija učenje na daljinu u digitalnom okruženju.
Različite aktivnosti, kao što su zajedničko planiranje i realizacija onlajn časova sa učenicima sa smetnjama u razvoju, uz korišćenje digitalnih alata i planiranje različitih oblika dodatne onlajn podrške đacima, unaprediće kvalitet učenja na daljinu kroz osnaživanje digitalnih i pedagoških veština i razvoj novih pristupa u onlajn i hibridnoj nastavi, pojašnjavaju u UNICEF-u za naš portal šta je predviđeno ovim projektom.
Planirano je da se ove aktivnosti uključi najmanje 10 škola za učenike sa smetnjama u razvoju, najmanje 50 nastavnika i najmanje 200 učenika iz ovih škola. Do sada je 14 škola za učenika sa smetnjama u razvoju iskazalo zainteresovanost da bude deo projekta, koji bi trebalo da bude završen do kraja godine.
Iz Ministarstva podsećaju na rezultate istraživanja koje su u aprilu prošle godine realizovali sa UNICEF-om i Institutom za psihologiju, o obrazovanju učenika iz osetljivih društvenih grupa u vreme vanrednog stanja, među kojima su i deca sa smetnjama u razvoju i invaliditetom koja nastavu pohađaju u redovnim i specijalnim školama.
Istraživanje je pokazalo da je najvećem broj učenika u redovnim školama prepreka za nastavu na daljinu bila to što nemaju pristup internetu, a u školama za obrazovanje učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom – odsustvo podrške porodice za učenje na daljinu.
Veliki broj škola je istakao da je bilo teško nastaviti obrazovanje ovih učenika u odsustvu komunikacije uživo, odnosno da je često teško prevazići nepostojanje svih aspekata komunikacije i oslanjati se samo na verbalni. Škole su takođe ukazale da nije lako održati motivaciju i pažnja učenika da bi pratili nastavu na daljinu.
U tome nastavnici često nisu mogli da se oslone na pomoć roditelja, kako zbog njihovog nedovoljnog vrednovanja obrazovanja, tako i zbog nedovoljne digitalne pismenosti i prepreka u uspostavljanju komunikacije, navode u Ministarstvu.
Nadležni nabrajaju niz poteza koje su preduzeli da bi pružili podršku školovanju ove dece u uslovima pandemije: specijalnim školama je ostavljena mogućnost da u dogovoru sa roditeljima procene koji je najadekvatniji vid nastave u skladu sa epidemiološkim uslovima; u saradnji sa UNICEF-om je razvijena lista digitalnih resursa za podršku učenju na daljinu deci sa smetnjama u razvoju; urađena je lista digitalnih alata pogodnih za rad sa ovim učenicima; urađene su smernice za prilagođavanje video lekcija za učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, a nastavnicima je na raspolaganju i stručna konsultativna podrška kolega preko posebnog onlajn servisa.
S druge strane, 77 odsto roditelja i nastavnika koji su učestvovali u anketi portala Nova ekonomija o školovanju dece sa smetnjama u razvoju tokom pandemije je reklo da nisu imali kome da se obrate za dodatu podršku tokom onlajn nastave.
V. S.